• Siffra

Trotsig treåring, puh!

Vår underbare son är en aktiv, livlig, påhittig och mycket trotsig liten kille. Vi älskar honom, men just nu är han inne i en hemsk period. Vi försöker stimulera honom till roliga aktiviteter, vi är ute, vi leker inne, han får vara med när vi grejar hemma, vi träffar andra barn men aldrig verkar han bli nöjd. Han kräver ständig uppmärksamhet, allt blir till en strid.

Tror de flesta föräldrar känner igen sig, men vill ge några exempel på händelser den senaste veckan:

- Han har förstört sitt nya parkeringshus, sitt golvpussel, en dumpers och ett pippihus.
    - Han har rivit ner sina tavlor från väggen och förstört dem.
    - Han river ner sina sängkläder och sin madrass flera gånger om dagen. Han lägger allt i en hög tillsammans med alla sina leksaker.
    - Han klär av sig naken och lägger sig i bokhyllan! (hallå...)

Alltså, en väldigt påhittig liten kille.

Vi känner oss helt maktlösa. Vad vi än gör hjälper det inte. Vi växlar mellan att leka pedagoger, uppmuntra, berömma, hota, skrika, skämshörn (ingen bra idé), förklara lugnt och sansat o.s.v. Säg vad vi inte provat...

Så här har han varit i flera månader nu, först trodde vi det berodde på att jag börjat jobba, men nu är vi hemma båda två över jul och nyår. Då blir det värre! Förmodligen saknar han dagis...

Mycket beror också på att han har mycket svårt att bestämma sig för om han behöver sova på dagen. Vi har försökt vänja av honom med det länge nu, men ibland behöver han det verkligen, ibland vill han inte och somnar vid fem i stället, blir väckt efter en stund, blir hyperaktiv och somnar inte förrän vid tio.... puh!

Det jag är allra mest konfunderad över är att han har så svårt att förstå vad vi menar. Vi kan förklara, hota eller tjata, allt rinner av honom. Idag visste vi inte vad vi skulle ta oss till eftersom han hela tiden förstör sina leksaker. Då blev vi drastiska och tog ALLA hans leksaker och ställde dem i garaget. Visst var han ledsen en stund, men glömde det snart och hittade andra saker att leka med (brorsans). Att ändra sitt beteende verkar inte vara något alternativ...

Det är fascinernade det här med barn, jag tror faktiskt att min pojke är helt normal, men bara oerhört envis.

Förslag på vad vi kan göra?

• Svar på tråden Trotsig treåring, puh!
  • mammaNena

Ska till att börja med säga att jag inte har ett enda förslag, MEN.
    Jag förstår er till 100%, vi är nämligen där själva med våran lilla djävuls dotter. Det enda som skiljer sig är att hon klär inte av sig naken och lägger sig i bokhyllan, hon ligger i soffan i stället. men hon är dess utom uppe till allt mellan 00-03 på natten. hon vägrar sova och har alltid varit sådan. det ena trotset har bytt av det andra sedan hon va bebis. jag kommer garanterat vara gråhårig innan jag e 30.. :S

• Siffra

Tack helenas83: Skönt att veta att man inte är ensam. Det är lätt att tro att min unge kanske ändå är lite värre än andras... . Jag vet att han är normal, jag förväntar mig ingen lösning på detta problem just i kväll, men det var skönt att skriva av sig lite.

Tycker ni att han ska få tillbaka leksakerna imorgon? Tydligen bet inte den heller? Får väl dra in på dvd-tittandet antar jag. Kan höra skriket redan nu .

• mammaNena

mia sitter oxå gärna framför tv:n. men lika väl att vi kan sitta och leka, men om man står och gör mat, eller t.ex. dammsugar, då tar hon sig inte för att sitta och leka ensam, utan då e det tv:n. startar man den inte åt henne, då startar hon den själv..

• JPMum2B

hallå, det där låter precis som min kille! Han är också ledig från dagis nu och hemma med oss två och han är fullständigt olidlig och jag funderar titt som tätt på att sätta in en annons på blocket! *sliter mitt hår i förtvivlan*

Har heller inget bra tips men för vår del så fungerar inte straff (och jag personligen giller inte straff..)som när han höll på att banka sönder sin garderob ikväll så fick min man spelet och sa att nu blir det inget mer tv-tittande - någonsin! Och det hjälpte ju jättemycket -NOT! Det var ju inte precis så att min son slutade med det hann höll på med och sa -åh nej men då sluter jag ju och jävlas med en gång Nej jag tror på konsekvenser fast ibland så är det svårt att hitta några som är relevanta. Att ta bort leksaker och förbjuda tv-tittande tycker jag inte är relevant och vad gör du när han ändå fortsätter efter det att du har tagit bort leksakern? Åh det är SÅ svårt ibland..

Skönt att det finns andra som har det likadant! och på måndag är det dagis igen, hurra!

kram

• Impertiff

Vi har en viljestark 3-åring här hemma.
    För oss har det fungerat att ha en dialog, låter lite "högtravande" kanske men med det menar jag att vi ger alternativ, lyssnar och låter dottern vara med och bestämma.

Har hon stökat till i vardagsrummet (ett stort nöje är att bygga koja där) så måste man plocka undan innan det kan bli något annat. Vi hjälps åt med det - hon säger själv "åååååhhhh jag kan inte göra det här själv, någon måste hjälpa mig" om vi ber henne plocka ihop. Och visst är det väl mest jag som gör det, men hon är med och plockar litegrann.
    Och val har fungerat väldigt bra för oss. Om vi ska gå ut och hon inte vill - vill du ha den röda eller grå jackan osv.
    Vi kanske är "mesiga" enligt andra... men jag tycker själv inte det. Vår dotter kan väldigt mycket för hon får göra själv när hon vill något. Ska hon hämta något får hon ta sin stol själv och göra det.
    "då gör jag det själv" är ord vi ofta hör om hon frågar om hon får något och vi säger att hon inte får... *S*
    en har hon bra "argument" så får hon det. 1 pepparkaka innan maten, inte mer. Istället för att säga nej.

Svårt att få ner på pränt. Men vi har ändå en väldigt hjälpsam, kunnig och envis liten dotter som vi lyssnar på och som får vara med.
    Jag försöker tänka mig in i hur jag skulle uppleva "nej, fy, usch"... och försöker visa, lära och leda hur hon ska göra för att det ska bli rätt.
    Och vi har rutiner - som sagt var med att plocka undan till exempel. Blir det utbrott så kan jag "beklaga" - visst är det tråkigt att vi inte kan göra XX men om vi plockar ihop tillsammans så kan vi göra det.
    Ibland gör jag det till en tävling också - ska vi se vem som hinner först... brukar fungera bra det också *S*. Speciellt vid läggdags... "näe, jag ska bara...". Då fungerar "jag hinner före dig till tandborsten" och så är racet igång och så är vi mitt i läggningsproceduren utan något krångel.

• Lost in TLV

Impertiff skrev 2008-12-30 22:44:51 följande:

Vi har en viljestark 3-åring här hemma. För oss har det fungerat att ha en dialog, låter lite "högtravande" kanske men med det menar jag att vi ger alternativ, lyssnar och låter dottern vara med och bestämma. Har hon stökat till i vardagsrummet (ett stort nöje är att bygga koja där) så måste man plocka undan innan det kan bli något annat. Vi hjälps åt med det - hon säger själv "åååååhhhh jag kan inte göra det här själv, någon måste hjälpa mig" om vi ber henne plocka ihop. Och visst är det väl mest jag som gör det, men hon är med och plockar litegrann. Och val har fungerat väldigt bra för oss. Om vi ska gå ut och hon inte vill - vill du ha den röda eller grå jackan osv. Vi kanske är "mesiga" enligt andra... men jag tycker själv inte det. Vår dotter kan väldigt mycket för hon får göra själv när hon vill något. Ska hon hämta något får hon ta sin stol själv och göra det. "då gör jag det själv" är ord vi ofta hör om hon frågar om hon får något och vi säger att hon inte får... *S*en har hon bra "argument" så får hon det. 1 pepparkaka innan maten, inte mer. Istället för att säga nej. Svårt att få ner på pränt. Men vi har ändå en väldigt hjälpsam, kunnig och envis liten dotter som vi lyssnar på och som får vara med. Jag försöker tänka mig in i hur jag skulle uppleva "nej, fy, usch"... och försöker visa, lära och leda hur hon ska göra för att det ska bli rätt. Och vi har rutiner - som sagt var med att plocka undan till exempel. Blir det utbrott så kan jag "beklaga" - visst är det tråkigt att vi inte kan göra XX men om vi plockar ihop tillsammans så kan vi göra det. Ibland gör jag det till en tävling också - ska vi se vem som hinner först... brukar fungera bra det också *S*. Speciellt vid läggdags... "näe, jag ska bara...". Då fungerar "jag hinner före dig till tandborsten" och så är racet igång och så är vi mitt i läggningsproceduren utan något krångel.
    EXAKT som min 3-åriga dotter!!! Hon är nu i en trotsperiod, och när jag hotade med att kasta alla leksaker som inte blev undanplockade så sa hon bara: "ja, men kasta dom då!"
  • Impertiff

Lost in TLV skrev 2008-12-31 11:55:20 följande:

Impertiff skrev 2008-12-30 22:44:51 följande:
    EXAKT som min 3-åriga dotter!!! Hon är nu i en trotsperiod, och när jag hotade med att kasta alla leksaker som inte blev undanplockade så sa hon bara: "ja, men kasta dom då!"
    Haha, ja det hade Tintin också kunnat säga

Härom dagen läste jag saga (hon hade fått en pixi-bok i julkalenderspaketet) samtidigt som det var Bolibompa på tv'n. Jag märkte att hon tittade på tv'n och jag stannade upp och sa "ska du titta på tv eller höra sagan". Då tittar hon på mig, säger: jag kan titta på tv och titta på sagan. För jag har två ögon. ett här och ett där (och så pekade hon på sina ögon.
  • Lost in TLV

Impertiff skrev 2008-12-31 12:21:13 följande:

Lost in TLV skrev 2008-12-31 11:55:20 följande:
    Haha, ja det hade Tintin också kunnat säga Härom dagen läste jag saga (hon hade fått en pixi-bok i julkalenderspaketet) samtidigt som det var Bolibompa på tv'n. Jag märkte att hon tittade på tv'n och jag stannade upp och sa "ska du titta på tv eller höra sagan". Då tittar hon på mig, säger: jag kan titta på tv och titta på sagan. För jag har två ögon. ett här och ett där (och så pekade hon på sina ögon.
    hehe, ja fast man blir irriterad kan man inte låta bli att skratta:))
  • Impertiff

Just nu sitter hon bredvid mig och målar och har fått färg på händerna... vill av någon anledning ha vatten i ett glas och tvätta sig i det. Och det tycker jag inte är någon bra idé så jag har sagt att jag kan sätta på kranen vid diskhon så kan hon tvätta sig där. "då tvättar jag inte händerna alls" säger hon lite så där "viktigt".
    "Om jag inte får tvätta mig i ett glas tänker jag inte måla, rita, gå till bingon (*S*) och så" sa hon nyss
    Vi får väl se hur det går

• Impertiff

Vi har gjort en kompromiss. Jag berättade att jag är orolig att hon ska spilla på bordet och informerades av henne att hon kunde hålla sig över tidningen hon har under teckningen
    Jag tog ett stort stort glas och hon sa själv "ta inte så mycket" och nu tvättar hon händerna i glaset och ser till att hålla dropparna på tidningspapperet

• Impertiff

Haha... nu har hon färg-vatten i håret... med motiveringen att "jag måste få bort de här rackarns tovorna så jag blir fin innan de kommer" (vi ska få främmande).
    "Nu kan vi städa undan det här" sa hon nu och gick med vattenglaset till bänken! Plus att hon slänger papperet hon torkat sig på.

Alla nöjda, alla glada

• linhen

Jag undrar varför du lägger tillbaka sängkläder och madrass? Naken i bokhyllan, varför inte?!? Tillåt vissa saker och säg ifrån när det inte är okej - som att förstöra saker.

• Siffra

linhen skrev 2009-01-01 09:46:23 följande:

Jag undrar varför du lägger tillbaka sängkläder och madrass? Naken i bokhyllan, varför inte?!? Tillåt vissa saker och säg ifrån när det inte är okej - som att förstöra saker.
    Vem har sagt att jag lägger tillbaka madrassen. Ofta städar vi tillsammans, ofta funkar det, ibland blir det mest jag som städar, men något gör han alltid.

Naken i bokhylllan, det har jag mest skakat på huvudet åt, skrattat lite och gått därifrån. Jag väljer mina strider, men strider blir det många ändå, särskilt eftersom han förstör väldigt mycket!

Impertiff: Tål att tänkas på. Vi ger honom ofta val, men han ser bara det han helst vill. Har svårt att förstå att han har ett val så att säga. Skriker mest då han blir så arg, men visst, vi kan försöka igen...

Just nu är treåringen sjuk och väldigt gnällig. Hsn var jättetrött förut, vägrade sova, ville måla vattenfärger i stället. Vi sa att han fick göra det när han vilat. Vi kunde läsa saga istället. Till slut somnade han utmattad i pappas knä. Ser fram emot när han vaknar, då ska vi måla vattenfärger!
  • Nias

tyvärr kan jag bidraga med ett monster till som gör mig helt tokig just nu.. kvällen slutade idag med att han och jag grät.. vilken supermamma man känner sig som.. usch!!!

• Karin W

Jag vill bara tillägga att jag egentligen inte tror att det handlar om att han saknar dagis, utan att barn är smarta och väljer att spela ut sitt värsta trotsregister när de vet att föräldrarna är där hela tiden och finns tillgängliga för gränssättningen. Jag trösta mig iaf med det när sonen höll på som värst när han var hemma och var sjuk några veckor. Först tänkte jag typiskt, och sedan tänkte jag hellre nu än när vi kostat på oss en dyr utlandssemester.

Dessutom brukar de intensivaste perioderna vara rätt korta i backspegeln, även om de känns oändliga när man är mitt uppe i dem.

För oss hjälpte det en hel del att jag förklarade situationen för min mor och att hon tog ett samtal med honom på tu man hand och hjälpte honom förstå en del samband, som att mamma och pappa inte orkar leka lika mycket när han inte lyssnar, bits och slåss. Det gjorde en enorm skillnad. Det behöver givetvis inte vara mormor, men om det finns någon vuxen person han litar på som kan tänka sig göra en insats. Så kort och enkelt som möjligt följt av en trevli aktivitet. Det blir också bättre för oss när vi verkligen ger honom ordentligt med pappa- och mamma-tid som är öronmärkt för honom (han har en aktiv lillebror på 8 månader också). Lycka till!

• Rori

Vilken kul tråd!mycket stämmer överens med hur min son beter sig just nu. För att inte tala om hur han beter sej när vi får gäster

Hänger på i tråden...

• linhen

Siffra skrev 2009-01-01 15:05:20 följande:

linhen skrev 2009-01-01 09:46:23 följande:
    Vem har sagt att jag lägger tillbaka madrassen. Ofta städar vi tillsammans, ofta funkar det, ibland blir det mest jag som städar, men något gör han alltid. Naken i bokhylllan, det har jag mest skakat på huvudet åt, skrattat lite och gått därifrån. Jag väljer mina strider, men strider blir det många ändå, särskilt eftersom han förstör väldigt mycket! Impertiff: Tål att tänkas på. Vi ger honom ofta val, men han ser bara det han helst vill. Har svårt att förstå att han har ett val så att säga. Skriker mest då han blir så arg, men visst, vi kan försöka igen... Just nu är treåringen sjuk och väldigt gnällig. Hsn var jättetrött förut, vägrade sova, ville måla vattenfärger i stället. Vi sa att han fick göra det när han vilat. Vi kunde läsa saga istället. Till slut somnade han utmattad i pappas knä. Ser fram emot när han vaknar, då ska vi måla vattenfärger!
    Nä, men du skrev "river ner sin madrass flera gånger om dagen". Tog för givet att du lägger tillbaka.

Jag förstår att det är tråkigt att få saker förstörda - har inget bra tips tyvärr :-/
Svar på tråden Trotsig treåring, puh!