Inlägg från: enilorac |Visa alla inlägg
  • enilorac

Moderkaksprov!

Hoppas jag får hoppa in och ställa en liten fråga.... När man gör moderkaksprov, är det "bara" kromosomfel man ser då ?
    Min sambos syster är "annorlunda" men tror inte det är kromosomfel. Vet inte ens om det är ärftligt och i så fall om min sambo kan bära anlaget. Kan han göra blodprov och få reda på det ? eller hur fick du reda på att du "Mallamojs" reda på att du bär på anlaget ?
    (Kanske inte vill berätta och det är okej)

Önskar dig lycka till med provet !

Kram C

• enilorac

Nä, jag förstår vad du menar. Vill inte göra något test. Sambons syster är "sent utvecklad" mentalt och är som ett barn, men om det inte har med kromosomfel att göra, kan det ju t.ex uppstått genom en otursmutation.

Kram C

• enilorac

Ska försöka att inte oroa mig men man gör ju det iallafall. Det kan ju vara ett genfel och vad jag förstått kan det vara ärftligt. Känns konstigt att inte veta ett dugg om detta. Vill liksom prata med en expert som säger att det kommer gå bra och att det inte är ärftligt, men det är ju inte så lätt.

Håller verkligen tummarna för dig den 23:e !

Kram C

• enilorac

Det är nog ingen som vet felet på henne ! De hittade inget när de tog prover p.g.a gomspalt vid födseln. Vet inte vad som kollades, men tycker de borde upptäckt ifall det var kromosomfel. Man kan kanske med hennes föräldrars underskrift få tillgång till hennes journal ? Det går väl närmast att jämföra med lätt utvecklingsstörning. Hon skulle nog kunna bo själv med personal till hand. På den nivån är det.

Kram C

• enilorac

NeaVida: Tack för ett mycket bra och rakt svar !!! Och tack för numret, nu känner jag mig genast lugnare.

Kram C

Svar på tråden Moderkaksprov!