• Blommiga tjejen

Hjälp min hund skäller när den är ensam.

Min hund skäller när han är ensam och vi bor i lägenhet.
    Vi har provat citron halsband med då ylar han i stället och skrikerdet åter somom han blir misshandlad eller nåt....Vad ska man göra han är 1 år gammal?
    Han biter även sönder grejer.
    kan tillägga att det är en omlaceringshundhar bara haft han 1 månad.

• Svar på tråden Hjälp min hund skäller när den är ensam.
  • BenZaa

Våran tik skäller och ylar hemma om vi lämnar henne ensam. Vi stänger in henne i sovrummet, med mat och vatten och sätter på tvn så det är ljud utanför. På det sättet har hon mindre utrymme att hålla koll på och håller sig lugnare.

Detta fungerar för våran hund och vet flera som säger att de fungerar för deras hundar med, men sen finns det ju de hundar som det inte fungerar på..

Eftersom han är en omplaceringshund kanske ni får börja ensamhetsträna honom från grunden. Lämna honom bara kortare stunder som med en valp.

Lycka till!

• Pallas

Ni får börja träna honom att vara ensam. Det sätt som ger bäst, snabbast och mest varaktigt resultat (och som även kan användas med fördel på barn) är att gå från känt, till okänt och sedan tillbaka till känt innan de hunnit reagera. I praktiken kan det gå till så här:

* Umgås med hunden och gå sedan ut ur rummet och stäng dörren.
    * Öppna dörren och gå in till hunden _innan_ den hunnit hetsa upp sig. För en del innebär detta att man kan ha dörren stängd i 4 sekunder, för andra några minuter.
    * Om hunden blir "hysterisk" när ni kommer in, dvs påträngande, hoppig, överdrivet "lycklig" osv så ignorera tills hunden är lugn. Om ni ger hunden uppmärksamhet när den är stirrig så förstärker ni det stirriga beteendet.

• Hundtok

Ni har bara haft hunden en månad och hunden är fortfarande "valp". Hur har ni hittills tränat hunden att vara ensammen?

Att använda citronhalsband på en så ung hund som kanske inte ens är ensamtränad är inte schysst.

Hunden har ju inte ens hunnit gjort sig hemmastadd hos er än. Sånt där kan ta tid att träna in och beroende på hur han är tränad hittills så får ni nog börja om träningen från början igen.

• Hundtok

Självklart ylar hunden, det gör jätteont att få in duschen i nosen eller få det i ögonen. Totalt ofattbart för mig att man överhuvudtaget använder liknande hjälpmedel på en hund, speciellt på en så ung hund.

• Blommiga tjejen

veterinärer rekommenderar antiskall halsband så skadligt är det knappast.
    halsbanden är till för att bryta ett beteende.

och ont gör det inte att få det i nosen.jag har själv provat att skälla i det och fått citron sprayen i ögonen kändes inte ett dugg.sprayen hamnar under hakan på hunden.

Hunden vi tagit hand om skulle avlivas och självklart vill jag att det ska funka.
    han är tränad att vara ensam men skäller i allafall.

• Hundtok

Fast om hunden bara är 1 år och sen bytt familj så är hunden förmodligen osäker.

O en hund som är 1 år svajar väldigt mycket i sitt beteende. En känslig ålder och lydnad och beteende kan variera från dag till dag. Börja om med träningen i hans nya hem från början igen.

Tycker det låter extremt konstigt att en veterinär rekommenderar antiskallhalsband på en så ung hund. Hade det varit min veterinär som rekommenderat nåt sånt så hade jag övervägt att byta veterinär.
    Blommiga tjejen skrev 2009-01-01 16:23:41 följande:

veterinärer rekommenderar antiskall halsband så skadligt är det knappast.halsbanden är till för att bryta ett beteende.och ont gör det inte att få det i nosen.jag har själv provat att skälla i det och fått citron sprayen i ögonen kändes inte ett dugg.sprayen hamnar under hakan på hunden.Hunden vi tagit hand om skulle avlivas och självklart vill jag att det ska funka.han är tränad att vara ensam men skäller i allafall.
  • Monica83

Börja träna den från grunden
    Har sj en schäferhane som vi hämtade när han va 6 månader..
    Han åt upp vår post tapeter ylade skällde rev saker m,m

Jag började då med att gå ut med honom o leka o busa ca 1-2 timmar för att han skulle bli trött i huvudet..
    Det innebär oxå lite tränande sitt m,m
    Efter det tog jag in honom gav han vatten satte igång radion kelade lite klädde på mig igen som om jag skulle jobba gick ut i trappen låste gick några steg så det lät som jag gick iväg..
    Väntade en stund ca 10-15 minuter..
    Började han gny eller böka runt va jag snabbt inne o fyade honom.. visade vart vattnet va o vart hans liggplats va o leksakerna..
    Gjorde samma procedur igen o igen o igen tills han märkte att han kan va sj utan att förstöra saker..
    Allt hänger på att du MÅSTE trötta ut hunden innan plus allt som luktar hans o hans grejer måste han kunna ha vid sig med..
    Och att du måste visa att du bryr dig om hunden..
    Ju tröttare hunden är innan du går iväg desto mindre förstör den och att den känner att den fått sin egen tid..

• Hundtok

Sen är ju vissa hundar väldigt osäkra av sig och klarar helt enkelt inte av att vara själva. Iallafall inte i den känsliga ålderna, fram till ungefär 2 års ålder men vissa är "valpiga" ända upp till 3 års ålder.

Hur länge är TS hund själv? Vad har TS för hund, en osäker eller "tuff" hund?

• Blommiga tjejen

Promenader brukar vi ta innnan vi lämnar han jag går med han varje morgon ca 45 minuter.hittils har vi bara lämnat han ensam när vi gått till affären och liknande men han gnäller skäller och ylar.
    Vi har även provat att begränsa hans yta till ett rum men det gick absolut inte.
    Åh vad trött jag blir på folk som inte kan träna sina hundar från att dom är riktigt små då slipper det bli såna här problem.
    Men nu får man försöka klara av det.
    Hade varit lättare om man bodde i hus så inte grannar kunde bli störda.då hade det inte gjort så himla mycket om han gnällde osv.

• Blommiga tjejen

han är en schäfer blandis,han är ganska framåt och orädd av sig.

• Hundtok

Prova trötta ut honom istället för att endast promenera. O sen börja om med träningen från starten.

Sen är det ju så när man tar en omplaceringshund, man vet aldrig hur den är tränad innan. O även om hunden är tränad i ett hem så behöver man köra igenom träningen igen i ett nytt hem. Träningen kan många ggr vara knuten till just den platsen. Inte alla hundar som känner samma trygghet överallt att de klarar av att vara ensamma.
    Blommiga tjejen skrev 2009-01-01 17:14:35 följande:

Promenader brukar vi ta innnan vi lämnar han jag går med han varje morgon ca 45 minuter.hittils har vi bara lämnat han ensam när vi gått till affären och liknande men han gnäller skäller och ylar.Vi har även provat att begränsa hans yta till ett rum men det gick absolut inte.Åh vad trött jag blir på folk som inte kan träna sina hundar från att dom är riktigt små då slipper det bli såna här problem.Men nu får man försöka klara av det. Hade varit lättare om man bodde i hus så inte grannar kunde bli störda.då hade det inte gjort så himla mycket om han gnällde osv.
  • Monica83
    Svar på #9
    Det har du rätt i..
    Vissa vill ju ha närhet hela tiden..
    Trodde min va omöjlig eftersom vi tror att uppfödaren slog våran när den va liten..
    Men man får verkligen lägga manken till om man verkligen vill lära sin hund nåt..
    Även om den är framåt eller bakåt..
    Våran är 3 år nu o är fortfarande lte valpig än o lyssnar lite som han sj vill men jag har inte slutat träna honom..
    Är ändå nöjd med min för hans självförtroende har byggts upp nåt enormt..
  • Hundtok

Oki, så han är inte en osäker jycke?

Har själv en schäferblandis . Vi hade mycket problem förut, alla sa att han var så framåt och kaxig. Men i själva verket var det bara hans sätt att dölja hur osäker han var. Sen vi fick rätt hjälp och ändrade vår träning totalt så är han en helt annan hund. Kan vara själv hemma utan några som helst problem, beror givetvis på att han numera är äldre och lite tryggare, men oxå på att jag jobbat enormt mycket på att stärka honom.

Gör en mentalbeskrivning på din hund så vet du sen exakt vad du har i kopplet. Kul och en stor hjälp när man har hund. Nåt som alla borde göra.
    Blommiga tjejen skrev 2009-01-01 17:15:53 följande:

han är en schäfer blandis,han är ganska framåt och orädd av sig.
  • Hundtok

Ja man får anpassa sig efter vilken sorts hund man har. Jag hade lämnat hunden själv i några minuter första gången. Är hunden tyst så går jag in igen. Är hunden skällig så hade jag inte gått in igen, för då lyckas ju hunden med sina "rop".

Monica83 skrev 2009-01-01 17:18:28 följande:
    Svar på #9Det har du rätt i..Vissa vill ju ha närhet hela tiden..Trodde min va omöjlig eftersom vi tror att uppfödaren slog våran när den va liten..Men man får verkligen lägga manken till om man verkligen vill lära sin hund nåt..Även om den är framåt eller bakåt..Våran är 3 år nu o är fortfarande lte valpig än o lyssnar lite som han sj vill men jag har inte slutat träna honom..Är ändå nöjd med min för hans självförtroende har byggts upp nåt enormt..
  • EnFruSislak

jag har också en omplaceringshund 1,5 år. Skäller då vi inte är hemma vet jag inte om han gör då vi bor i hus så det stör ingen. Men han äter också saker. Han behövde en mindre yta, så nu är han i köket. Då känner han sig tryggare och lägger sig och sover.

Svar på tråden Hjälp min hund skäller när den är ensam.