Inlägg från: noregrets1 |Visa alla inlägg
  • noregrets1

lönar det sig att plugga?

Angelven skrev 2008-12-30 06:54:06 följande:

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 10:09:42 följande:
    Jag betalar inte (som de allra flesta, vi åldringar är fortfarande i majoritet) en viss summa per år utan en viss procentsats per år (4% av bruttoårsinkomst) - och den summan förändras ju med löneutvecklingen.Äpplen och ananaser - du jämför en lön som outbildad med en utgift för en utbildad. Det är lixom inte rätt saker att jämföra.Räkna ut livslönerna istället, se vilken som blir störst.
    Fast då måste man ju veta de exakt lönerna, och det vet man ju inte.
  • noregrets1

Angelven skrev 2008-12-30 06:54:06 följande:

Anonym (jobb?) skrev 2008-12-29 10:09:42 följande:
    Jag betalar inte (som de allra flesta, vi åldringar är fortfarande i majoritet) en viss summa per år utan en viss procentsats per år (4% av bruttoårsinkomst) - och den summan förändras ju med löneutvecklingen.Äpplen och ananaser - du jämför en lön som outbildad med en utgift för en utbildad. Det är lixom inte rätt saker att jämföra.Räkna ut livslönerna istället, se vilken som blir störst.
    Man kan ju inte räkna ut livslönerna och se vilken som blir störst =) man måste ju dra av studielånen också =)
  • noregrets1

Angelven skrev 2008-12-30 07:39:11 följande:

Nope - men om man inte vet lönerna - då blir det ju lixom rätt svårt att räkna ut att det löner sig eller ej ?!?

japp det blir det. Så varför skrev du inte bara det från början istället?
    Att jämföra, som trådstartaren gör, en 10-årig lön för en outbildad med att det tar 40 år att betala CSN för 10 år utbildning - det är väl ändå inte relevant ?!?

Varför skriver du inte en korrent uträkning själv? eller är det mycket lättare att sitta och klaga på andra?

Det tar 10 år att betala - om du betalar snabbare
    eh, va? Vad vill du ha sagt med den meningen? snabbare än vad?
  • noregrets1

Winnertaco skrev 2008-12-30 08:57:24 följande:

Äh, jag utbildar mig knappast för lönens skull (läser till lärare) utan för att jag vill ha ett roligare jobb. Min sambo som inte har en krona i studieskuld tjänar mer än jag nånsin kommer att göra. Bryr jag mig? Inte nämnvärt.
    inte nämnvärt? men du bryr dig trots allt lite? Kvinnor brukar ha lägre lön män, den som säger nåt annat ljuger.
  • noregrets1

Angelven skrev 2008-12-30 08:59:22 följande:

noregrets1 skrev 2008-12-30 08:54:28 följande:
    Snabbare än om du betalar på 40 år förstås. Det tar 10 år att betala studielånet - om du betalar snabbare.Det finns ju inte något hinder att amortera MERA än vad som krävs i ett studielån.Så, jag förstår inte varför TS jämför 10-års lönen för en outbildad med att det tar 40 år att betala tillbaka 10 års studielån.
    Det var ingen jämförelse, det var parametrar som ska tas i beaktande. Så visst är de relevanta i sammanhanget.
Svar på tråden lönar det sig att plugga?