• Ganidu

Hur länge kan barn sova i juniorsäng? Är det "barnsligt"?

Vi ska göra om i barnens rum och behöver bl a köpa nya sängar. Nu undrar jag, är det helt bortkastat att köpa en juniorsäng eller en växasäng (70 - 80 cm bredd) till en 7-åring? Kan ju tillägga att barnet är ganska litet för sin ålder, så tänk mer 6-åring. Eller växer de ur den direkt?
    När brukar barn tycka att det är "barnsligt" med juniorsäng, eller bryr de sig inte så länge de får plats och tycker om sin säng?

Ni som har haft växasängar eller juniorsängar till era barn, hur gamla var de när de fick "riktiga" sängar? Kan de ha 80-sängar alltid, förutsatt att de är 2 meter långa, eller måste man ha minst 90 cm?

Ett alternativ är ju att köpa en billig begagnad juniorsäng och sen vara inställd på att byta efter ett par år. Fördelen med detta är att man vinner lekyta i rummet (det är LITET!) några år till.

• Svar på tråden Hur länge kan barn sova i juniorsäng? Är det "barnsligt"?
  • fam kaos
    Ganidu skrev 2008-12-29 20:56:46 följande:
    TACK, vad många svar jag fått medan jag nattade barnen!!!Tack också för bilden som lades in här, jättefin säng verkligen!Juniorsängen Hensvik från Ikea har även vi här hemma till det lite yngre syskonet. Det är denna som 7-åringen har blivit så förtjust i, fast h*n vill absolut ha en säng med sängtält. H*n har även provlegat denna säng, så plats får h*n!OBS! Ni som skriver om son/dotter, jag har inte skrivit ut här vilket kön barnet har. Dels brukar jag undvika att "hänga ut" mina barn på nätet, och dels tycker jag att saker som möbler och sängar är så könsneutrala att det inte spelar någon roll. Men jag tar absolut inte illa upp för att ni förutsätter det ena eller det andra, men ville bara påpeka det.
    Kan du inte tänka dig en riktig säng med mer förvaringsutrymme?

Kanske den här? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80120598

Inte jättesnygg men kanske den går att måla?

Har lite samma problem när minstingen växer ur spjälsängen.
  • vivianne

Barnet kan nog sova i en juniorsäng flera år till men jag tror det finns en stor risk att den känns "barnslig" rätt snart. Vill ni kunna utnyttja golvytan är det nog smartare att köpa en "låg" loftsäng och ha en mysplats under. Ikea har en som man tydligen dessutom kan sätta ett sängtält på.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80123993

Jag sov i våningssäng när jag var fem så det borde inte vara någon fara om inte barnet är väldigt rörligt i sömnen.

Låt barnet bestämma själv! Vill h*n ha kritter så varför inte köpa en kritter. Är väl inte hela världen att köpa nytt om ett par år, ni kan ju alltid sälja den gamla och få igen lite av vad den nya kostar.

• Ganidu

Vad lustigt att du länkar till just den sängen, "fam kaos". Den har jag tittat på flera gånger och jag tycker den är riktigt snygg! Tyvärr hade den hamnat så att vi inte hade kommit åt hyllplanen på kortändarna (vilket dock dammet hade gjort...) Sen har ju 7-åringen här hemma helt snöat in på det här med sängtält. Det verkar bara finnas till de smalare juniorsängarna.

Kan ju lägga till lite förklaring också. I dag delar barnet rum med ett syskon och sover i våningssäng. Den är 90 x 200 cm. Dock ligger vårt barn ständigt hopkrupet högst upp i ena hörnet, så sängen utnyttjas max halvvägs ner. Vårt barn säger själv att h*n vill ha det mer ombonat, och försöker dra ihop täcket till en koja mer eller mindre. H*n har alltid gillat att sova "trångt".

När det nu är dags att göra av med våningssängen (pga andra skäl) behöver vi någon ersättning.

Så en konkret fråga, hur länge får ett barn plats i en juniorsäng? (H*n är ca 120 cm nu och smal.)
    OM det i slutändan står mellan Ikeas SNIGLAR eller KRITTER (om det är det enda som det finns sängtält till), vilken hade ni valt?
    Den ena är skittråkig men neutral, den andra kul, men kanske lite barnslig. HJÄLP!!!

• Ganidu

En grej till... överslafar i våningssängar eller högre barnsängar går bort... h*n vågar inte (är rädd att ramla ner).

• fam kaos
    Ganidu skrev 2008-12-29 21:30:38 följande:
    Vad lustigt att du länkar till just den sängen, "fam kaos". Den har jag tittat på flera gånger och jag tycker den är riktigt snygg! Tyvärr hade den hamnat så att vi inte hade kommit åt hyllplanen på kortändarna (vilket dock dammet hade gjort...) Sen har ju 7-åringen här hemma helt snöat in på det här med sängtält. Det verkar bara finnas till de smalare juniorsängarna.Kan ju lägga till lite förklaring också. I dag delar barnet rum med ett syskon och sover i våningssäng. Den är 90 x 200 cm. Dock ligger vårt barn ständigt hopkrupet högst upp i ena hörnet, så sängen utnyttjas max halvvägs ner. Vårt barn säger själv att h*n vill ha det mer ombonat, och försöker dra ihop täcket till en koja mer eller mindre. H*n har alltid gillat att sova "trångt".När det nu är dags att göra av med våningssängen (pga andra skäl) behöver vi någon ersättning.Så en konkret fråga, hur länge får ett barn plats i en juniorsäng? (H*n är ca 120 cm nu och smal.)OM det i slutändan står mellan Ikeas SNIGLAR eller KRITTER (om det är det enda som det finns sängtält till), vilken hade ni valt?Den ena är skittråkig men neutral, den andra kul, men kanske lite barnslig. HJÄLP!!!
    Då hade jag definitivt tagit den roliga sängen utan tvekan. Som nån sa, den i furu går ju att måla så den blir betydligt tuffare. Och vill han själv ha den är ju saken avgjord
  • Miss Lau

Jag hade absolut valt Kritter för Sniglar tycker jag ser alldeles för trist ut. Och jag tror barnet kan ha sängen i bra många år till. Jag själv är lite dryga 160 cm och normalmullig men ligger rätt bra i mitt barns växa säng som är ca 165 cm lång och 80 bred.

• Nana 24

Vår fyra åring (snart nu) har sedan han flyttade ur spjälsängen haft en säng typ halvhög eller hur man ska säga våningssäng, han har plats med lite backar med leksaker och en liten stege och ett skrivbord som sitter ihop. Storebror hade en växa säng till han var 7 år nu, från spjälsängen där med. Nu fick han precis en våningssäng för 3-4 månader sen, en vanlig hög, Stompa heter den med skrivbord under och en stol som han kan sitta och läsa i och även kan bäddas ut till kompisar som sover över.
    Anledningen till att han ville ha våningssäng var att hans kompis fått en...även om kompisen inte vågar sova själv där uppe så vågar faktiskt vår son det var rädd första natten hur han skulle klara att komma till oss (eftersom han fortfarande kommer varje natt...men det gick bra

• Leica

Min son har en "Kungssäng"
    Jag hittade en jättefin utdragssäng från 1800-talet, 115 cm bred samt bra kant på sidorna, som jag köpte honom. En säng som äkta makar hade förr typ Stora maffiga gavlar och robust som fan. Jättefin Slipade och oljade in den så den blev som ny

• Leica

Justja, sonen var ca 4 år när han fick den. Det som är underbart med den också är hur gott det är att ligga och dåsa till en stund bredvid sonen när man läst saga, eftersom man får plats bra
    Nu är sonen 7 år.

Svar på tråden Hur länge kan barn sova i juniorsäng? Är det "barnsligt"?