• Truccodero

Varför kuppera öron & svans?

Varför kupperar man öron och svans på vissa raser? T ex pinscher...

• Svar på tråden Varför kuppera öron & svans?
  • Marma

e inte det olagligt nu? om man nu inte smäller svansen o dörren eller nåt som jag hört, vet ej om det stämmer. HAde en kompis för sisådär 15år sen o de skaffade nån hund som de ville kuppera men det var olagligt då, de hade gjort det på sin första hund tydligen...

• littlepixiegrl

Vissa raser är det för utseendets skull, tyvärr. Helt galet!
    Vissa hundar för ju svansen amputerad om de biter mycket på den eller den blivit skadad, men det är ju en helt annan sak.
    Tror att vissa raser fick svansen kuperad i förebyggande syfte om de t.ex. var jakt-eller grythundar, men det vet jag inte säkert.

@-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • ninanen

Du får inte heller längre köpa hundar från ett annat land med kuperade svansar om du vill använda den i utställning etc Inte heller får du ställa ut en hund som slagit av sej svansen. Min uppfödare berättade rena skräckhistorier om hur folk slog och klämde av svansarna på sina hundar under den tiden man fick ställa hundar som kuperats av vetrinärmedicinska skäl. Uscha vad människor gör med sina djur!

Jag tycker visserligen att en cocker spaniel ser mycket snyggare ut utan svans men det är ju just det, varför ska man ta bort svansen bara för att det är snyggare? Det finns faktiskt ingen anledning till ett ingrepp som gör hunden enbart snyggare i mina ögon.

• Hondjuret

ninanen skrev 2008-12-30 09:02:42 följande:

Du får inte heller längre köpa hundar från ett annat land med kuperade svansar om du vill använda den i utställning etc Inte heller får du ställa ut en hund som slagit av sej svansen. Min uppfödare berättade rena skräckhistorier om hur folk slog och klämde av svansarna på sina hundar under den tiden man fick ställa hundar som kuperats av vetrinärmedicinska skäl. Uscha vad människor gör med sina djur! Jag tycker visserligen att en cocker spaniel ser mycket snyggare ut utan svans men det är ju just det, varför ska man ta bort svansen bara för att det är snyggare? Det finns faktiskt ingen anledning till ett ingrepp som gör hunden enbart snyggare i mina ögon.
    visst får du köpa kuperade hundar och ställa ut, det handlar om när hunden är född (el rätt sagt kuperad).
    Rätta mig om jag har fel.
  • köttbullelydnad

Har sett ett flertal dobber ställas med helkupering senast i år, men usch vad fula de är!

Jag kan förstå att man kuperar svansarna av medicinska skäl, t ex att de slår sönder svansen (typiskt jakthundar och boxer tydligen), men skönhetskupering? Nej, det kommer jag då aldrig bergipa...

• mamman06

Personligen tycker jag det är helt onödigt med kupering!
    Det är ju tyvärr inte olagligt i flertalet andra länder och importer sker ju rätt ofta.. det är väl därför man ser kuperade hundar även i sverige.

en kuperad hund är svårare att läsa av en en hund som fått behålla sina öron/svans

• Labbematte

Ur SKKs regler för utställningar:

"Svanskuperade hundar får delta endast under förutsättning att de uppfyller någon av följande förutsättningar:
    * är födda 2007-12-31 eller tidigare, i annat land än Sverige och Norge, inte är fallen undan svensk- eller norskägd tik och kuperingen, då den företogs, var tillåten i hundens
    födelseland.
    * är födda i Sverige mellan 1993-01-01 och 2007-12-31 och kuperingen utförts av veterinärmedicinska skäl för att avhjälpa en efter födseln förvärvad skada, samt att intyg om detta på av SKK fastställt formulär kan uppvisas i original såväl vid arrangemanget som senare.

Svanskuperade hundar av raserna dobermann eller rottweiler födda 1997-01-01 eller senare i land där kuperingsförbud råder, får inte delta oavsett orsaken till kuperingen.

Vid utställning gäller
    Hundar födda 2008-01-01 eller senare, som är svans- eller öronkuperade äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land där sådan kupering är tillåten eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl.
    Undantag:
    Hundar födda 2008-01-01 eller senare och som är född i land där svanskupering är tillåten, eller hund som har svanskuperats av
    veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd vid ett (1) tillfälle samt få resultatet infört i stamboken."

• LovelyLady

Jag tycker att det är helt rätt att förbjuda kupering av utseendeskäl men jag kan säga att jag hade gärna kuperat min boxer för vi har haft jättemycket problem med att han slår sönder svansen, eftersom den är så hård...och så när han har slått upp den en gång så går den lättare sönder och så är det som en ond cirkel. han har svanstippen tejpad konstant...

• ninanen

Hondjuret skrev 2008-12-30 10:24:00 följande:

ninanen skrev 2008-12-30 09:02:42 följande:
    visst får du köpa kuperade hundar och ställa ut, det handlar om när hunden är född (el rätt sagt kuperad). Rätta mig om jag har fel.
    Min tanke va ju att köpa valp från land där man får kupera, men det skrev jag ju inte =D
  • miggs

Min förra hund bröt svansen ett flertal ggr för den var STENHÅRD och hon var så gladlynt och den stackaren slog av den i dörrposter och annat så den kuperades efter ett tag. För att göra det för utseendets skull tycker jag är helt sjukt, det är hemskt att göra det på hundarna för att vissa människor anser att det gör hunden mer vacker.
    Fyfan! Tur att det är lag på det, tyvärr finns det importerade hundar som har det där lagen säger annat i andra länder, och det görs väl i smyg här med som allting annat det är lag på.....

• Powerwoman

Jag tycker att det är total-fel att kupera hundar för utseendets skull, dock vet jag att vissa jakthundar och andra raser väldigt lätt slår sönder sina svansar. Och då hade det nog varit mer smärtfritt för hunden att få svansen kuperad som liten.

Jag tycker ju personligen att en helkuperad dobermann är bland det snyggaste som finns, men jag anser ändå att det är oförsvarbart att skära sönder deras öron + svans bara för att vi 2-benta anser att det är snyggt.

Svar på tråden Varför kuppera öron & svans?