Angelven skrev 2008-12-30 06:50:43 följande:
Anonym (J) skrev 2008-12-29 15:26:44 följande: Njae - det är väl inte helt rätt sätt att räkna - om du tar 4-5 års utbildning förlorar du ju de 4-5 SISTA åren som yrkesverksam (de första åren får du ju!)... så du skall räkna:CSNlån+utbildningstid*slutlön < löneskillnad*yrkesverksammaÅr
Nää, så kan jag heller inte räkna!

Hade jag jobbat kvar på mitt gamla jobb så hade jag fått sjukpension eller vad det heter vid 60, senast. Eller så hade jag fått räkna bort några år då jag suttit i fängelse för mordförsök på min brukare (jobbade som pers.ass och höll på att bli galen varje dag på jobbet).
Jag fattar inte din uträkning, förresten. Men min gamla månadslön var 15.900 på heltid, med det var det omöjligt att få så min lön låg lite under det. Pluggar 3-4 år, får förhoppningsvis jobb med ingångslön minst 22.000. Sedan så planerar jag att arbeta i 39 år.
Du menar att jag ska räkna bort inkomstbortfallet när jag studerar? Men jag tjänar ändå ekonomiskt på att plugga. Och känslomässigt är vinsterna enorma, kan jag ju säga. Tar små glädjeskutt varje dag över att ha kommit in på min roliga utbildning och över att slippa mitt gamla jobb. Maken säger att han fått en ny fru, en som är glad, kåt och trevlig.