• Winnertaco

Åker man till akuten med barn med öroninflammation?

En släkting till oss var på akuten med sin dotter mitt i natten för att hon hade ont i örat för ett tag sedan. Jag blev helt paff när jag fick höra det, jag trodde verkligen inte att man behövde åka till akuten för att man misstänker öroninflammation. Har jag "missuppfattat" detta?

Jag var själv öronbarn när jag var liten, men några besök på akuten mitt i natten var det aldrig tal om, eventuellt var man på vårdcentralen sen på dagen.

Ibland undrar jag om jag är en "dålig förälder" som bagatelliserar sjukdomar och liknande, har varit till läkren en enda gång med vår 2-åring, då hade hon hostat och haft feber en vecka. Åkte in enbart för att en kompis tyckte det, och läkaren sa bara att det var helt normalt och ofarligt...

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Svar på tråden Åker man till akuten med barn med öroninflammation?
  • Tjollabolla

Det beror väl på hur ont dom har och om alvedonen hjälper eller inte. Hade det varit en vardag hade jag försökt vänta till dagen efter, men på en helg spelar det ju ingen större roll. Ett barn som bara skriker och har ont och kanske inte ens kan säga var dom har ont, ja, då hade jag nog åkt in.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • sesssan

Det gör ju oftast väldigt ont att ha detta,Våran dotter hade jätte ont. Och man behöver ju pencillin för att bli frisk från det så ja det tycker jag att man gör, åker till aktuen alltså.

• JA77

Du har rätt! Vårdcentralen är rätt instans. En annan sak är det om ditt barn har hög feber och är medvetandesänkt.

/Barnsjuksköt.

• Analoga

Nej, man behöver inte åka mitt i natten! De rekommenderar att man ger Alvedon som smärtstillande och väntar till morgonen - då kan man ringa sin vårdcentral och rådgöra!

• Chili mum
    sesssan skrev 2008-12-28 21:48:32 följande:
    Det gör ju oftast väldigt ont att ha detta,Våran dotter hade jätte ont. Och man behöver ju pencillin för att bli frisk från det så ja det tycker jag att man gör, åker till aktuen alltså.
    Man ska inte äta pencillin varje gång man har öroninflamation heller!
  • Mollie77

Ja de kan man göra..Vår första son hade de hela tiden o vi var stammisar där,,han skrek sig blå o inget hjälpte.....

Snart kommer vår fyra
  • Octobers

beror helt på barnet. Har man ett hysteriskt barn som bara skriker och inte vill ligga ner trots alvedon så skulle jag kanske överväga det, men det hade nog blivit sitta i soffan och sova och sen åka till närakuten dagen efter. Vi har varit hos läkaren många gånger med dottern som oxå är öronbarn, men enda gången vi åkt in akut var vid första kruppanfallet innan vi lärt oss hantera dessa. (dock inte svåra anfall utan lättare som kan hävas nästan innan dom börjar om man är uppmärksam)

• lövet2

Nej, om barnet har ont i örat åker vi inte till akuten. Däremot händer det att små barn har ont på "fel" ställe. Vi åkte en gång in med en 4-åring som hade feber och vansinnigt ont i högra sidan av magen. Naturligtvis visade det sig vara en öroninflammation ...

• Winnertaco

Jo, jag är väl medveten om att det gör fruktansvärt ont med öroninflammation, har som sagt var haft det ett antal gånger. Kanske är det svårare att hantera det själv om barnet är mindre och inte kan säga vart det har ont? *funderar*

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
Svar på tråden Åker man till akuten med barn med öroninflammation?