• babbelmaja

Festlig mat utan mjölk och ägg? idétorka

Jag har fullkomlig idétorka. Ska ha fest på nyår men kan inte äta något med mjölkprotein eller ägg i (ammar och bebisen tål inte detta...). I vanliga fall hoppar jag bara över det som innehåller detta, men nu till nyår vill jag äta allt. Men som sagt så står det helt still i huvudet vad gäller framför allt förrätt och efterrätt...

Har någon något tips? Jag vore oändligt tacksam!!!

Gott Nytt År!

• Svar på tråden Festlig mat utan mjölk och ägg? idétorka
  • Heleri

Vad ska ni ha till huvudrätt då?

Förrätt ska vi nog ha melon och skinka, fräscht och enkelt!
    Till efterrätt tänkte vi ha chokladfondue (på mörk choklad som inte innehåller mjölk) med frukt

Jag vet hur det känns , jag åt ägg- och mjölkproteinfri kost när jag ammade + att sonen nu 2½ år gammal också gör det pga allergi.

• babbelmaja

Huvudrätt är inte heller bestämt än.... Suck. inga idéer där heller...

Chokladfondue var ett bra tips. Jag har faktiskt ett sådant sett någonstans i skåpen. Men där står att man ska ha grädde i. Undra om det går bra med matlagningsgrädde på havre?

• Hedebris

vi ahde chokladfondue igår. vi bara smälte mörkchoklad och doppade annanas i

• babbelmaja

Bra, då har jag bestämt chokladfondue till efterrätt. Tack så jätte mycket för tipset. Nu är det då bara förrät och huvudrätt kvar...

• Rosana

Jag gjorde potatisgratäng med Oatley istället för mjölk/grädde till en laktosintolerant kompis. Blev hur bra som helst. Och till potatisgratäng är det ju gott med lite vad som helst; en köttbit, kycklingfiléer, laxfiléer.

• Thursday

Men vad är du sugen på för typ av förrätt och huvudrätt?

Helt kött, av vilken sort som helst, med ugnsstekt potatis, i vilken form som helst, med smarrig sås till, finns ju hur många som helst som inte är gräddsåser.

Vilken sorts fisk som helst med t.ex. pressad potatis och sås i vilken form som helst, som sagt finns det ju hur mycket sås som helst som inte innehåller grädde.

• Rosana

Idispidis ; Ja, det finns en massa gott även utan grädde/mjölk. Coer de filet med råstekt potatis och vitlökssmör (gjort på mjölkfritt margarin) är gott! Det är jag sugen på just nu !

• babbelmaja

Jodå, nu går det frammåt på menyn. Blir nog fläskfille eller nåt och ugnsrostade grönsaker, eller potatisgrattäng till huvudrätt. Det är ju dessutom lätt att göra.

• Thursday

Gå in på vilken receptsajt som helst, tasteline eller recept.nu till exempel och läs recept. Finns ju så oerhört mycket mat som det inte är mjölk och ägg i att det är lite svårt att komma med förslag med bara det som grund.

• Aquila

Till förrätt är det ju supergott med med melon inlindat i parmaskinka. Enkelt och ljuvligt med det söta och salta ihop...

Svar på tråden Festlig mat utan mjölk och ägg? idétorka