• Jenniesmamma

Tips på barnvänlig mat till nyårsafton

Hej!

Vi ska vara hemma med barnen och bara ta det lugnt på nyårsafton,men vill ändå äta nått gott. Så har ni några förslag på god men barnvänlig nyårsmat så mottages det tacksamt. Även förslag på efterrätt

God fortsättning!

RIP Felix,älskade lillebror!
  • Svar på tråden Tips på barnvänlig mat till nyårsafton
  • Ilonasmamma

beror lite på ålder på barnen.

men hemmagjord klyfpotatis..går att äta med händerna för de minsta och är inte så svårt att tugga beroende på tänder på barnen. Även morotsstavar i ugn.

eller kycklingfile som är rätt mör så den faller isär.

en sallad...majs och ärtor.

Min dotter äter dock allt så här är allt "barnvänligt"..starka kryddiga thaigrytor...tacos..fiskgratänger..ja hon äter rubbet.

• Jenniesmamma

barnen är 12,3 och 1 år, och alla tre är ganska kräsna,men dom äter kött och sånt. Tyvärr kan vi inte äta kyckling eller svamp här hemma,då jag blir dålig av det

• Tovas Mamma

Här äter barnen samma mat som oss vuxna, de äter allt och hos oss är precis som hos Ilonasmamma stark mat, fisk i alla dess former och varma grönsaker...

...men vi ska äta (14 personer varav 5 är barn mellan 1å 13)

FÖRRÄTT:
    Vitlöksfrästa tigerräkor & Thaisoppa i snapsglas (Perfekt för små barn, äta med fingrarna å dricka ur glaset... )

VARMRÄTT:
    Fläskfile fylld med soltorkadetomater, philadelphiaost rödlök & basilika, inlindad i Parmaskinka med hemma gjord klyftpotatis & tomatsås

EFTERRÄTT:
    jordgubbs & lime Pannacotta med Passionsfrukt & färska jordgubbar på.

• Jenniesmamma
    Tovas Mamma skrev 2008-12-30 11:37:58 följande:
    Här äter barnen samma mat som oss vuxna, de äter allt och hos oss är precis som hos Ilonasmamma stark mat, fisk i alla dess former och varma grönsaker......men vi ska äta (14 personer varav 5 är barn mellan 1å 13)FÖRRÄTT:Vitlöksfrästa tigerräkor & Thaisoppa i snapsglas (Perfekt för små barn, äta med fingrarna å dricka ur glaset... )VARMRÄTT: Fläskfile fylld med soltorkadetomater, philadelphiaost rödlök & basilika, inlindad i Parmaskinka med hemma gjord klyftpotatis & tomatsåsEFTERRÄTT:jordgubbs & lime Pannacotta med Passionsfrukt & färska jordgubbar på.
    Lät jätte gott
  • Tovas Mamma
    Svar på #4
    de kanske funkar hos er, för fläskfilen kan man ju fylla med vad man vill egentligen om inte ungarna äter soltorkade tomater å sånt, å samma sakt soppan kan man ju byta ut till vilken som helst egentligen å Pannacottan kan man ju göra på choklad istället...
  • Ilonasmamma

hihi...nu har det blivit bestämt att jag o en vänninna ska vara hos mig o äta med våra 2½åringar...blir nog kyckling file med klyftpotatis(hemmagjord givetvis) sen nån sallad till

ska bli trevligt att slippa sitta själv,,,o ingen av oss va barnledig så då får man slå sina påsar ihop o hoppas på att barnen är snälla

• Jenniesmamma

Ja,funderar på nån fläskfile,med nån god fyllning,sås och klyftpotatis och sallad till,blir säkert jätte bra

Pannacotta har jag aldrig gjort nångång,är det svårt?

• Ilonasmamma

Jenniesmamma skrev 2008-12-30 11:59:21 följande:

Ja,funderar på nån fläskfile,med nån god fyllning,sås och klyftpotatis och sallad till,blir säkert jätte bra Pannacotta har jag aldrig gjort nångång,är det svårt?
    panacotta är grädde, socker och gelatin..sen valfri smak..gör man egen så kan det vara lite knöligt och då är det viktigt att doseringen med geltin bli rätt så det stelnar

men det finns snabb att köpa..tror den är på pulver...den är helt ok, har bara ätit den och inte gjort själv..men antar att det bara är o blanda.

men godast är att göra själv.
  • Thursday

Det är jättelätt att göra pannacotta själv, kräver bara att man gör som det står i receptet så att inte gelatinet trådar sig! Går att smaksätta med vad som helst och jag skulle bli väldigt förvånad om inte barn tycker om det.

• Jenniesmamma

Okej,får kika i kokboken Annars finns det väl säkert bra recept på nätet. Tack så mycket för era svar!

• Tovas Mamma
    Svar på #7
    Precis super enkelt att göra själv!!

Det receptet jag ska göra på ser ut så här:

ingredienser
    1 gelatinblad
    1 ½ ld Vispgrädde
    2 tsk strösocker
    250g kesella jordgubb & lime

jordgubbssallad

250g färska jordgubbar
    2 passionsfrukter

Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten i ca 5 min. Koka upp grädde och socker i en kastrull. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i grädden. Låt svalna något. Blanda ner KESELLA. Fördela i små glas och ställ i kyl att stelna i ca 3 timmar eller över natten. Skär jordgubbarna i skivor. Dela passionsfrukterna och skrapa ur fruktköttet. Blanda jordgubbarna med passionsfrukten och fördela det på pannacottan vid servering.

Men det finns lättare recept oxå...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Här kommer ett med vanilj:

3 dl grädde
    1 blad gelatin
    3 msk socker
    1 st vaniljstänger
    200 g hallon (eller vilka frukter eller bär som helst... )

Gör så här
    1. Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten i 5 minuter. Koka upp grädden med sockret och de hela vaniljstängerna.

2. Lyft upp gelatinbladen utan att krama ur dem och tillsätt i grädden. Rör till en slät smet.

3. Plocka upp vaniljstången och släng. Häll upp smeten i fina glas eller skålar och sätt in i kylen att stelna cirka 3 timmar.

4. Lägg på hallonen precis innan servering

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Å ett med choklad...

Ingredienser
    2 dl vispgrädde
    2 msk socker
    100 g mjölkchoklad
    0.75 st gelatinblad

Gör så här
    1. Blötlägg gelantinbladet i en skål med vatten i cirka 5 minuter. Koka undertiden upp grädde och socker. Ta bort kastrullen från värmen och låt stå 10 minuter under lock.

2. Ta upp gelantinbladet och krama ur vattnet. Lägg ner det i den varma grädden och rör om så att det smälter.

3. Hacka chokladen och lägg i bunke. Häll över den varma gräddblandningen och rör om väl.

4. Häll upp i 4 koppar eller glas och ställ dem kallt i kylen cirka 3 timmar tills de stelnat helt. Servera med en chokladbit på eller lite riven choklad... ~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Alla e super goda och jag tror att ungarna kommer älska vilken som, det gör våra barn... ~

Lycka Till!
  • Jenniesmamma

Tovas mamma: Tack så mycket,låter jätte smarrigt allihopa

Prövar nog den översta den här gången,och dom andra nån annangång,för alla lät jätte smarriga

God fortsättning!

Svar på tråden Tips på barnvänlig mat till nyårsafton