ilbiz skrev 2009-01-05 23:40:18 följande:
Att tro att det inte finns någon mamma (annan kvinna) som gör det är väl lite naivt. Kanske det inte är så många men klart de finns. Sen om "inte så många" är 103 eller 2, det har jag såklart ingen aning om.
Snarare 10103 då. I Sverige. Det är vad jag tror. Men alla är i mörkertal.
Jag kan inte tolka det du skriver på annat sätt än att du anser att det är naturligt - att män är hemska och sjuka. Jag anser att människor är människor oavsett kön. Ett stort problem är att folk anser att det är naturligt för kvinnor att inte klara av att sätta gränser - en förnedrande kvinnosyn som verkar delas av män som kvinnor. Vi lever på stenåldern och människor är inte det minsta upplysta om hur världen ser ut. Och vill inte bli det heller verkar det.
Sjuka män finns det gott om men faktiskt - sjuka kvinnor också. Det är inte bara hormoner som ligger bakom dessa handlingar, eller hur?
Så varför skulle skillnaden vara så stor som statistik över domar gör gällande.
Tror snarare det beror på:
*anmälningsbenägenhet - som är nästan noll av flera orsaker (starkt band till mamman känslomässigt, barnet är också påverkat av samhällets uppfattning att felet ligger hos barnet, barnet blir stördt av händelserna, samhället talar aldrig om att pojkar måste ha rätt till sin kropp och säga nej mm. Skam gentemot andra män samt fadern)
*folks syn på att pojkar alltid vill ha sex (även barn)
*rättens benägenhet att tolka de få fall som anmäls
som missriktad kärlek
*tabu eftersom den extrema närheten mellan barn och mamma hotas
*gängse uppfattning i samhället - misstro blir följden