Svar på #7
Precis super enkelt att göra själv!!
Det receptet jag ska göra på ser ut så här:
ingredienser
1 gelatinblad
1 ½ ld Vispgrädde
2 tsk strösocker
250g kesella jordgubb & lime
jordgubbssallad
250g färska jordgubbar
2 passionsfrukter
Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten i ca 5 min. Koka upp grädde och socker i en kastrull. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i grädden. Låt svalna något. Blanda ner KESELLA. Fördela i små glas och ställ i kyl att stelna i ca 3 timmar eller över natten. Skär jordgubbarna i skivor. Dela passionsfrukterna och skrapa ur fruktköttet. Blanda jordgubbarna med passionsfrukten och fördela det på pannacottan vid servering.
Men det finns lättare recept oxå...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Här kommer ett med vanilj:
3 dl grädde
1 blad gelatin
3 msk socker
1 st vaniljstänger
200 g hallon (eller vilka frukter eller bär som helst...

)
Gör så här
1. Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten i 5 minuter. Koka upp grädden med sockret och de hela vaniljstängerna.
2. Lyft upp gelatinbladen utan att krama ur dem och tillsätt i grädden. Rör till en slät smet.
3. Plocka upp vaniljstången och släng. Häll upp smeten i fina glas eller skålar och sätt in i kylen att stelna cirka 3 timmar.
4. Lägg på hallonen precis innan servering
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Å ett med choklad...
Ingredienser
2 dl vispgrädde
2 msk socker
100 g mjölkchoklad
0.75 st gelatinblad
Gör så här
1. Blötlägg gelantinbladet i en skål med vatten i cirka 5 minuter. Koka undertiden upp grädde och socker. Ta bort kastrullen från värmen och låt stå 10 minuter under lock.
2. Ta upp gelantinbladet och krama ur vattnet. Lägg ner det i den varma grädden och rör om så att det smälter.
3. Hacka chokladen och lägg i bunke. Häll över den varma gräddblandningen och rör om väl.
4. Häll upp i 4 koppar eller glas och ställ dem kallt i kylen cirka 3 timmar tills de stelnat helt. Servera med en chokladbit på eller lite riven choklad...

~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Alla e super goda och jag tror att ungarna kommer älska vilken som, det gör våra barn...

~
Lycka Till!