• 83an

Vaxa benen

Ngn som testat Veet Warm Wax?
    Köpte det på Åhléns idag och tänkte testa.
    Får fula prickar (synliga hårsäckar) när jag rakar benen så jag tänkte att detta kanske var ett bättre alternativ.

Men det står att det är 12 remsor med.
    Räcker detta till en gång?
    Och det borde väl finnas lösa remsor att köpa till eller går allt vax åt till en gång med?
    För de på Åhléns sa att det inte fanns några remsor att köpa men det hade jag fått för mig.

Har aldrig vaxat benen innan... är det nåt man bör tänka på?

• Svar på tråden Vaxa benen
  • Bebita 2k7

Det går ju att återanvända remsorna du får med, det gör jag. Skölj bara av dem med varmt vatten och låt de torka av.

Annars står det väl hur du ska göra, tänk på att smeta på vaxet i hårets växt riktning och dra av remsan mot hårets växt riktning.

• 83an

Hade inte öppnat plastförpackningen där det stod instruktioner

Gjorde detta i förgår och vilken tid det tog...
    Tyvärr blev det lixom stubbigt men det kanske blir bättre efter några ggr.
    Eller??????

Men hur sjutton gör man på baksidan?
    Då _måste_ man ju ha ngn som hjälper än.
    Jag märkte att det var smidigare när sambon drog på framsidan av benen. Men som sagt, på baksidan måste man ju ha hjälp, även med att kleta på vaxet.

Ja, det var ju ett litet projekt men blir resultatet bättre än då man rakar så är det ju helt klart värt det.

Ngn mer som brukar använda detta eller som har några andra bra tips när det gäller att vaxa benen.

Och sen undrar jag om ngn vaxat armhålorna med det vaxet och om det är fruktansvärt smärta man upplever då

• Isorfidien

Skälet till att det blir stubbigt är att du ännu inte fått in rätta rycket. Det tar ett tag att lära sig hur man ska rycka för att få upp håret med rötterna och inte så att håret går av vid huden. Försök rycka remsan uppåt och håll handen du drar med så nära huden som möjligt och ryck snabbt. Träna, träna och träna lite till.

Det är lite knepigt att vaxa baksidan av benen men det går om man kan vrida kroppen ur led (känns det som).

Själv kokar jag eget vax och använder en gammal tjock bomullsgardin som jag klippt i remsor när jag vaxar.

• Viewsonic

Funkar bra, men remsorna som följer med räcker bara till en gång.

• 83an

Isorfidien skrev 2009-01-01 16:10:39 följande:

Skälet till att det blir stubbigt är att du ännu inte fått in rätta rycket. Det tar ett tag att lära sig hur man ska rycka för att få upp håret med rötterna och inte så att håret går av vid huden. Försök rycka remsan uppåt och håll handen du drar med så nära huden som möjligt och ryck snabbt. Träna, träna och träna lite till. Det är lite knepigt att vaxa baksidan av benen men det går om man kan vrida kroppen ur led (känns det som). Själv kokar jag eget vax och använder en gammal tjock bomullsgardin som jag klippt i remsor när jag vaxar.
    Oki jag får träna som bara den nu då.

Och det är väl bäst att öva på att vrida kroppen ur led oxå

Eget vax???
    Är det bättre och funkar egna remsor bättre än de som följer med?
  • 83an

Viewsonic skrev 2009-01-01 16:12:00 följande:

Funkar bra, men remsorna som följer med räcker bara till en gång.
    Men som Bebita 2k7 skrev, det funkar väl att tvätta av dem?
    För nu när jag hade vaxat sköljde jag dem rena och hängde på tork.
    Men de kanske inte funkar så bra nästa gång man ska använda dem...
  • Isorfidien

Jag har ingen aning om hemgjort vax är bättre eller sämre än det man köper men det recept jag har fungerar utmärkt och det blir mycket billigare i längden. Vaxet håller LÄNGE i kylen och det är bara att värma på det i mikron lite innan du ska använda det. Remsorna jag gjort behåller jag, lägger i en tvättpåse och tvättar dem så kan jag använda dem igen.

Recepet på vax är inte mitt eget. Hittade det i en tråd här på FL för några år sedan.

Eget hårborttagningsvax

2 dl socker
    1.5 dl honung
    saften av ½ citron
    6 dl vatten
    1 nypa salt

Sen ska det koka på spisen (full värme) tills det blir ljusbrunt Rör om under tiden vaxet svalnar, det ska bli som tuggummi/kolakonsistens. Ja och sen är det väl dags att vaxa. När ni lägger vaxet på benet så stryk den neråt och när ni ska ta bort det så tar ni nerifrån och uppåt. Stryk ut vaxet, lägg remsan över vaxet och lämna en bit remsa kvar framför vaxet så du har något att ta i och gnugga fast remsan i vaxet. Sedan är det bara att rycka.

Remsor jag använt är av gamla påslakan/tjock bomullsgardin som jag klippt i lagom stora längder – typ 20x7 cm i storlek. Vaxet ska hela tiden vara varmt - inte hett - så värm upp det i mikron mellan varven när det är dags för vaxning! - Lycka till!

• Viewsonic

83an skrev 2009-01-02 16:18:17 följande:

Viewsonic skrev 2009-01-01 16:12:00 följande:
    Men som Bebita 2k7 skrev, det funkar väl att tvätta av dem? För nu när jag hade vaxat sköljde jag dem rena och hängde på tork. Men de kanske inte funkar så bra nästa gång man ska använda dem...
    Tror det är bättre att köpa nya. Jag torkade dem och de blev inte som innan precis. Jag använde de inte ens.
  • 83an

Isorfidien skrev 2009-01-02 16:24:36 följande:

Jag har ingen aning om hemgjort vax är bättre eller sämre än det man köper men det recept jag har fungerar utmärkt och det blir mycket billigare i längden. Vaxet håller LÄNGE i kylen och det är bara att värma på det i mikron lite innan du ska använda det. Remsorna jag gjort behåller jag, lägger i en tvättpåse och tvättar dem så kan jag använda dem igen. Recepet på vax är inte mitt eget. Hittade det i en tråd här på FL för några år sedan.Eget hårborttagningsvax 2 dl socker 1.5 dl honung saften av ½ citron 6 dl vatten 1 nypa salt Sen ska det koka på spisen (full värme) tills det blir ljusbrunt Rör om under tiden vaxet svalnar, det ska bli som tuggummi/kolakonsistens. Ja och sen är det väl dags att vaxa. När ni lägger vaxet på benet så stryk den neråt och när ni ska ta bort det så tar ni nerifrån och uppåt. Stryk ut vaxet, lägg remsan över vaxet och lämna en bit remsa kvar framför vaxet så du har något att ta i och gnugga fast remsan i vaxet. Sedan är det bara att rycka. Remsor jag använt är av gamla påslakan/tjock bomullsgardin som jag klippt i lagom stora längder ? typ 20x7 cm i storlek. Vaxet ska hela tiden vara varmt - inte hett - så värm upp det i mikron mellan varven när det är dags för vaxning! - Lycka till!
    Spännande...
    Kanske testar detta när det andra är slut.
  • 83an

Viewsonic skrev 2009-01-03 16:06:41 följande:

83an skrev 2009-01-02 16:18:17 följande:
    Tror det är bättre att köpa nya. Jag torkade dem och de blev inte som innan precis. Jag använde de inte ens.
    Men det är ju kostigt att Åhlens säger att det inte finns lösa att köpa till...

Och även om det finns är det ju konstigt att inte de har det... eller?
  • Camilla123

Jag tycker personligen att Andrea Brazilian Wax är bäst att vaxa med. Det är till för de nedre regionerna men det funkar ju lika bra överallt! Jag använder det till hela kroppen och man slipper remsorna =) Bara att rycka =)

• 83an

Camilla123 skrev 2009-01-06 10:40:48 följande:

Jag tycker personligen att Andrea Brazilian Wax är bäst att vaxa med. Det är till för de nedre regionerna men det funkar ju lika bra överallt! Jag använder det till hela kroppen och man slipper remsorna =) Bara att rycka =)
    Oki det kanske man skulle testa...
    Men vadå slipper remsorna...?
    Vad rycker man med då????

Det smidigaste borde ju vara sånt där vaxet är på remsorna när man lägger på dem.
    Men det känns ändå som om det skulle funka bättre då man använder sånt som man själv värmer vaxet och stryker på.
  • Isorfidien

Jag kom på en sak gällande dessa remsor.

Flingor brukar ligga i en påse av kraftigare plats så när paketet är tomt kan man använda påsen. Det är bara att klippa den i 4 remsor och vips har man fått gratis remsor i plast.

När jag lägger på vax som jag gjort själv värmer jag bara på vaxet så det blir flytande och med en liten spatel - i mitt fall faktiskt en liten smörkniv i plast), brer ut ett tunt lager över håren, uppifrån och ner. Lägger på remsan över, gnuggar lite och sedan drar jag. Efter ca 1-2 ryck på det här sättet är plasten redan täckt av vax och då tar man bara hela denna remsa och gnuggar fast på ett nytt ställe utan vax på benet denna gång. Brukar rycka ca 4 gånger med samma remsa men lägger till lite extra vax ibland.

Själv föredrar jag denna metod för jag vet vad som finns i vaxet och det blir betydligt billigare att köpa in en burk honung, en citron och koka ihop det till ett vax som kan stå sig något år i kylen.

• Pernilla75

Själv föredrar jag att vaxa benen på salong. Det går mycket fortare och resultatet blir mycket bättre än om man gör det själv. Dessutom tycker jag att Veets vaxer (warm vax samt kallvaxremsor) är totalt värdelösa.

• 83an

Isorfidien skrev 2009-01-08 08:11:59 följande:

Jag kom på en sak gällande dessa remsor.Flingor brukar ligga i en påse av kraftigare plats så när paketet är tomt kan man använda påsen. Det är bara att klippa den i 4 remsor och vips har man fått gratis remsor i plast.När jag lägger på vax som jag gjort själv värmer jag bara på vaxet så det blir flytande och med en liten spatel - i mitt fall faktiskt en liten smörkniv i plast), brer ut ett tunt lager över håren, uppifrån och ner. Lägger på remsan över, gnuggar lite och sedan drar jag. Efter ca 1-2 ryck på det här sättet är plasten redan täckt av vax och då tar man bara hela denna remsa och gnuggar fast på ett nytt ställe utan vax på benet denna gång. Brukar rycka ca 4 gånger med samma remsa men lägger till lite extra vax ibland.Själv föredrar jag denna metod för jag vet vad som finns i vaxet och det blir betydligt billigare att köpa in en burk honung, en citron och koka ihop det till ett vax som kan stå sig något år i kylen.
    Menar DU att man ska använda platsremsor??? *tänker*

Måste nog testa med en smörkniv nästa gång... för spateln som var med gillade jag inte riktigt.

Och sen när Du använder remsorna (tyg i ditt fall), så behöver DU inte lägga nytt vax varje gång?
    Eller menar Du att Du lägger på remsan igen, där det kanske missat nåt strå?
    Eller på ett helt nytt ställe, fullt med hår? garv

Använder Du båda sidorna på remsan eller bara en?
    Och tvättar Du remsorna eller slänger Du dem efter en gång?

Vad förvarar Du ditt vax i?

Oj många frågor det blev .-D
  • 83an

Pernilla75 skrev 2009-01-08 08:53:18 följande:

Själv föredrar jag att vaxa benen på salong. Det går mycket fortare och resultatet blir mycket bättre än om man gör det själv. Dessutom tycker jag att Veets vaxer (warm vax samt kallvaxremsor) är totalt värdelösa.
    Vad betalar Du för det och hur ofta måste Du göra det?
  • Isorfidien

83an skrev 2009-01-08 19:34:58 följande:

Isorfidien skrev 2009-01-08 08:11:59 följande:
    Menar DU att man ska använda platsremsor??? *tänker*Måste nog testa med en smörkniv nästa gång... för spateln som var med gillade jag inte riktigt.Och sen när Du använder remsorna (tyg i ditt fall), så behöver DU inte lägga nytt vax varje gång?Eller menar Du att Du lägger på remsan igen, där det kanske missat nåt strå?Eller på ett helt nytt ställe, fullt med hår? garv Använder Du båda sidorna på remsan eller bara en?Och tvättar Du remsorna eller slänger Du dem efter en gång?Vad förvarar Du ditt vax i?Oj många frågor det blev .-D
    *skrattar* Vet inte vart jag ska börja svara någonstans.

Jag förvarar vaxet i en liten plastburk i kylen - en mindre matlåda alltså.

Jag har bara använt tygremsor hittills men fått tips tidigare om plasten. Jag tvättar remsorna efter att jag använt dem. Och nej - använder inte båda sidorna av remsan, blir kladdigt nog.

Lägger man på rikligt med vax första gången så klarar en remsa att dra ca 2 gånger till utan att du behöver stryka på mer vax. Du gnuggar bara fast den använda remsan igen och ryck.

Smörkniven jag använder är en sån där reklamploj man fick från en bokklubb en gång i tiden då de försökte få dig som prenumerant. Denna smörkniv är rätt pytteliten men passar utmärkt till detta ändamål.

Tygremsorna ja! Det ska helst vara ett lite grövre bomullstyg och klipp tyget på snedden för då repar den inte upp sig.

Var det någon fråga jag missade? *kliar mig lite lätt i skallen*
  • Viewsonic

Sugaring (tror jag det heter) på burk från Body Shop är bra.

• Pernilla75

83an skrev 2009-01-08 19:35:59 följande:

Pernilla75 skrev 2009-01-08 08:53:18 följande:
    Vad betalar Du för det och hur ofta måste Du göra det?
    Jag går till en kompis salong så jag betalar bara 120kr. Vaxar varannan månad ungefär.

(Hon tar 260kr för halva ben i vanliga fall).
Svar på tråden Vaxa benen