Hur länge räknas de som prematur?
Tills vilken vecka räkans bebisen som prematur?
Är de jätte illa att föda i vecka 27?
Tills vilken vecka räkans bebisen som prematur?
Är de jätte illa att föda i vecka 27?
Jag tror de räknas som prematura tills v 36. Är det innan vecka 29 tror jag att de räknas som extremt prematura. Det brukar gå bra även om barnen föds i v 27 men man har v 28 som en milstolpe eftersom lungblåsor mm oftast har utvecklats bättre.
Jag fick min dotter i v 28+4 och hittills har det gått bra. Hon är bara en vecka så det är mycket kvar innan hon är stabil och får komma hem.
min kille är född i vecka 36 och var prematur barn trots han vägde 3700
Föds man före 37e graviditetsveckans utgång är man prematur,sedan kan man dela in dessa i tidigt född,mycket för tidigt född och extremt för tidigt född.
Ur Wikipeda: Prematur används som benämning på barn födda före 37:e graviditetsveckans utgång. Barn födda mellan 33:e och 36:e graviditetsveckan brukar betecknas som för tidigt födda (PT - Pre Term). Födsel i 29:e till 32:a veckan som mycket för tidigt födda (VPT - Very Pre Term) och före vecka 29 som extremt mycket för tidigt födda (EPT - Extremely Pre Term).
Vår trea är född i v 36+5 o kallades prematur..Dock inga "fel" på honom..Stannade inte kvar längre på bb o ingenting..
Min första dotter är prematur född v.36+3 men vägde 3575 g och vi stannade på BB i 1 vecka.
Prematur är barnet om det föds innan v.37+0. Föds barnet i v.37+0 räknas det inte som prematur. Vår lill-groda föddes v.37+2. Tidig alltså, men inte prematur.
Gränsen för prematur går vid 36+5. I Sthlm så tar ex SÖS bara emot barn födda från v 27+0, innan det så räknas det som Extremely Pre och skickas då till KS istället.
Min son är född i v 34+6
och vi stannade 6 dagar på sjukhuset, pga avv jag mådde dåligt inte han,
Min son är född 36+3 2980 gr när han föddes 2 dagar på bb å sen fick vi åka hem.
Allt är bra här