• Anonym

Gud vad jag skäms! Har så dåligt samvete :-( Daskade till min hund...

Jag har en underbar hund här hemma. Hon är supersnäll men väldigt trotsig och busig. Hittar jämt och ständigt på hyss. Oftast har jag tålamod och tränar henne med mjuka metoder. Vid ett fåtal tillfällen har jag tappat humöret och daskat till henne på låret, kanske 3 gånger innan, under 6års tid. Så det är verkligen inte så jag normalt sett uppfostrar henne. Det har hänt i stressiga situationer, tex en gång drog hon ner en kokande gryta från spisen och åt upp maten när jag hade väldig tidsbrist att hinna äta innan jobb.

Idag hände det alltså igen. Hade inte sovit mer än 1 timme inatt, har blivit lämnad av min sambo och mår väldigt dåligt. Var jättestressad och irriterad i morse och hon börjar tramsa sig så hon blir ohanterlig. Hon gör ju det av glädje, och det gör hela saken värre. Men jag tappade tålamodet och skrek på henne, och daskade till henne med öppen handflata på sidan av låret.

Jag mår så dåligt över detta nu. Jag skäms så fruktansvärt, ångrade mig i samma stund som jag gjorde det och började gråta. Det är ju oförlåtligt..Vill inte att min hund ska tappa förtroendet för mig, jag älskar henne jättemycket, hon är mitt allt.

Jag kommer aldrig någonsin göra om detta, jag ska verkligen se till att få hjälp med mitt humör..

Tror ni jag har förstört hennes tillit till mig? Känner mig som en djurmisshandlare och funderar på att lämna bort henne till någon som har mer tålamod
    Snälla ge mig råd, ångesten äter upp mig innifrån..

• Svar på tråden Gud vad jag skäms! Har så dåligt samvete :-( Daskade till min hund...
  • Anonym

Ja självklart överlever hon, men jag slog ju henne. Ganska hårt också i stundens hetta. Jag hoppas att jag överdriver, men jag är uppväxt med att man aldrig någonsin lägger hand på djur eller barn. Hon måste ju ha fått ont och kanske blivit rädd

• Kalle Karls mamma

Anonym skrev 2008-12-30 18:07:51 följande:

Ja självklart överlever hon, men jag slog ju henne. Ganska hårt också i stundens hetta. Jag hoppas att jag överdriver, men jag är uppväxt med att man aldrig någonsin lägger hand på djur eller barn. Hon måste ju ha fått ont och kanske blivit rädd
    Tror nog att hela din situation gör att du överdriver hon är ju bara en hund hon klarar sig och kommer säkert fortsätta att älska dej
  • Anonym

Kalle Karls mamma skrev 2008-12-30 18:11:13 följande:

Anonym skrev 2008-12-30 18:07:51 följande:
    Tror nog att hela din situation gör att du överdriver hon är ju bara en hund hon klarar sig och kommer säkert fortsätta att älska dej
    Tack för ditt svar, hoppas du har rätt. Behövde verkligen höra lugnande ord från någon annan
  • Kalle Karls mamma

Anonym skrev 2008-12-30 18:12:19 följande:

Kalle Karls mamma skrev 2008-12-30 18:11:13 följande:
    Tack för ditt svar, hoppas du har rätt. Behövde verkligen höra lugnande ord från någon annan
    Skönt att kunna vara till nytta hoppas du får ett gott nytt år
    Slöt om dej
    Kram
  • Anonym (tat lugnt)

Förstår att du har ångest, det skulle jag också ha! Men tänk såhär, i vargflocken nyper de nog varann ännu hårdare än så ibland... och sålänge hon inte verkar vara jätterädd eller ledsen så är det säkert glömt ska du se :) om det känns lite bättre så prova att "prata" lite med henne, låter jättefånigt men ibland tror jag de små liven förstår mer än man tror... och känns bättre för en själv.

Min vovve här hemma har råkat ut för massor av såna misstag, har råkat knuffa ner han ur sängen när jag var trött och vresig och blivit så frustrerad (efter sömnlösa nätter, och verkligen inte hårt!) att jag lappat till han löst på baken. Men han är fortfarande glad och busig som ett troll och verkar ha minne som en guldfisk. Alla är inte perfekta, verkar som de vet det!

Din hund ska vara glad som har en så snäll matte!

• dogcatbird

Hundar kan också vara "olika" irriterade och ibland ge varandra ett tjuvnyp som kan vara orättvist.

Det kommer hon över!

• Alexandra84

Åh men du.. jag tror inte det är nån fara... hundar är kloka, hon vet att du älskar henne trotts att du agerade fel.
    Och se det såhär, du ångrar allfall vad du gjorde, lär dig av det och tänk på det om du känner irritationen öka igen nån gång.

Men du, lämna inte bort henne... då tror den nog att den gjorde så välsigt fel att du inte vill ha kvar den ens

Sen lite OT...
    Du har inte fått några "slag på fingrarna" för det du gjorde knappt.. men hade du gjort detta mot ett barn så hade arga meddelanden rasat in.. vad jag vill säga är att folk verkligen värdesätter barn på ett annat sätt.

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Anonym
    Alexandra84 skrev 2008-12-30 18:21:12 följande:
    Åh men du.. jag tror inte det är nån fara... hundar är kloka, hon vet att du älskar henne trotts att du agerade fel. Och se det såhär, du ångrar allfall vad du gjorde, lär dig av det och tänk på det om du känner irritationen öka igen nån gång. Men du, lämna inte bort henne... då tror den nog att den gjorde så välsigt fel att du inte vill ha kvar den ens Sen lite OT... Du har inte fått några "slag på fingrarna" för det du gjorde knappt.. men hade du gjort detta mot ett barn så hade arga meddelanden rasat in.. vad jag vill säga är att folk verkligen värdesätter barn på ett annat sätt.
    Nej det har du rätt i, vill inte att hon ska tro att jag överger henne. Har pussat på henne massor och bäddat ner henne i soffan med godis och hundben nu

Jag tror också att folk har mer tolerans för sånt här mot djur, det beror nog som du säger hur man värderar dom antar jag. Jag har ju inga barn och värderar min hund otroligt högt, så för mig känns det ju lika illa som om det var ett barn jag hade daskat till. Det är ju sånt som aldrig ska få hända egentligen. Det finns ju inga ursäkter, det är bara fel.
Svar på tråden Gud vad jag skäms! Har så dåligt samvete :-( Daskade till min hund...