• Cookie83

Stänga av fasta telefonen och endast använda mobilen?

...jag har funderat över en sak idag, ifall man skulle kunna tänka sig att stänga av sin hemtelefon och endast använda mobilen.

Vi är ytterst sällan hemma och ringer på den telefonen. Mobilerna är det enda som vi använder känns de som. Vi har båda kontantkort och sånt där, ringa gratis till varandra.

Skulle man kanske kunna hitta ett bra abbonemang som är ekonomiskt att använda ifall vi nu skall genomföra detta?

Pratade med en snickare som var här och renovera i lägenheten, han hade stängt av den fasta telefonen och endast använt sig utav Comviqs Knok Out (99 öre i min till alla) ett tag och varit hel nöjd med detta och fått ner räkningen hur mycket som helst, kanske tåls att testa???

• Svar på tråden Stänga av fasta telefonen och endast använda mobilen?
  • Poena

Jo det är klart det går! Jag var utan fast telefon under 4 år när jag pluggade och vi hade bredband via fiber och det gick jättebra. Känns lite segt att behöva ha den fasta telefonen nu när jag märker att vi ringer för ca 30 kr per månad från den, resten är fast avgift

Välj bara ett bra abonnemang, kontantkort ligger fortfarande över i pris och lönar sig inte.

Exempel;
    Comviq K-O 69 öre/min till alla
    Comviq Kompis +, gratis till varandra men 1,69 kr till andra (= kan bli väldigt dyrt de gånger man måste stå i kö 20 min till FK o dyl)
    Vodafone 79 öre/min till alla
    Telia mobil 300 +, om man ringer mycket, då kommer du ner i ca 66 öre/min till alla
    Tre abonnemang lönar sig också om man ringer mycket

• MissBeccis

Vi ringer också väldigt lite, men vi känner att vi vill ha en hemtelefon.
    Vi bytte till Com hem Telefoni, så nu betalar vi bara 60 kr i månaden i abonnemangskostnad istället för det dubbla hos Telia. Sänkte våra kostnader i alla fall!

• Hannamia

Jag har också funderat på det, men kan man ha bredband utan att ha ett abonnemang?

• sebbeman

Jag skulle också göra så men om man har dator o internet så funkar det ju inte så bra....då måste man nästan har ett telefonabbonemang....iofs så kanske man kan fixa nåt via comhem eller så men jag kan tänka mig att det är svindyrt.....om dom endå kunde fixa så att inte internet vore så bundet till teleabbonemang, nåt billigt....då skulle jag inte tveka att säga upp det...

• MissBeccis

Jag har både internet och telefon hos Comhem, de har bra priser. Har man inte ADSL utan vanligt bredband så behöver man ju inte ett vanligt teleabonnemang.

• Achanta

ett till kontantkort
    halebop. Man ringer för 99 öre i minuten till alla alla. Ringer man till nån annan med halebop kort ringer man gratis (dock en uppkopplingsavgivt på 66 öre, men sen kan man prata hur länmge som helst)

Har ni sen bredband kan ni ju använda er av nåt prog. typ skype eller så. KAn ni ringa där med till alla ni känner som har dator.

www.halebop.se

• Pockadockan

com hems billigaste bredband kostar¨169 ktonor i månaden... inte så farligt tycker jag.

• Pockadockan

ursäkta stavfelen, bebis i knät.

• Olympiagirl

Jag vill slå ett slag för att den fasta telefonen efterson den har helt klart högst säkerhet om det händer något. Den fasta telefonen fungerar även vid strömavbrott (vilket inte t.ex Comhems gör då den är baserad på Internet). I Norge har det uppmärksammats ett fall där ett barn dog för att de som hade en IP-telefonitjänst inte kom fram till Larm-centralen.

Även mobiltelefonen har ju sina begränsningar om t.ex. man glömt att ladda den eller fyllt på kontantkortet.

• Achanta

larmtjänst kan man alltid ringa på oavsett om man har pengar på kortet eller inte

• Olympiagirl

Dte kan ju finnas andra som man vill få tag på - som t.ex. idag när jag hade tappat bort handväskan i taxin... *pinsamt*

• Cookie83

Jag funderar fortfarande på ett försök iaf... vad har man att förlora? Man kan ju testa ett tag och sen gå tillbaks om man ångrar sig.

Vi har bredband via comhem, den för 199 kr i mån, jag gör de flesta ärenden via internet, mycket kan fixas via e-post och sådär. Retsen får man fixa via mobilen.

Tjjjaaaa.... de kanske funkar?!

Svar på tråden Stänga av fasta telefonen och endast använda mobilen?