• Mariekexet

Efterrätt åt allergiker?

Hej hej!
    Vår uppgift på nyår är att ta med efterrätt,men det är lite allergier.
    OCh det är allt lite svårt att komma på nått!
    Det får inte vara nötter,ägg eller mjölk i!!
    Någon som har något tips....??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-29 22:58
    får inte vara nått äggprotein!

• Svar på tråden Efterrätt åt allergiker?
  • blackangel

Ar det laktosen eller mjolkproteinet som ska uteslutas? Ar det mjolkproteinet sa kan du inte anvanda laktosfri gradde..

• meic

Smultron ett skrev 2008-12-29 22:28:20 följande:

Hett tips är att byta ut nötter mot solrosfrön, Det gör jag. Har tom gjort egen mandelmassa på solrosfrön Allergiker får va uppfinningsrika
    åh hur gjorde du det?!
  • Smultron ett

meic skrev 2008-12-29 22:42:56 följande:

Smultron ett skrev 2008-12-29 22:28:20 följande: åh hur gjorde du det?!
    åh minns inte exakt, Men jag ledade upp ett recept på mandelmassa på nätet sen bytte jag ut mald mandel mot malda solrosfrön.

Sen gjorde jag biskvier
  • Bei Bei

exotiska frukter med laktosfri glass/sorbet?

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Thuva03
    Mariekexet skrev 2008-12-29 22:27:02 följande:
    Svar på #1Blå Myrantittade efter sorbet för att se vad det innehöll...men hittade då recept på mousse!200 g djupfrysta hallon1 msk pressad citronsaft1 gelatinbladeventuellt lite socker3 dl vispgrädde(finns ju laktosfri)Till servering:citronmelissGör så här1. Tina hallonen. Spar några hallon till garnering och lägg resterande hallon i en matberedare eller mixer och kör till puré. Sila bort kärnorna och lägg purén i en skål. 2. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 10 minuter. Smält gelatinet på svag värme och rör ner det i hallonpurén. Vispa grädden lagom fast. Tillsätt citronsaft och rör ner den vispade grädden i hallonpurén. Smaka av med lite socker om det behövs. 3. Lägg upp moussen i iskalla tallrikar eller portionsglas. Låt dem stå i kylskåp i 2 timmar. Garnera med några hela hallon och citronmeliss.

men du fråga om dom är laktos intolleranta eller komjölksproteinallergiker. för tål dom inte proteinet så funkar inte laktosfritt.

Det är tyvärr lätt att ta fel... så det bästa är att kolla både en å två gånger extra att det blir rätt.

har själv råkat ut för att folk har tagit fel. tex. på ett bröllop. min dotter kunde inte äta något mer än grillat lamm. så hon fick leva på chokladbollar som jag som tur hade med mig + grillat lamm.

bara lite obs! i det hela.

Thuva mammas älsklings prinsessa!!!!
  • Mollymajs

Ja ska ta med efterätt dit vi ska o en tål inte mjölkprotein och en nötter.

Ja kommer göra Vanlig GINO (banan, kiwi o jordgubbar med MASSOR av vit choklad) till alla utom mjölk alergikern. Till henne gör ja samma men har MÖRK block choklad på. Hoppas på att det blir gott. Hon får även glass hon tål på soya o vi andra vanlig glass. Ja tar med allt o lägger i en form på plats innan det ska ätas. Chokladen kommer o va färdig riven.

• Thuva03
    Mollymajs skrev 2008-12-30 00:03:42 följande:
    Ja ska ta med efterätt dit vi ska o en tål inte mjölkprotein och en nötter.Ja kommer göra Vanlig GINO (banan, kiwi o jordgubbar med MASSOR av vit choklad) till alla utom mjölk alergikern. Till henne gör ja samma men har MÖRK block choklad på. Hoppas på att det blir gott. Hon får även glass hon tål på soya o vi andra vanlig glass. Ja tar med allt o lägger i en form på plats innan det ska ätas. Chokladen kommer o va färdig riven.
    vart har du hittat mörk blockchoklad som är mjölkfri? undrar för att jag skulle vilja ha det till min dotter å hennes kalas då jag tänkte göra kakor med blockchoklad i men  har bara hittat vanlig mjölkfri choklad å inte blockchoklad.
  • Mollymajs

Till denna tjejeva det ok om det stog att det ev kan finnas spår av mjölk för de skriver oftast spår även om det inte finns mjölk för att fri skriva sig. Köpte några choklad linser från citygross som hette Odense.

Thuva03 skrev 2008-12-30 00:06:22 följande:
    vart har du hittat mörk blockchoklad som är mjölkfri? undrar för att jag skulle vilja ha det till min dotter å hennes kalas då jag tänkte göra kakor med blockchoklad i men  har bara hittat vanlig mjölkfri choklad å inte blockchoklad.
  • Blå Flygare

Mariekexet skrev 2008-12-29 22:27:02 följande:

Svar på #1Blå Myrantittade efter sorbet för att se vad det innehöll...men hittade då recept på mousse!200 g djupfrysta hallon1 msk pressad citronsaft1 gelatinbladeventuellt lite socker3 dl vispgrädde(finns ju laktosfri)Till servering:citronmelissGör så här1. Tina hallonen. Spar några hallon till garnering och lägg resterande hallon i en matberedare eller mixer och kör till puré. Sila bort kärnorna och lägg purén i en skål. 2. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 10 minuter. Smält gelatinet på svag värme och rör ner det i hallonpurén. Vispa grädden lagom fast. Tillsätt citronsaft och rör ner den vispade grädden i hallonpurén. Smaka av med lite socker om det behövs. 3. Lägg upp moussen i iskalla tallrikar eller portionsglas. Låt dem stå i kylskåp i 2 timmar. Garnera med några hela hallon och citronmeliss.
    Vi är allergiska mot mjölk, så laktosfritt funkat tyvärr inte. Tveksam till havregrädde i mouse. Ska fundera vidare...
  • Thuva03
    Mollymajs skrev 2008-12-30 10:53:58 följande:
    Till denna tjejeva det ok om det stog att det ev kan finnas spår av mjölk för de skriver oftast spår även om det inte finns mjölk för att fri skriva sig. Köpte några choklad linser från citygross som hette Odense.
    okej. får kolla om dom har det här i våra små butiker. annars så kanske ica maxi eller willys eller coop har det i visby.  Men då får jga inte tala om det för min dotter att det står spår av mjölk. för då äter hon inte det. för hon har nämligen blivit sjuk utav en produkt som det stod kan innehålla spår utav mjölk.
Svar på tråden Efterrätt åt allergiker?