• Mysan063

Ni med riktigt LÅNGT hår, vad är hemligheten för att få det så långt och fint?

Jag har sååå många ggr försökt att spara ut riktigt riktigt långt hår, som går ned till midjan, eller längre. Iaf en bit nedanför brösten.
    Det har tyvärr alltid slutat med att jag klippt mig för att det har blivit så slitet.
    Jag har prövat massa olika hårinpackningar, olika schampon och balsam, låtit bli att färga håret.
    Varit extra försiktig med håret.
    Men hur gör jag? Nu har jag BESTÄMT mig, jag ska minnsan ha riktigt långt hår
    Nu är håret klippt i etapper, fram är det till axlarna och bak är det mkt längre.
    Snälla, dela med er av era bästa tips, ni som kämpat för erat långa fina hår!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni med riktigt LÅNGT hår, vad är hemligheten för att få det så långt och fint?
  • Marlean

Sedan är det ju lite problem med att få långt hår. Ungar vill dra i det, man får tänka sig för så att det inte hamnar i kläm när man stänger bildörren, eller man sitter på toa.

• Mysan063

Så himla svårt att veta vilka av tipsen jag ska ta till mig av först och främst

• EttElaktTroll

Mitt mitt mitt

Mysan063 skrev 2008-12-29 20:42:49 följande:
    Så himla svårt att veta vilka av tipsen jag ska ta till mig av först och främst
  • Pormoicheia

Håller med tidigare talare om detta med schampoot.
    Skippa det och gå med i no poo ligan

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Missimo84

Skulle nog säga som alla andra, tvätta håret, men inte för ofta. 1. Föna det helst inte, och måste du föna håret, föna det aldrig kruttort och var försiktig med att ha munstycket för nära topparna.
    2. När du torkar håret så se till att inte "gnugga" med handduken, utan krama det torrt.
    3. Ha det inte för mycket i tofs, sliter som f*n. Men hur lätt är det att ha det utsläppt jämt? :-d
    4. Om du arbetar sittandes, t.ex. på kontor e.t.c. Se till att ALDRIG luta dig mt ditt hår, då utsätter du det för en massa friktion under dagen. Se alltid til att det hänger "över" stolen.
    5. Inpackning, en gång i veckan, övergöd inte håret, det mår det inte heller bra av.
    6. Färga inte håret, men du kan gärna tona det.
    7. Ett mörkt hår ser altid mer välvårdat ut av någon anledning, har o göra med refektioner av ljuset sa min pappa.
    8. Ska du klippa dig, så gå för guds skulle till frisören, men säg åt dem med klara instruktioner att du sparar till långt hår. Och gå inte för ofta, var sjätte vecka är till för dem som vill behålla sin frisyr, vilket du inte är ute efter.
    9. Ät ordenligt. Inga bantingskurer alltså under tiden som håret växer.
    10. En de kan inte få långt hår vilket du redan blivit upplyst om, men känn efter på ditt hår hur bra det mår. Du kanske inte behöver ha det ner till fötterna, bara nedanför axlarna?
    11. Mitt tips skulle vara att låta det vara lite uppklippt. i etapper eller vad som. Blir lättare för de flesta att hantera håret och det blir mindre risk för att se ut som om du draperat en turban runt huvudet.

• Flisan79

Missimo84 skrev 2008-12-30 22:47:20 följande:

Skulle nog säga som alla andra, tvätta håret, men inte för ofta. 1. Föna det helst inte, och måste du föna håret, föna det aldrig kruttort och var försiktig med att ha munstycket för nära topparna. 2. När du torkar håret så se till att inte "gnugga" med handduken, utan krama det torrt.3. Ha det inte för mycket i tofs, sliter som f*n. Men hur lätt är det att ha det utsläppt jämt? :-d4. Om du arbetar sittandes, t.ex. på kontor e.t.c. Se till att ALDRIG luta dig mt ditt hår, då utsätter du det för en massa friktion under dagen. Se alltid til att det hänger "över" stolen.5. Inpackning, en gång i veckan, övergöd inte håret, det mår det inte heller bra av.6. Färga inte håret, men du kan gärna tona det.7. Ett mörkt hår ser altid mer välvårdat ut av någon anledning, har o göra med refektioner av ljuset sa min pappa. 8. Ska du klippa dig, så gå för guds skulle till frisören, men säg åt dem med klara instruktioner att du sparar till långt hår. Och gå inte för ofta, var sjätte vecka är till för dem som vill behålla sin frisyr, vilket du inte är ute efter.9. Ät ordenligt. Inga bantingskurer alltså under tiden som håret växer.10. En de kan inte få långt hår vilket du redan blivit upplyst om, men känn efter på ditt hår hur bra det mår. Du kanske inte behöver ha det ner till fötterna, bara nedanför axlarna?11. Mitt tips skulle vara att låta det vara lite uppklippt. i etapper eller vad som. Blir lättare för de flesta att hantera håret och det blir mindre risk för att se ut som om du draperat en turban runt huvudet.
    Jag tror säkert detta kan fungera men tror mer på gener eftersom att jag alltid haft och har långt, tjockt hår med självfall och jag behanlar mitt hår i prinsip tvärt emot varenda pungt. Jag har råblonderat det under flera år men nu färgat det mörkt, äter skräpmat, använder plattång, fönar håret, har konstant toffs eller knut, har nästan aldrig inpackningar. Klipper mig ganska sällan, ibland kan det gå 6 mån. Och nej, mitt hår ser inte slitet ut. Jag har fantastisk hårkvalite helt enkelt.
  • Missimo84

Flisan79 skrev 2008-12-30 23:09:05 följande:

Missimo84 skrev 2008-12-30 22:47:20 följande:
    Jag tror säkert detta kan fungera men tror mer på gener eftersom att jag alltid haft och har långt, tjockt hår med självfall och jag behanlar mitt hår i prinsip tvärt emot varenda pungt. Jag har råblonderat det under flera år men nu färgat det mörkt, äter skräpmat, använder plattång, fönar håret, har konstant toffs eller knut, har nästan aldrig inpackningar. Klipper mig ganska sällan, ibland kan det gå 6 mån. Och nej, mitt hår ser inte slitet ut. Jag har fantastisk hårkvalite helt enkelt.
    Klart att det beror på gener också. Jag har ungefär lika dant hår. kan gå ett år mellan mina klippningar ibland. Men jag är från korea och där har vi en ganska speciell hårkvalite.
    Har man dock inte bra gener, får man ju göra det bästa möjliga av situationen. HAde en tjejkompis en gång som inte kunde få sitt hår nedanför hakan ens. Det var liksom stopp, det var som om det slutade växa när det kom dit.
  • Flisan79

Missimo84 skrev 2008-12-30 23:12:33 följande:

Flisan79 skrev 2008-12-30 23:09:05 följande:
    Klart att det beror på gener också. Jag har ungefär lika dant hår. kan gå ett år mellan mina klippningar ibland. Men jag är från korea och där har vi en ganska speciell hårkvalite.Har man dock inte bra gener, får man ju göra det bästa möjliga av situationen. HAde en tjejkompis en gång som inte kunde få sitt hår nedanför hakan ens. Det var liksom stopp, det var som om det slutade växa när det kom dit.
    Ja, det var så jag menade. Att det säkert kan fungera men att det nog dels finns en gräns samt att man kanske får inse sin genlott och göra det bästa av det man har. Hade jag haft tunnare rakare hår som inte ville va långt hade jag exprementerat med coola pager och andra frisyrer. Är ju så snyggt som Carina Berg tex har/hade. Så skulle jag tyvärr aldrig kunna ha
  • Mrs Moneybags

ladyrosenfjoll skrev 2008-12-29 01:26:56 följande:

Den största hemligheten misstänker jag är att inte klippa sig. Sen att alltid ha det uppsatt så att det inte hänger och flänger och slits på så sätt. Det måste vara rätt eftersom kvinnor förr i tiden hade långt hår, aldrig klippte sig samt alltid hade det uppsatt.
    Jepp, det stämmer!

Mina andra tips är:
    *inte använda hårfärger
    *inte använda värme (fön eller plattång etc)
    *inte använda starka hårprodukter som t ex hårspray
    *göra en inpackning varje vecka
    *inte klippa för mycket - undvik frisörer som pesten
    *hantera håret försiktigt, om topparna ska hålla i flera år måste man behandla dem varsamt. Inga hårda utborstningar eller slit och ryck...
  • tossesnurran

hår har tre olika växtfaser. anagen, katagen o telogen fas. Utväxtfasen, den anagena, är olika lång hos olika individer. Den bestämmer hur långt just ditt hårstrå blir innan det ska falla av av sig självt. Alltså är det förprogrammerat i ditt dna... Men Självklart hänger det kvar lite längre o ser snyggare ut om du tar hand om det!Men alla kan alltså inte få så långt hår som man kanske önskar. Tyvärr.

Svar på tråden Ni med riktigt LÅNGT hår, vad är hemligheten för att få det så långt och fint?