Många som ska ha pot.gratäng till nyår...Era bästa recept!
Ja, ge mig!
Har ni något specielknep som gör just ER potatisgratäng till den godaste i stan?
Ja, ge mig!
Har ni något specielknep som gör just ER potatisgratäng till den godaste i stan?
Potatis och svampgratäng
12 potatisar
150g färsk svamp
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 dl hackad persilja
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
riven ost
Sätt ugnen på 225. Skiva potatis, svamp och den skalade löken. Blanda i en gryta tillsammans med kryddorna, mjölken och grädden. Låt sjuda tills det tjocknar. Bred ut i smord, ugnssäker form. Strö över osten och ställ in i nedre delen av ugnen i 25-45 min.
Jag brukar handskiva potatis av mjölig sort, varva skivorna med lökskivor och hackad vitlök till ungefär 1/3 av formen är fylld. Lägg ett lager färdigriven gratängost, fyll sedan på mer potatis och lök men inte mer än att 2/3 av formen är fylld, salta och peppra mellan varven. Häll på grädde så det står ungefär 2/3 upp på potatisen, grädda tills det är mjukt, lägg på folie om det börjar bli bränt mot slutet.
Om man vill kan man blanda potatisen med palsternacka, rotpersilja eller jordärtsskocka, eller ha i hackade färska örter i ostlagret eller en skvätt vitt vin.
Ärligt, jag kommer aldrig mer göra min egen potatisgratäng för fler än 2 personer. Sen jag provade den färdigköpta varianten har jag varit frälst. =)
Smarrigt!
Mer!
SanSin - Jag har provat den oxå och så länge man äter tycker jag att den är jättegod men sen kommer någon skum bismak...
Jag brukar skiva potatisen och lägga den i en stor kastrull, hälla på lite vispgrädde och lite mjölk, så att det nästan täcker...koka upp detta tillsammans med purjolök och lite vitlök, samt salt och peppar. Koka den nästan klar...Sen hälla upp i en gratängform, hälla på lite av grädde-mjölken, sen lite riven ost över å in ugnen tills den är klar å fått fin färg Mumsigt värre!!!!
Varva potatis, lök och morötter, Vitlökspeppar, grillkrydda o liiite salt i en ugnsfast form. Fyll upp med grädde till hälften, på med riven ost o stoppa in det i ugnen.
tunt skivad potatis, finhackad lök, lite vitlök, massa vispgrädde. Salt och peppar.... Enkelt och gott!
Volbeat skrev 2008-12-30 19:35:57 följande:
Åh, va najs med en massa recept!
*hungrig*
potatis
lök
grädde
creme cuisine vitlök örter
ost
salt
peppar
SanSin skrev 2008-12-30 19:26:03 följande:
Till jul gjorde jag en potatisgratang-Janssons fusion: Gjorde en Janssons, men bytte ut hel anchovis mot anschovispaste i tub och hade i vitlok. Valdigt populart och inte saaaa fett
Anna M skrev 2008-12-30 20:25:39 följande: