• Wilmis07

Era bästa boktips till 1-2 åring.

Som rubiken säger,ge mig tips era barns favoritböcker. Min dottter älskar böcker och jag tycker om att köpa det till henne så bara ös på

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Svar på tråden Era bästa boktips till 1-2 åring.
  • MKAsson

Vår tjej älskar böckerna om Leo och Ella som Linne Bie har skrivit. Bra vardagssituationer med lagom mängd text i de "tjocksidade" böckerna. Finns även med vanliga tunna blad med mer text men de har vi inte börjat med än, för de klarar hon inte av att läsa själv.

Hon är 15 månader och älskar alla sina böcker...

• Jalapeno

absolut bästa boken för barn under året!

Nimbus skrev 2009-01-02 06:28:56 följande:
    Knacka på av Anna-Clara Tidholm. Jätteroligt tycker barnen att man kan knacka på dörren innan man vänder sida.
    böcker med bilder på massa saker och tjocka sidor var också bra när de var riktigt små
  • matheha

min lillkille gillar också sina böcker :)

Allra bäst är de böckerna som man kan "Känna på", tex så har han en Bamse bok där man kan känna på klibbig dunderhonung och katten janssons päls. Sen har han en "Stor" blädderbok med djur och frukter bla som man kan göra likadant med.

• Redbit

Mamma 0406 skrev 2008-12-31 01:18:10 följande:

Är det bara jag som är lite emot Max? Varför ska jag prata bebisspråk med mitt barn? Hatar sånt. Nu har jag i och för sig bara tittat i en enda Max-bok men jag utgår ifrån att de andra böckerna är likadana.Och ja, Bajsboken är kul, den har min mamma hemma, barnen älskar den.
    Nej, jag tycker också att språket är eländigt. Men den lilla storyn (som i alla fall för min dotter varit ett rent äventyr, hon har suttit och varit hyperkoncentrerad och verkligen undrat hur det ska gå) är helt underbar för ett litet barn!

Eftersom barnen ändå inte kan läsa är det ju inget tvång att läsa upp precis den text som står i boken. Det gör jag faktiskt sällan när jag läser böcker för lilltjejen (snart två år). Istället pratar jag runt texten, vad som händer, vad som finns på bilderna, hon får peka på saker osv... då blir Max-böckerna helt suveräna!

Använd samma sak på Anna-Clara Tidholms böcker, t ex Knacka på som jag också rekommenderar. Även där är meningarna mycket korta, men där finns hur mycket som helst att prata om och ger barnen väldigt mycket!
  • Wilmis07

Tack för alla tips! Hennes favorit för tillfället är "knacka på" och Molly böckerna.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Stargirl

Max böckerna har gillats av alla mina tre barn.
    Dottern är förtjust i Ingrid böckerna (av Katarina Janousch) med en riktig historia och många bilder. Knacka på är en bok som varit en klar favorit också.

*~Bugaboo RULES~*
  • Vikingakvinnan

Min dotter älskar böckerna om Ingrid av Katerina Janouch. Hon är snart 2.

Max-böckerna är populära men jag gör som andra, fyller ut texten.

Bu och Bä, riktiga höjdare!

Annars så är det mest Nalle Puh som gäller även om hon fortfarande tycker om pekböcker också

• jpmw

min son e ett år och tre månader .. han älskar böcker med djur .. och så ska man göra ljud till alla djuren . speciellt tigern gillar han för då säger man grrrrrr.... men det är ju han ..alla pek böcker är ju bra för man ska lära ut massa ord o sånt

• kolibri

Knacka på, Hitta på, Ut och gå m fl. Benny-böckerna. Totte. Alfons. Ellen. Fia och djuren.

Svar på tråden Era bästa boktips till 1-2 åring.