Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Att vara en tönt

Har lite funderingar kring att vara en tönt. Behöver se detta begrepp ur flera olika perspektiv.

1. När är man en tönt? Vilka kriterier ska man uppfylla? Vad utmärker en tönt?

2. Är det dåligt att vara en tönt?

3. Fördelar, nackdelar?

TV-världen töntar bär alltid glasögon, om möjligt tandställning, alltid fula kläder, är själva fula och underlägsna alla andra människor så till den grad att de blir mobbade.

Men i verkligheten är det nog lite större skillnad, därav mina frågor.

• Svar på tråden Att vara en tönt
  • Velour

Vad gjorde att de klassades som töntar? Blev de även mobbade, utskrattade eller utsatta för något annat negativt?

Venna skrev 2008-12-30 20:43:54 följande:
    Jag och min syster diskuterade det där för ett tag sen... De killar som när vi gick i skolan tillhörde det sk "innegänget", som var stentuffa och snygga är ganska tragiska nu. Däremot de som klassades lite som töntar i skolan är de riktiga kapen nu när vi är äldre. Stiliga, bra utbildningar och vettiga värderingar. Töntar är bra!
  • Velour

En annan fråga: Vad gör att en s.k. tönt ofta blir mobbad? (utan att denne inte har gjort någon något ont)

• Velour

Hmmm..man KAN tolka det som så att det innebär att inneha social kompetens när man mobbar

Men vad är social kompetens och är den alltid likadan i alla sammanhang?

Lena skrev 2008-12-30 20:57:13 följande:
    Velour skrev 2008-12-30 20:50:23 följande:
    Ofta för att de inte har den typen av social kompetens utan har annan begåvning.
  • Velour

Blev du utsatt för något dåligt under skoltid?

Funkyiore skrev 2008-12-30 20:59:12 följande:
    Jag var (/är?) en megatönt i grundskolan. Plugghäst, aldrig moderiktiga kläder (tog första bästa plagg ur garderoben, kollade aldrig i spegeln hur kläderna satt), inget smink, ingen pojkvän (var inte intresserad av att ha det heller), få kompisar (skolan viktigast), absolut inte i innegänget. Går fortfarande min egen väg, har fortfarande inte moderiktiga kläder och sminkar mig väldigt sällan. Är nog fortfarande en tönt, men en stolt en!
  • Velour

Ja, t.ex.

Lena skrev 2008-12-30 21:31:02 följande:
    Velour skrev 2008-12-30 21:26:11 följande:
    nej de är de som varken mobbar eller mobbas som har det. Att ha social kompetens är att klara sig socialt i alla sammanhang.
  • Velour

Så du kom lindrigt undan Skönt att du "bara" var utstött, men att du inte brydde dig alls.

Funkyiore skrev 2008-12-30 21:34:01 följande:
  • Velour

Intressanta kommentarer.

Vill se fler idéer om nackdelar och fördelar med att vara en tönt.

• Velour

is och eld,

det där var riktigt intressant!

• Velour

Era inlägg blir bara intressantare och intressantare.

Undrar nu över en annan grej: varför verkar det gå så dåligt för de som var populära under skoltiden?

• Velour

OK,

jag syftade väl på de historier som skrivits i tråden. Men ligger det inte lite sanning i det också?

giftgrodan skrev 2009-01-02 13:03:14 följande:
    Velour skrev 2009-01-02 12:00:21 följande:
    Det tror jag till ganska stor del är en myt. Visst finns det många "fula ankungar" och askungehistorier, men det finns också många som är på framgångssidan hela tiden, och många som är mobbade som INTE slutar med högavlönade jobb på sony, etc. Dock är det väl så att nästan alla känner sig utanför mer eller mindre under någon period i livet, och av någon anledning är det väldigt populärt att dra upp de perioderna när det gäller framgångsrika människor.
  • Velour

Men töntar brukar ju framställas som stora tänkare, djupa och mycket intelligenta.

konkelbär skrev 2009-01-02 13:34:36 följande:
    Jag anser att en tönt är någon som inte har en aning om hur han eller hon framstår inför andra människor, och som inte heller vet hur man uppför sig socialt. Och ja, jag tycker det är dåligt att vara en tönt. Man måste ju kunna föra en vettig konversation och man måste ju kunna fungera socialt. Fördelar? Nej det tror jag inte.
  • Velour

OK, vill du utveckla lite mer?

konkelbär skrev 2009-01-02 20:08:31 följande:
    Velour skrev 2009-01-02 18:28:20 följande:
    Fast det tror inte jag stämmer.
Svar på tråden Att vara en tönt