Inlägg från: Göteborgsmamman75 |Visa alla inlägg
  • Göteborgsmamman75

lönar det sig att plugga?

Anonym (tveksam) skrev 2008-12-29 12:10:33 följande:

I dagsläget känner jag att det INTE lönar sig. Jag är 30 år och har magisterexamen i ekonomi, dvs 4 år. Jag börjar nytt jobb om någon vecka där jag går in på 26.000 kr med nästa förhandling i höst. Har ingen aning om vad jag kan förvänta mig då. Men när jag tittar på kompisar som enbart har gymnasieutbildning så ligger de inte så långt efter. Nu hoppas jag på en ordentlig utveckling på det nya jobbet, samt att det är ett steg till att jag ska kunna uppfylla min dröm om några år. Men ibland känns det lite motigt, när det känns som att det inte lönar sig....
    26 000 är inte speciellt dåligt, om du är nyutexad. Men jag håller med om att de som är utan utbildning och jobbar inom industri mm har ungefär lika mycket.

Jag har visserligen pluggat 1 år mindre än dig (kandidatexamen) och har en lön på 24 000 nu. Men jag hade 26 900 kr innan jag började plugga. Då jobbade jag inom service i ett yrke där man inte ens behövde gymnasieutbildning. Och ändå tjänade man rätt mycket pga OB-tilläggen.

Känns trist nu när jag är utbildad ekonom och har fått gå ner i lön, men jag slipper jobba med att serva oförskämda människor och bli behandlad som en tjänare i alla fall
  • Göteborgsmamman75

Anonym skrev 2008-12-30 07:07:17 följande:

Om en 10 år tror jag att du kommer tjäna mycket mer än vad du hade kunnat tjäna på ditt gamla jobb. Du slipper även, i äldre ålder (ursäkta uttrycket ) jobba på obekväma arbetstider och förhoppningsvis med något mer stimulerande (använda sin hjärna mer än sina fötter?) och något du VILL jobba med. Jag börjar plugga nu i januari och tror definitivt inte att jag kommer ångra mig. Har vänner som tjänar bra utan utbildning, men så som de sliter rent ut sagt, så vill jag inte hålla på och jobba i 20 år fram. Finns ingen tid för familj, vänner eller andra intressen, enbart jobb, jobb och jobb....
    Ja det är så sant.

Man bör ju även ta med i beräkningen att även om man tjänar bra på jobb där ingen utbildning krävs så är risken större att man ska bli utarbetat/förtiodspensionerad, utsliten i förtid så att man inte kan jobba alla ären tills "riktiga" pensioneringen. Att jobba natt, lyfta tungt, springa omkring hela dagarna och stressa på oflexibla arbetstider är inget som man klarar så bra när man blir äldre.

Så man kanske inte får lika många år i arbetslivet heller, och då blir det ju ändå så att man blir av med inkomst eftersom de yrkesverksamma åren förkortas.

Så löneskillnaden är inte allt man ska räkna in i den ekonomiska kalkylen utan även hur många år man kommer att kunna jobba med det man gör.
Svar på tråden lönar det sig att plugga?