• Benet

Många som ska ha pot.gratäng till nyår...Era bästa recept!

Ja, ge mig!

Har ni något specielknep som gör just ER potatisgratäng till den godaste i stan?

Nu är det nära!
  • Svar på tråden Många som ska ha pot.gratäng till nyår...Era bästa recept!
  • Lena

Potatis och svampgratäng

12 potatisar
    150g färsk svamp
    2 vitlöksklyftor
    1 gul lök
    1 dl hackad persilja
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    2 dl mjölk
    1 dl vispgrädde
    riven ost

Sätt ugnen på 225. Skiva potatis, svamp och den skalade löken. Blanda i en gryta tillsammans med kryddorna, mjölken och grädden. Låt sjuda tills det tjocknar. Bred ut i smord, ugnssäker form. Strö över osten och ställ in i nedre delen av ugnen i 25-45 min.

• Bridgett

Jag brukar handskiva potatis av mjölig sort, varva skivorna med lökskivor och hackad vitlök till ungefär 1/3 av formen är fylld. Lägg ett lager färdigriven gratängost, fyll sedan på mer potatis och lök men inte mer än att 2/3 av formen är fylld, salta och peppra mellan varven. Häll på grädde så det står ungefär 2/3 upp på potatisen, grädda tills det är mjukt, lägg på folie om det börjar bli bränt mot slutet.

Om man vill kan man blanda potatisen med palsternacka, rotpersilja eller jordärtsskocka, eller ha i hackade färska örter i ostlagret eller en skvätt vitt vin.

• SanSin

Ärligt, jag kommer aldrig mer göra min egen potatisgratäng för fler än 2 personer. Sen jag provade den färdigköpta varianten har jag varit frälst. =)

• Benet

Smarrigt!

Mer!

SanSin - Jag har provat den oxå och så  länge man äter tycker jag att den är jättegod men sen kommer någon skum bismak...

Nu är det nära!
  • Volbeat

Jag brukar skiva potatisen och lägga den i en stor kastrull, hälla på lite vispgrädde och lite mjölk, så att det nästan täcker...koka upp detta tillsammans med purjolök och lite vitlök, samt salt och peppar. Koka den nästan klar...Sen hälla upp i en gratängform, hälla på lite av grädde-mjölken, sen lite riven ost över å in ugnen tills den är klar å fått fin färg Mumsigt värre!!!!

• Underbara ungar

Varva potatis, lök och morötter, Vitlökspeppar, grillkrydda o liiite salt i en ugnsfast form. Fyll upp med grädde till hälften, på med riven ost o stoppa in det i ugnen.

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • Censur

tunt skivad potatis, finhackad lök, lite vitlök, massa vispgrädde. Salt och peppar.... Enkelt och gott!

How about a nice cup of shut the fuck up!?
  • sofia23

Volbeat skrev 2008-12-30 19:35:57 följande:

Jag brukar skiva potatisen och lägga den i en stor kastrull, hälla på lite vispgrädde och lite mjölk, så att det nästan täcker...koka upp detta tillsammans med purjolök och lite vitlök, samt salt och peppar. Koka den nästan klar...Sen hälla upp i en gratängform, hälla på lite av grädde-mjölken, sen lite riven ost över å in ugnen tills den är klar å fått fin färg Mumsigt värre!!!!
    sådär gör jag med...smarrigt
  • Benet

Åh, va najs med en massa recept!

*hungrig*

Nu är det nära!
  • milla2

potatis
    lök
    grädde
    creme cuisine vitlök örter
    ost
    salt
    peppar

• Anna M

SanSin skrev 2008-12-30 19:26:03 följande:

Ärligt, jag kommer aldrig mer göra min egen potatisgratäng för fler än 2 personer. Sen jag provade den färdigköpta varianten har jag varit frälst. =)
    vilket märke?
  • Gates

Till jul gjorde jag en potatisgratang-Janssons fusion: Gjorde en Janssons, men bytte ut hel anchovis mot anschovispaste i tub och hade i vitlok. Valdigt populart och inte saaaa fett

• SanSin

Anna M skrev 2008-12-30 20:25:39 följande:

SanSin skrev 2008-12-30 19:26:03 följande:
    vilket märke?
    Ja, minns tyvärr inte vad den heter, min sambo som jobbar på ett grossistbolag brukar ta hem den. Vet inte om den finns i affären. Det är en två kilos sladdrig påse. =)
Svar på tråden Många som ska ha pot.gratäng till nyår...Era bästa recept!