• NeaVida

Moderkaksprov!

Ska ta CVB i början av september vid HS. Jag kommer att fotografera hela förloppet (eller inte jag, utan en kompis).

Några korrigeringar av den i övrigt väldigt braiga texten:

* CVB tas fr.o.m v. 9
    * svarstid är beroende av vilken sjukdom som man testar för
    * MF-risken är MINDRE än 1%, den är närmare 0.1% och flera läkare har aldrig erfarat någon patient som fått CVB
    * vissa får ont vid provtagning pga att de är oroliga - ett tips är att ta med sig en musikspelare

• NeaVida

Shit, förlåt. HS är Huddunge sjukhus. Gud vad jag är störd! Jag vet redan vem jag ska till, jag tror att jag ska till han som är nästbäst ;) Men jag känner honom sen innan, så därför känns det bra. har hört om en på KS (karolinska sjukhuset) som är jätteduktig, och tar jättebra prover, men är superotrevlig! Hm... svårt att veta vad man ska välja...

:)

• NeaVida

Hur ska ni göra efteråt? vara sjukskrivna sängliggande? Jag har ju två MF bakom mig så jag är rädd för den där lilla 0.1% ökade risken, fastän det är en säkerhetsmarginal... Och så äter jag blodtunnande... Hm

Blir nog sjukskrivning för mig... kommer ändå vara ett vrak i vänan på svaret.

• NeaVida

Hm, jag skriver ett meddelande privat till dig...

• NeaVida

Hej enirolac! Vet du, ta och ring till klinisk genetik: 08 517 700 00 (vxln) be att få kopplad till klinisk genetik, och där svarar en snäll, men kanske lite stressad person. Så säger du att du är orolig, att du är gravid och har en efterbliven släkting med yttre symtom (som du beskriver) och att du vill prata med en genetiker. Sen ringer någon upp dig och du får ställa massa frågor. Det din släkting har är väldigt sällan ärftligt, men man kunde inte kolla på allt i kromosomerna när din släkting föddes, så därför betyder inte hennes journal så mycket. Det som behövs är en teori om vad det kan vara. Om denna teori är att det finns genetisk ärftlig anlag, så gör de en kromosom analys på din man och på ditt foster (och kanske på dig). Men då behöver de veta detta i tid. Om du vill göra abort alltså. Annars är det skitsamma! Vissa missbildningar kan man se på ett ultraljud, men då blir det vanligtvis väldigt sent i graviditeten, och jag är tveksam till om du blir beviljad en abort så sent. Men som sagt, ärftligheten är ovanlig i ditt fall, men du bör tala med en genetiker, för din egen skull!

• NeaVida

Och till annhan: v 9 är det som gäller för moderkaksprov generellt, men samtidigt är det som sagt var beroende av vad som ska analyseras. Det om jag ska kolla är t.ex. förtidigt i vecka 12 t.o.m. men för dig går det tydigen bra innan.

• NeaVida

Ajusst en sak till, Marko och bui är inte samma person :)

• NeaVida

Jupp, jag är en besserwizzer!

• NeaVida

Åh, jag har oxå moderkakan i bakkant.... suck

• NeaVida

Åh, jag ska ta provet i vecka 12+4 och kan inte ta fvp ;(

Hm, men det ska nog gå bra. Har hört att de kan ta provet vaginalt annars (JIKES!)

• NeaVida

Ah, nu såg jag! Hann skriva till dig iaf...

Stackare du!

stoooor kram

• NeaVida

väntar på svar här...
    usch vad jobbigt det är

Svar på tråden Moderkaksprov!