• Nahla

Lärling hos en frisör?

Någon som har gått eller tänker gå som lärling hos en frisör? Jag har velat bli en frisör ända sen jag var liten..Men har inte kommit in på frisörlinjen.. Jag vill så gärna bli frisör,kan inte tänka mig göra nått annat! Iallafall inte som jag kommer att trivas med.. Men funderar mest lite på hur detta fungerar! Någon?

• Svar på tråden Lärling hos en frisör?
  • Jennie Brunflo

Här finns en skola som heter NFI (Nordiska Frisör Institutet). De har nationell intagning och det är en 1-årig skola där man lär sig grunderna. Frisörer är tydligen väldigt intresserade av lärlingar därifrån.
    Annars sa de där (jag klipper mig där ibland) att det är svårt att få lärlingsplats.

Det är det enda jag vet, hoppas någon annan vet mer!

• Nahla

Menar du den utbildningen som är på Frösön?

• Jennie Brunflo

Jeps keps! Det är den jag menar.

• Nahla

Jaha,men jag har hört att man inte kunde få ta Gesellbrevet där! Vet du något om det? Jag har annars starkt funderat på den utbildningen! Fcik t.o.m nästan ett godkännande från sambon att flytta dit.. Hörde att det var ganska så dyrt också!

• Jennie Brunflo

Man kan inte ta gesällbrevet där. Det är en 1-årig utbildning före lärlingsutbildningen. De sa att man antingen måste känna en frisör, ha gått frisörlinjen eller gått på NFI för att ens få tag i en lärlingsplats.
    Då gör man ju så att man går där, går som lärling och tar gesällbrevet så småningom.
    Det finns liknande utbildningar i Norge (som en tjej som jag klipper mig hos också har gått) och det funkar likadant. Du går utbildningen, sedan måste du ha lärlingsplats och sedan får du prova för gesällbrevet.

Det verkar vara så att du måste ha någon slags utbildning först, sedan lärlingsplats och till sist gesällbrev.
    Men jag är INTE insatt i detta. Det är bara som jag förstått det hela?!

• Nahla

Okej,tack så mycket för svaret! Jag blir nervös när jag går in och läser om vad man ska göra för test för att få gesällbrevet! Verkar inte lätt alls..

• quennie

Jag har jobbat som frisör i tio år men har slutat och omskolat mig pga axelproblem. När jag jobbade så kände vi på de salongerna jag har arbetat på att lärlingar är svårt att ha tid med. En lärling ska ju läras upp på arbetsplatsen. Det tar tid och tid är pengar. Det blir helt enkelt för dyrt. Det har t om varit så att vi nekat elever från frisörutbildningen pga att de kan för lite och behöver mycket hjälp. Det är ju meningen att man ska få hjälpen och det är olyckligt att många känner att det blir ett stort ansvar att ta som arbetsgivare. Jag tror därför att lite grundkunskaper är oerhört viktigt att ha för att överhuvudtaget få en plats både som elev eller lärling. Men du ska inte ge upp för det brukar ordna sig för dem som verkligen vill. Fortsätt kämpa på och jag önskar dig lycka till. Och du...när du har utbildat dig eller fått en lärlingsplats och jobbat ett tag så är inte gesällprovet oövervinnerligt. Det klarar du.

Svar på tråden Lärling hos en frisör?