Inlägg från: Anonym (Helena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helena)

Prattråd för oss med psoriasis

Hej såg denna tråd först idag

Har lidit av psoraisis sen 6 års åldern Efter första graviditeten utvecklade jag även psoriasisartrit som jag idag har under kontroll men det var många tuffa år med två små barn och fruktansvärd värk.

Själva eksemen idag är mycket mindre än när jag var barn, tack och lov. Fick ljusbehandling med UVB ljus under några år i tonåren sen dess har jag bara på undanskymda ställena där ljuset inte kom åt.
    Har idag bara i hårbotten, armhålorna samt underlivet. Underlivet är jobbigast.
    Någon mer som har eksemen där? Vad smörjer ni med i såfall?

• Anonym (Helena)

Avskydde skolgympan pga av eksemen...framförallt i underlivet, alla stirrade.

Tack och lov var det ju inte renrakat som gällde då

Håller med om smörjandet, guuud vad trött jag var på det som barn. Idag slarvar jag mycket mer eftersom jag bara har på så undanskymda ställen. Minns även mammas exprement, örtbad och sånt som hon läst i någon tidning skulle hjälpa....

Har inte testat kostomställning men får jag tillbaka mängden jag hade som liten så skulle jag vara villig att testa om forskning visade på någon effekt.

• Anonym (Helena)

Ja jag kanske ska förtydliga att det sitter i behåringen samt i ljumskar ibland.

Bucky vad är det, receptfritt eller?

Det var så länge sedan jag var till min hudläkare så jag skulle nog behöva en ny remiss för att de ska ta emot mig

• Anonym (Helena)

Tror inte det fungerar så här Jag är även stammis på reumatologen pga psoriasis artriten. Men när jag sist bara ville förnya min medicin hade remissen gått ut och jag var tvungen att gå via min husläkare för att få en ny

Jag ska ringa hudmottagningen och kolla upp det där med bucky

• Anonym (Helena)

Mitt började i fingrarna gick sedan över i tåleder. Sen kom ryggen....

Skyllde länge på dålig säng osv. När jag äntligen kom till en reumatolog så frågade han om vart jag hade ont, fingrar och tår svarade jag. Jag hade sån tur att han den dagen hade en blivande läkare med sig så han ville väl lära honom en del medans han samtidigt ville gå igenom varenda led i kroppen på mig. Mycket informativt för min del

När han kom till ryggen reagerade jag på tre kotor. Jag sa som det vara att det bara gör ont när jag vaknar, så fort jag tagit mig ner för trappan släpper det så det är väl dags att byta säng.
    Men då sa han att det har inte med det att göra utan det är typiskt för sjukdommen.
    När jag vaknar (kan ligga och vrida mig från 4 på morgonen för att jag stelnar och det gör ont)då om det är riktigt illa har jag svårt att ta normala andetag, gör skitont i revbenen runt lungorna. Ett tag hade jag panik redan på kvällen för jag visste vilka smärtor det kommer innebära att vakna
    Grät på mornarna för det skar som knivar i ryggen, så svårt att ta sig upp fast man vet att det är det enda som hjälper.

Nu är det lite bättre överhuvudtaget min artrit, även ryggen men jag sover sällan några längre mornar för att ju längre jag ligger mer stel blir jag.

• Anonym (Helena)

Tror det är ca 40% av alla med psoriasis som även drabbas av artrit.

Jag har haft psoriasis sedan 6 års ålder. Artriten kom efter första barnet när jag var 24 år.

• Anonym (Helena)

Jag var till husläkaren tre gånger under nästan ett år. Han gav mig antiinflamatoriskt och jag röntgade fingrarna 3 gåner utan att de hittade något. Jag hade berättat från början att jag själv har psoriasis och dessutom reumatism av olika slag i släkten men han sa att han inte trodde jag drabbats av det utan det hela var en överansträngning.....

Men jag var envis och till slut skrev han en remiss till reumatologen, sen tog det ytterligare ett halvår inna jag blev kallad.

Anonym (torrbollen) skrev 2009-02-27 21:06:20 följande:

Hej!Sitter och läser vad ni skriver,ser att ni pratar om psoriasisartrit,har försökt att få remiss upp till reumotologen men inte fått det.Hur länge tog det för er att få remiss dit?Har fått ont i händer,domnar bort och inte får ihop dom,"trött" i ryggen.Annars så är min psoriasis bra.
Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis