• Melwsmammi

Hur länge räknas de som prematur?

Tills vilken vecka räkans bebisen som prematur?
    Är de jätte illa att föda i vecka 27?

• Svar på tråden Hur länge räknas de som prematur?
  • Frila2

Jag tror de räknas som prematura tills v 36. Är det innan vecka 29 tror jag att de räknas som extremt prematura. Det brukar gå bra även om barnen föds i v 27 men man har v 28 som en milstolpe eftersom lungblåsor mm oftast har utvecklats bättre. 
    Jag fick min dotter i v 28+4 och hittills har det gått bra. Hon är bara en vecka så det är mycket kvar innan hon är stabil och får komma hem.  

Siri är redan här, tre månader tidigt. Lilla älsklingstjejen!!
  • phille

min kille är född i vecka 36 och var prematur barn trots han vägde 3700

• systersandra

Föds man före 37e graviditetsveckans utgång är man prematur,sedan kan man dela in dessa i tidigt född,mycket för tidigt född och extremt för tidigt född.

• Melwsmammi
    Svar på #3
    okei hur går dom gränserna?
  • anju79

Ur Wikipeda: Prematur används som benämning på barn födda före 37:e graviditetsveckans utgång. Barn födda mellan 33:e och 36:e graviditetsveckan brukar betecknas som för tidigt födda (PT - Pre Term). Födsel i 29:e till 32:a veckan som mycket för tidigt födda (VPT - Very Pre Term) och före vecka 29 som extremt mycket för tidigt födda (EPT - Extremely Pre Term).

• Mollie77

Vår trea är född i v 36+5 o kallades prematur..Dock inga "fel" på honom..Stannade inte kvar längre på bb o ingenting..

Snart kommer vår fyra
  • Philofix

Min första dotter är prematur född v.36+3 men vägde 3575 g och vi stannade på BB i 1 vecka.

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Flickan och kråkan

Prematur är barnet om det föds innan v.37+0. Föds barnet i v.37+0 räknas det inte som prematur. Vår lill-groda föddes v.37+2. Tidig alltså, men inte prematur.

• oOrosamarängerOo

Gränsen för prematur går vid 36+5. I Sthlm så tar ex SÖS bara emot barn födda från v 27+0, innan det så räknas det som Extremely Pre och skickas då till KS istället.

• oOrosamarängerOo
    SooJuicy skrev 2008-12-31 09:49:07 följande:
    Gränsen för prematur går vid 36+5. I Sthlm så tar ex SÖS bara emot barn födda från v 27+0, innan det så räknas det som Extremely Pre och skickas då till KS istället.
    Blev en femma fel, ska va 36+6.....där går gränsen!!
  • Chili mum

Min son är född i  v 34+6
    och vi stannade 6 dagar på sjukhuset, pga avv jag mådde dåligt inte han,

• frigis

Min son är född 36+3 2980 gr när han föddes 2 dagar på bb å sen fick vi åka hem.
    Allt är bra här

Skillnaden mellan en idiot och en icke idiot är att icke idioten vet om att den är en idiot
  • Melwsmammi
    Svar på #12
    Okeei vad skööööönt =)

jag är så orolig att min ska komma förtidigt då vi haft massor med komplkationer :(
Svar på tråden Hur länge räknas de som prematur?