• annhan

Moderkaksprov!

Jag ska göra CVB (Moderkaksprov) på huddinge inom ett par veckor. Har skrivit i din gästbok, TS!

• annhan

Har svarat på ditt meddelande.

Till alla som undrar över MKP: Det gör INTE ont att ta provet! Jag lovar! Har gjort det 2 ggr innan. Känns dock lite obehagligt när nålen förs in. Men man behöver absolut inte oroa sig för smärta.

Det tar ca 2 veckor att få svar.

• annhan

Ja, det är många etiska aspekter att tänka på, helt klart.
    I vårt fall så är risken så liten att det är något fel nu - vi har gjort IVF med PGD (genetisk analys på de befruktade äggen innan återföring) och moderkaksprovet blir bara som en extra kontroll.
    Men - tidigare har vi gjort moderkaksprov och avbrytit graviditeten. Vi visste då redan innan provet togs vad vi skulle göra ifall vi skulle få ett tråkigt besked.
    Det är nog viktigt att vara säker på det innan provet.

• annhan

Jag är rädd att jag inte kan göra det imorgon när jag ska dit heller. Är i v 11+2 då..
    Visst är det jobbigt att få vänta ytterligare? Man vill ju få det överstökat så fort det går.

Tack för lyckoönskningen! Jag berättar hur det gick sen.

• annhan

Jag har gjort VUL tidigare, så tiden är jag helt säker på. Hoppas det går bra att göra provet imorgon så har man det gjort sen.
    Japp, ska göra provet på Huddinge.
    Vad hette läkaren som du träffade där, som skulle ta provet på dig?
    Självklart ska jag berätta hur det går!!

• annhan

Okej! Hoppas det är honom jag ska till då. Vet inte namnet på den jag ska träffa nämligen, det stod inget namn på läkaren i kallelsen jag fick. Har hört att det finns en läkare som heter Bui i efternamn som sägs vara jättebra där också.

• annhan

Magnhild: Har aldrig hört att det finns någon övre gräns för moderkaksprov, jag har aldrig hört något sådant i alla fall. Be att få en tid direkt efter att du kommit hem då, då borde det funka tycker man!
    Tack för lyckoönskningen!

• annhan

NeaVida: Aha, ja det kan ju vara olika beroende på vad som ska analyseras.
    Ska du också göra moderkaksprovet på Huddinge?

• annhan

Nu är det avklarat. Det gick dock tyvärr inte fullt så lätt som förra gångerna.. livmodern låg i bakvägg och var svåråtkomlig. Men det löste sig till slut. Dock fick jag kraftiga sammandragningar under provtagninen som gjorde att provet gjorde ont. Ursäkta att jag skriver det.. Men det gick ju fort ändå så.. Pyret mådde kanon och tumlade runt och sög på tummen. Är i v 11+6 och blev framflyttad till 1/3 istället.

• annhan

NeaVida: Har skrivit om min upplevelse i dagboken.. ifall du vill läsa.

Hoppas att din moderkakas placering inte innebär några hinder. Ofta funkar det ändå sa läkarna, men i "värsta fall" gör de i så fall ett FVP någon vecka senare. När ska du göra provet?

• annhan

Oj, såg att jag skrev fel. Moderkakan i bakvägg skulle det ju stå i inlägget ovanför NeaVida's...inte livmodern i bakvägg... hmm. Nåja..

• annhan

Ja, den kan flytta sig! Det behöver absolut inte göra ont för att moderkakan låg i bakvägg. Pga sammandragningarna gjorde det ont för mig - ifall det finns nåt samband med moderkakans placering vet jag dock inte.. Men jag har haft lite sammandragningar pga stress på jobbet också, så min livmoder kan ju ha varit extra känslig.

Oroa dig inte!

• annhan

Upp till 3 veckor sa de.. hoppas på svar tidigare. Jobbigt med väntan!

• annhan

Nu har vi fått svaret! Bebisen är fullt frisk!!!! Är helt obeskrivligt lycklig!

• annhan

Smilla75: Tack!!

Du behöver inte vara nervös, de är jätteduktiga - och det kommer att gå jättebra! Ta det bara lugnt samma dag + dagen efter, så minimerar du risken för missfall. Den risken är ändå så liten.

Jag vet inte hur det är med kod/kön, eftersom det var min man som fick samtalet - och han var i chock, milt sagt.. Men jag antar att vi får ett brev hemskickat också, där det finns någon sådan kod. Är väldigt nyfiken på att få veta om jag har en han eller en hon i magen nu.

Lycka till på tisdag! Du kan väl skriva och berätta hur det gick? Jag lovar att tänka på dig och hålla tummarna.

Kram!

Svar på tråden Moderkaksprov!