Mariekexet skrev 2008-12-29 22:27:02 följande:
Svar på #1Blå Myrantittade efter sorbet för att se vad det innehöll...men hittade då recept på mousse!200 g djupfrysta hallon1 msk pressad citronsaft1 gelatinbladeventuellt lite socker3 dl vispgrädde(finns ju laktosfri)Till servering:citronmelissGör så här1. Tina hallonen. Spar några hallon till garnering och lägg resterande hallon i en matberedare eller mixer och kör till puré. Sila bort kärnorna och lägg purén i en skål. 2. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 10 minuter. Smält gelatinet på svag värme och rör ner det i hallonpurén. Vispa grädden lagom fast. Tillsätt citronsaft och rör ner den vispade grädden i hallonpurén. Smaka av med lite socker om det behövs. 3. Lägg upp moussen i iskalla tallrikar eller portionsglas. Låt dem stå i kylskåp i 2 timmar. Garnera med några hela hallon och citronmeliss.
men du fråga om dom är laktos intolleranta eller komjölksproteinallergiker. för tål dom inte proteinet så funkar inte laktosfritt.
Det är tyvärr lätt att ta fel... så det bästa är att kolla både en å två gånger extra att det blir rätt.
har själv råkat ut för att folk har tagit fel. tex. på ett bröllop. min dotter kunde inte äta något mer än grillat lamm. så hon fick leva på chokladbollar som jag som tur hade med mig + grillat lamm.
bara lite obs! i det hela.