Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

lönar det sig att plugga?

Det kan nog ligga lite i det du säger.
    Fast samtidigt: Är mitt drömyrke tandläkare, psykolog, ambulansförare osv så MÅSTE man ju plugga för att kunna jobba med det man vill.

Allt handlar ju inte om pengar.

• Anonym (M)
    Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 10:06:04 följande:
    konkelbär skrev 2008-12-29 09:56:01 följande: ja, alla? det handlade ju om att jämföra en outbildad med en utbildad, har du inte fattat det så behöver du itne skriva mer i den här tråden.
    Ska man se om man tjänar på det eller inte, så får man väl åtminstone använda sig av verklighetsförankrade förutsättningar...?
  • Anonym (M)
    Anonym (nivå) skrev 2008-12-29 13:57:05 följande:
    Med tanken på "nivån" på "vissa" inlägg så skulle det löna sig att plugga. Om man har förutsättningarna vill säga. Kan man inte ta till sig en utbildning så är det slöseri med både statens (våra) och dina resurser.TS: Prova, vet jag. Går det inte så har du iallafall försökt. En lön på 40000 är roligare än en på 20000. Och 40000 är ingen vansinnigt hög lön på något sätt. Kanske ganska nära en medellön för de som har pluggat till något vettigt. Finns väl knappast heller några hantverkare som inte tjänar runt den summan, så det kan ju vara ett alternativ om du inte vill plugga för att få ett riktigt givande jobb utan bara ser till pengarna.

Vad innebär "vettigt" för dig? Läkare, psykolog m.m.?

Tycker t.ex. sjuksköterska och förskollärare är oerhört "vettiga" jobb! Men de tjänar långt ifrån 40.000 kr/mån!

• Anonym (M)
    Nisseblubb skrev 2008-12-29 14:05:39 följande:
    Anonym (M) skrev 2008-12-29 14:04:29 följande: Menade nog "vettig" som i bra lön :)
    Anonym (nivå) skrev 2008-12-29 13:57:05 följande:
     Kanske ganska nära en medellön för de som har pluggat till något vettigt.
    Det står ju "pluggat till något vettigt"...
    Anonym (nivå) skrev 2008-12-29 14:12:54 följande:
    Men förlåt då. Men att plugga till nåt som inte ger bra betalt är inte särskilt vettigt, såvida man inte verkligen älskar sitt jobb. Som en arkeolog, delfinskötare eller konstnär för att nämna några dåligt betalda yrken.Trivs man som förskolärare så är det kanske smart att plugga till det och få något högre lön. Det jämnar ut sig i slutändan ekonomiskt, och då har man pluggat, vilket kan kännas givande och vara bra för självkänslan.Att bara plugga för att slippa jobba eller för att man inte vet vad man vill är korkat. Då har man inte råd att plugga när man väl vet det.Och JA. Läkare är vettigt, men de tjänar snarare runt 60000 i månaden efter ett tiotal år, eller genast efter examen om de är villiga att göra tråkjobb och resa runt mycket som allmännläkare. Inget jag anser konstigt eller asmycket i lön på nåt sätt. Vi är alla olika.
    Tur att inte alla tänker så. Då hade vi bara haft läkare, psykologer, it-tekniker, civilingenjörer m.m. i vårt land (Inget fel på dem, naturligtvis!)
    Men inga som tog hand om våra barn eller tog hand om oss när vi blev sjuka... Spännande samhälle.
  • Anonym (M)
    Anonym (nivå) skrev 2008-12-29 14:33:05 följande:
    Anonym (M) skrev 2008-12-29 14:22:05 följande: Ja, du har rätt. Tur att inte alla vill ha en bra lön. Jag brukar ofta tänka på det. Den dagen alla inser sitt värde så finns det inga städare längre. Inga taxichaufförer och sophämtare. Tur för oss va! (Berätta inget för dom är du snäll. Låt dom knega och jobba nästan gratis. Ge dom en klapp på axeln ibland och säg att dom behövs! För det gör dom verkligen.)En fråga bara: vad vill du att dina egna barn ska jobba med? Svara helst inte - nåt dom trivs med. För läkare trivs ibland riktigt bra med sina jobb, även de. Såå. Något som kräver kompetens och där man kommer till sin rätt kanske? Något som är utmanande och som bonus dessutom välbetalt. Något man känner sig lite stolt över? Eller?
    Ironin flödar...
    Jag ska vara riktigt tråkig och säga just det.  Mina barn får jobba med precis vad de vill (om man nu bortser från t.ex. knarklangare, om det nu ens räknas som jobb?)
    Om de är konstnärer och lever på nudlar, är volontärer i Afrika eller jobbar som VD på Microsoft. I don´t care...!
  • Anonym (M)
    Svar på #80
    Får jag fråga vad du har pluggat?
Svar på tråden lönar det sig att plugga?