• LiRo09

Är det verkligen jätte farligt/dumt att äta salamikorv utan att ha fryst den först?

Som rubriken...

Jag har läst att man bör frysa ner salamikorven, och annat rött påläggskött i tre dygn innan man äter det för att bakterierna ska dö. Men är det verkligen jätte farligt att äta några skivor pepparsalami som inte vart fryst?

Är så JÄKLA sugen på pepparsalamin i kylen som inte vart fryst...

• Svar på tråden Är det verkligen jätte farligt/dumt att äta salamikorv utan att ha fryst den först?
  • April Mamma

Jag åt flera skivor pepparsalami i dag..trodde att man kunde äta det

Jag tror att äter man med måtta så är det ingen fara...

• LiRo09

Åh så bra. Och du lever än. Toppen! Då ska jag göra mej en megamacka med pepparsalami nu!!!
    MUUUMS!

• jag25

jag fick först reda på det nu att man inte ska äta salami utan att den ska vara fryst... är i v 29 och har ätit det salami hyfsat mycket..
    bör jag vara orolig????

• kurteva

Har aldrig hört talas om att den ska frysas först. Borde det inte stå på förp om det är farligt att äta den innan isof?

• LiRo09

Det hoppas jag verkligen inte...!

• kurteva

är det en "regel" för gravida bara?

• LiRo09

Jag vet faktiskt inte! Jag har läst det i nån folder med rekommendationer från typ hälsoverket eller vad det nu heter.

Men nu har jag ätit salami i alla fall och det var jätte gott!!

• lillamaa

grejen är den att salami kan innehålla en bakterie eller parasit (kommer inte ihåg vilket de är) som är ofarlig för vuxna människor men den kan skada fostret.
    om man fryser korven så dör iaf bakterien eller parasiten, vilket de nu var.

• lillamaa

ni kan läsa mer om de på livsmedelsverkets hemsida. jätte länge sedan jag läste där själv. men de är iaf på ett ungefär som jag skrev ovan

• jag25

bara att hoppas att min bebis mår brta trots att jag ätit salami

• lillamaa

jag tror inte de är någon större fara för bebisarna. har själv ätit nyköpt salami utan att frysa den. risken är som sagt liten. men den finns endå där.

• HelleGbg

April Mamma skrev 2008-12-30 20:42:06 följande:

Jag åt flera skivor pepparsalami i dag..trodde att man kunde äta det Jag tror att äter man med måtta så är det ingen fara...
    grejen är den att det spelar ingen roll om du äter ej ok maträtter med måtta,även små mängder kan ha bakterien i sej,du kan äta en cm på en brie ost och tro att det är ok,Men just den biten kan vara smittad! Därför ska man avstå helt,för man vet aldrig vilken del på maträtten som är smittad.OM den nu är det.
    Så med måtta spelar ingen roll.
  • LiRo09

Nä det har du ju rätt i.

HelleGbg skrev 2008-12-30 21:12:56 följande:
    April Mamma skrev 2008-12-30 20:42:06 följande:
    grejen är den att det spelar ingen roll om du äter ej ok maträtter med måtta,även små mängder kan ha bakterien i sej,du kan äta en cm på en brie ost och tro att det är ok,Men just den biten kan vara smittad! Därför ska man avstå helt,för man vet aldrig vilken del på maträtten som är smittad.OM den nu är det.Så med måtta spelar ingen roll.
  • April Mamma
    HelleGbg skrev 2008-12-30 21:12:56 följande:
    April Mamma skrev 2008-12-30 20:42:06 följande: grejen är den att det spelar ingen roll om du äter ej ok maträtter med måtta,även små mängder kan ha bakterien i sej,du kan äta en cm på en brie ost och tro att det är ok,Men just den biten kan vara smittad! Därför ska man avstå helt,för man vet aldrig vilken del på maträtten som är smittad.OM den nu är det. Så med måtta spelar ingen roll.
    Visst...men jag tror inte att det går att följa alla "ät-regler"till punk o pricka heller...Att vara helt nojig är nog inte heller bra för barnet
  • TinaElisabeth

Det som gäller i allmänhet är väl att risken för att det bildas skadliga bakterier ökar när tex pålägg skärs upp och vaakumförpackas. Dom rekommenderar ju att man ska köpa en bit tex skinka eller salami och skiva själv precis det man ska äta bara.

Så har jag förstått/ toklat det! Men jag har ätit både skivad salami och skinka ett par gånger...

• blå fisk

April Mamma skrev 2008-12-30 22:15:43 följande:

Visst...men jag tror inte att det går att följa alla "ät-regler"till punk o pricka heller...Att vara helt nojig är nog inte heller bra för barnet
    Alla äter ju det som de själva vill, vare sig man är gravid eller inte, kostråd för gravida är just råd, ingen regelbok. Men det som blir lite konstigt är ju när man ger råd till andra i den här typen av forum och inte har koll på hur kostråden ser ut. För enligt kostråden så spelar det ingen roll om man äter måttligt av t.ex. färdigskivad vakumförpackad salami, utan rådet är att avstå. Om man äter en liten, liten bit så finns ändå risk att det finns bakterier i just den biten och då spelar det ingen roll om man ätit lite.

Sen är risken tämligen liten att man ska bli smittad av listeria eller toxoplasmos i Sverige. Men att ge någon annan rådet att äta måttligt av allt tycker jag man ska vara försiktig med, vilket ofta görs här på FL. Däremot kan man själv bestämma sig för att äta måttligt av allt, det står en fritt.
  • April Mamma
    blå fisk skrev 2008-12-30 22:28:20 följande:
    April Mamma skrev 2008-12-30 22:15:43 följande: Alla äter ju det som de själva vill, vare sig man är gravid eller inte, kostråd för gravida är just råd, ingen regelbok. Men det som blir lite konstigt är ju när man ger råd till andra i den här typen av forum och inte har koll på hur kostråden ser ut. För enligt kostråden så spelar det ingen roll om man äter måttligt av t.ex. färdigskivad vakumförpackad salami, utan rådet är att avstå. Om man äter en liten, liten bit så finns ändå risk att det finns bakterier i just den biten och då spelar det ingen roll om man ätit lite. Sen är risken tämligen liten att man ska bli smittad av listeria eller toxoplasmos i Sverige. Men att ge någon annan rådet att äta måttligt av allt tycker jag man ska vara försiktig med, vilket ofta görs här på FL. Däremot kan man själv bestämma sig för att äta måttligt av allt, det står en fritt.
    Visst, det är råd och ingen regelbok...

Men många här på fl skriver inlägg om att dom har råkat äta tex någon som anses "farligt" och får panik och tror att Nu har jag skadat mitt barn...
Svar på tråden Är det verkligen jätte farligt/dumt att äta salamikorv utan att ha fryst den först?