Hej, jag har rest runt (och bott ett tag) på NZ 2 gånger, både nord och syd så fråga bara på. Jag kan rekommendera båda öarna, men 3 veckor och stor familj + jultider känns det inte lika realistiskt för att se båda öarna ordentligt. Jag kan ge dig tips på städer hotel/motel för övernattning. Vill ni vara på resande fot eller bo flera nätter på samma ställe?
Nordön är oehört fin med städer tätt och massa badställen, restauranger och inte minst Maori taonga (kultur). Ta inte de bästa hotellen för kvaliten är lika i de flesta tycker jag medan priset varierar. Ta billigare ställen, ni får samma sevice. Rekommenderar varmt husbil.
Sydön är mer äventyrlig och föränderlig än nordön. Det passar bra om man vill gå vilda vandringar, klättra, sporta. Christchurch, den största staden inte så rolig, hellre de mindre städerna. Gärna Queenstown (turistiserat men kul).
Om ni kan lägg inflygning till Auckland och utflygning från Wellington så har ni större chans att se mer. Då kan ni ta hyrbil, buss eller husbil (rekommenderar) runt Auckland, resa ner mot Wellington genom Tauranga, Rotorua, Taupo, Napier, Martinborough. Sedan över till Picton på Sydön, runt Nelson och Kahurangi Park. Det låter som tre lugna veckor för mig. Vill ni ha lite mer av sydön åker ni från Picton mot Christchurch och över Mount Cook därifrån till Hokitika/Graymount (fantastisk väg) och upp mot Picton igen. Längre väg är från Christchurch runt Mount Cook genom Timaru och Queenstoun och upp igen. Också en helt fantastisk väg!! Tänk på att vädret förändras lika snabbt som man blinkar och är ofta kallare och regnigare runt Hokitika och uppåt. Missa inte Fox glacier.
Ang kläder rekommenderar jag svensk friluftskläder, kängor, shorts, fleece, ryggsäckar
mm.