• Trocadero

Hur ser din ostbricka ut?

Ja som frågan lyder vilka ostar, kex och tillbehör har du på din ostbricka?
    Vad dricker du till?

• Svar på tråden Hur ser din ostbricka ut?
  • Jenny26

Borgholmskex, saltiner, Rån, Cremkex ibland några till.
    Brie, Mögelost, Morbie (stavning?) vitlöksost och några till som jag inte kan namnen på.
    Sen brukar vi ha Vindruvor, Päron, Paprika, fikonmarmelad och ibland starka korvar.
    Brukar dricka rödvin till

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • stjärnströssel

brie ost, mögelost,vitlöksost,o några hård ostar o ceddar typ.
    druvor o portvin o fikonmarmelad.
    Olika kex, salta o söta o små knäcke.

Bakelser är oxå mat
  • Kaldorei

åååh, hm.

kvibille gräddädelost, brieost, mozarella, cantadou vitlöksost, och pepparotsost.

Creamcrackers, saltiner, minitoast(helst vitlöks), digestivekex.

Cider dricker jag helst till.

Sen brukar det väl vara skivade päron och vindruvor till också och salami.

• Drage

Brie, cambozola och en pepparost. Till detta har jag olika varianter av ost kex och pepparkakor.

Dessutom har jag gjort en supergod ostkula enligt recept nedan.

Ostkula
    (receptet kan med fördel dubbleras!)

300 g ädelost, typ Kvibille Ädel
    300 g Philadelphiaost
    2½ dl Creme fraiche
    1 tsk paprikapulver
    2 msk konjak
    (persilja)
    (valnötter)

Lägg fram osten ca en timme innan bearbetning så att den blir mer lättarbetad. Blanda alla ingredienserna, använd gärna degkrokarna på elvispen. Lägg gladpack i en rundbottnad skål och lägg därefter i oströran. Tryck ordentligt ner massan i skålen och täck sedan med gladpack. Ställ kallt i några timmar.
    Stjälp ur ostmassan på ett lite för stort fat. Garnera med hackad persilja och hackade valnötter i ett fint mönster. Lägg tillbehören runt om.

Tillbehör: Rädisor, salta kex, pepparkakor

• Drage

Nötterna och persilja brukar jag strunta i...

• Nina1982

Eftersom jag är laktosintollerant så blir det oftast bara brie. Helst guldbrie =) den måste vara pastöriserad iallafall annars är det mer laktos i. Gillar inte mögelostar alltså grön o blå o såna, vitlöksost älskar jag med men valios laktosfria är inte lika god som creme bonjour saknar att inte kunna äta det =) men i kexväg brukar det vara salinas, smörgåsrån, finn crisp orginal, saltiner. Sen vindruvor, melon, paprika, gurka, div frukter o grönsaker

Men oftast blir det jag, en kniv, en bit guldbrie, några olika sorters kex mmmm det är gott =)

• Nina1982

Dricker helst päroncider till, oftast sk dryk av cider karaktär =)

• Drage

Prova cambozola vilök, sedan kommer du att vara såld på mögelostar!! Mycket mer smak!

• Nina1982
    Drage skrev 2008-12-31 14:15:53 följande:
    Prova cambozola vilök, sedan kommer du att vara såld på mögelostar!! Mycket mer smak!
    Fast funkar den när jag inte tål laktos? Är så svårt att veta vilka man klarar o inte klarar =) Håller mig till det jag vet =)
  • vackrastarflow

Gorgonzola, camembert, shropshire blue om man kan hitta det i Sverige, getost, rökt ost, cantadou 4 peppar, bonjour (eller vad den heter) vitlöksost och ett par hårda ostar, gärna en dansk typ svarta sara.

Carrs kex, både naturella och med ost. Saltiner, digistive. Och så gärna baguette.

Vindruvor och färska fikon. Någon marmelad, gärna kvitten eller fikon som funkar bra till mögelostarna.

Portvin är gott till, men annars gärna cider.

Svar på tråden Hur ser din ostbricka ut?