• Ganidu

Hur länge kan barn sova i juniorsäng? Är det "barnsligt"?

Vi ska göra om i barnens rum och behöver bl a köpa nya sängar. Nu undrar jag, är det helt bortkastat att köpa en juniorsäng eller en växasäng (70 - 80 cm bredd) till en 7-åring? Kan ju tillägga att barnet är ganska litet för sin ålder, så tänk mer 6-åring. Eller växer de ur den direkt?
    När brukar barn tycka att det är "barnsligt" med juniorsäng, eller bryr de sig inte så länge de får plats och tycker om sin säng?

Ni som har haft växasängar eller juniorsängar till era barn, hur gamla var de när de fick "riktiga" sängar? Kan de ha 80-sängar alltid, förutsatt att de är 2 meter långa, eller måste man ha minst 90 cm?

Ett alternativ är ju att köpa en billig begagnad juniorsäng och sen vara inställd på att byta efter ett par år. Fördelen med detta är att man vinner lekyta i rummet (det är LITET!) några år till.

• Svar på tråden Hur länge kan barn sova i juniorsäng? Är det "barnsligt"?
  • LuMa

Jag skulle hellre satsa på en fullsize säng med en gång.
    Kanske en loftsäng så vinner ni en hel del golvutrymme?
    Vår son på fem år har en från Ikea som inte är så himla hög, den funkar bra.

• Miss Lau

Jag tror det beror mycket på hur sängen ser ut. Vissa juniorsängar ser i mitt tycke rätt barnsliga ut medan andra ser ut som vanliga sänger men bara är mindre.

Min dotter är 6,5 år och har en juniorsäng som är 80 cm bred och just nu ca 160 cm lång (hon har ett litet rum så lång säng är bortprioriterat). Den går att dra ut till fullängd och jag räknar med att hon kommer ha sängen i rätt många år till.

• mamma me tre

Om plats finns så skulle jag absolut satsa på en vanlig stor säng!

• Ganidu

Tack för era svar så här långt.

Vill fortfarande höra från fler om det här med juniorsäng kan verka "barnsligt"?
    Och hur länge era barn har haft juniorsäng?

Som exempel på en säng vi överväger är Ikeas KRITTER med sängtält. Tältet vill vårt barn jättegärna ha, och det kan man ju ta bort när h*n vuxit ifrån det. Men hur länge funkar sängen???

• fam kaos
    Ganidu skrev 2008-12-29 19:35:39 följande:
    Tack för era svar så här långt.Vill fortfarande höra från fler om det här med juniorsäng kan verka "barnsligt"?Och hur länge era barn har haft juniorsäng?Som exempel på en säng vi överväger är Ikeas KRITTER med sängtält. Tältet vill vårt barn jättegärna ha, och det kan man ju ta bort när h*n vuxit ifrån det. Men hur länge funkar sängen???
    Är det den här?

Söt men aningen barnslig till en sjuåring.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39858939
  • melker03

Vi köpte en juniorsäng till vår största kille när han skulle flytta ur sin såjälsäng. Det misstaget ska jag aldrig göra igen! Det är helt värdelöst med den lilla sängen om man vid något tillfäle ska ligga bredvid dem i sängen. Nu har båda våra "stora" barn (5 och 3 år) riktiga 90x200 sängar och minstingen ska snart flytta in i den där himla juniorsängen som vi fortfarande dras med.

Jag tycker att du ska satsa på en fullstor säng och kanske lösa det med någon form av loft eller med mycker förvaring under sängen. Man kan tex ställa sängen (resårbotten) på köksskåp. Då slipper du kanske annan förvaring i rummet och tjänar på så sätt in den förlorade golvytan.

• Ganidu

OJ! Är Kritter för barnslig för en 7-åring!? (Ja, jag menar den du länkade till, fast varianten i furu, och självklart utan stödbräda på sidan!)
    Vad tycker ni om övriga barnsängar från Ikea då? Är samtliga för barnsliga för ett lågstadiebarn? OBS! Som jag skrev är vårt barn ganska litet till växten.

Håller med om att juniorsängar är värdelösa om man som vuxen ska ligga hos barnet ibland. Nu är det inte aktuellt i vårt fall, eftersom vårt barn aldrig vill att vi sover hos h*n. Ett av våra andra barn har en juniorsäng och älskar den!

Jag har också funderat på säng med lådor under, men hittar ingen som går in i rummet. Svårt att förklara, men en garderob gör att man inte kan dra ut lådorna särskilt långt. Vill heller inte ha en för hög säng.

Hoppas på fler svar!

• fam kaos
    Ganidu skrev 2008-12-29 19:51:59 följande:
    OJ! Är Kritter för barnslig för en 7-åring!? (Ja, jag menar den du länkade till, fast varianten i furu, och självklart utan stödbräda på sidan!)Vad tycker ni om övriga barnsängar från Ikea då? Är samtliga för barnsliga för ett lågstadiebarn? OBS! Som jag skrev är vårt barn ganska litet till växten.Håller med om att juniorsängar är värdelösa om man som vuxen ska ligga hos barnet ibland. Nu är det inte aktuellt i vårt fall, eftersom vårt barn aldrig vill att vi sover hos h*n. Ett av våra andra barn har en juniorsäng och älskar den!Jag har också funderat på säng med lådor under, men hittar ingen som går in i rummet. Svårt att förklara, men en garderob gör att man inte kan dra ut lådorna särskilt långt. Vill heller inte ha en för hög säng.Hoppas på fler svar!
    Alltså var inte meningen som en förolämpning men du frågade ju själv om det var för barnsligt. Bara min åsikt.

Här är sängen vi köpte till vår treåring för ett tag sedan, fast den är ju iofs i fullstrl.

• SeTa

Mina pojkar hade absolut inte godkännt den sängen vid sju års ålder. Vi har haft växasängar fram till 4 års ålder och sedan gått på vuxenstorlek.
    Men huvudsaken är väl om DITT barn vill ha sängen eller inte?

Svar på tråden Hur länge kan barn sova i juniorsäng? Är det "barnsligt"?