• Polly S

köpa bil (typ Opel Astra), tips & hjälp?

hej!
    vi har haft en Opel Astra från '04 men har av diverse skäl inte kvar den.
    vi vill ha en liknande bil, och undrar om det finns likvärdiga/bättre märken, samt vill gärna ha tips om vad man ska tänka på!
    tack på förhand!

• Svar på tråden köpa bil (typ Opel Astra), tips & hjälp?
  • Pixboy

Finns en hel drös i den klassen. De vanligaste är väl VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3, Ford Focus, Peugeot 307/308, Kia Ceed, Toyota Auris/Corolla, Mazda 3, Honda Civic etc...

Är det något speciellt du är ute efter? Kombi eller inte? Prisklass?

• Polly S
    Svar på #1
    ngt märke du _vet_ är bra?

vi vill inte ha kombi.
  • Pixboy

Ska ni köpa helt ny och ni har råd så hade jag satsat på helt nya Golf (generation 6), den kom alldeles nyss. Bästa allround bilen.

Är det utrymme ni vill ha hade jag kollat Skoda Octavia.

Mazda 3 är det körglada alternativet till sammans med Honda Civic.

Kia Ceed har mycket bra garantier (7år)

Toyota Auris är ok men rätt tråkig.

Nya Peugeot 308 blev i kombiversion utsedd till årets bil.

Alla bilarna är mycket bra och det är bara ut och prova dem.

• Pixboy

Glömde Seat Leon som är en rätt tuff bil

Renault Megane är komfortvalet som dessutom kommer i helt ny skepnad under första kvartalet. Räkna med rabatter på gamla Megane.

• Polly S

tack för tips, ska kollas upp!

hur kommer det sig att du har sån koll?
    vilka märken har du haft, eller iaf kört, personligen?

• Pixboy

Jag är tvättäkta bilnerd. Läser allt jag kommer över och är ute och tittar på bilar och provkör med jämna mellanrum bara för att det är skoj. Är också den som följer med kompisar i bekantskapskretsen när det skall köpas bil.
    Tyvärr är det ett dyrt intresse då jag själv byter alldeles för ofta bara för att det är kul med nåt nytt ;)

• Polly S
    Svar på #6
    aha, en sån expert!

vi är 2 vuxna (utan bilkunskaper, men det behöver jag nog inte tillägga ), samt hund (snart).
    säkerhet & smidighet (att inte behöva fixa mkt med bilen) känns viktigt -vilken av ovanstående skulle du rekommendera då?
  • Pixboy

Ska ni ha hund så är det väldigt skönt att kunna ha en hundbur därbak. Slippa hundhår i baksäte och möjligheten att ha kvar hunden i bilen med öppen baklucka under en snabb sväng in i affär. (Min familj hade 11 hundar under min uppväxt ;)

Jag hade nog övervägt kombi iallafall. Småkombis är riktigt tuffa. Ta Peugeot 207 SW som exempel. Gott om plats för 2 vuxna och ett rymligt bagage och den är pigg att köra och ser bra ut. Glastaket är ett plus.
    Skoda Fabia Kombi är ett annat alternativ, väldigt förnuftig men inte lika fräck.

Renault Megane Touring är rymlig och mycket bekväm, finns även med etanolmotor om ni vill köra miljöbil. Samma med Peugeot 307 kombi. Bägge dessa reas kraftigt ut nu då det kommer eller har kommit efterföljare.

För problemfritt ägande annars så lockar Kia Ceed med 7 års nybilsgaranti (finns både som vanlig och kombi) Dock är det korta serviceintervaller, men problemfritt bör det bli.

Toyota överlag brukar ha bra kvalitet men Auris känns plastigare än tidigare Corollor men är det bara bra plast så håller det nog.

Svar på tråden köpa bil (typ Opel Astra), tips & hjälp?