• Soul

lönar det sig att plugga?

Räkna också in hur mycket personen som börjar jobba direkt tjänar in till sin pension medans den andre studerar. Numera räknas ju pensionen på vad man tjänat under sitt totala verksamma arbetsliv, inte de 15 bästa åren som tidigare.

Allt beror naturligtvis på vilket jobb man får, men generellt tjänar man inte ekonomiskt på att studera i Sverige. Många yrken som kräver utbildning är alldeles för lågt betalda. Det krävs vanligtvis att man ska avancera till en högre chefsposition för att man ska komma högre upp på löneskalan och det har inte alltid med utbildning att göra.

Själv har jag långa studier med höga studielån som följd, men har nu tagit mig till ett chefsjobb och sitter i ledningsgruppen vilket gör att jag tjänar riktigt bra. Samtidigt jobbar jag betydligt mer än de flesta och har ingen övertidsbetalning (det har sällan chefer), så omräknat till timlön är det tveksamt om det är så bra betalt. Att jag fick jobbet har inte så mycket med min utbildning att göra, mer en attitydfråga.

Svar på tråden lönar det sig att plugga?