Inlägg från: Callina |Visa alla inlägg
  • Callina

Hjälp med tips för furuvägg/tak till tonårsrum!!!!!

Min tonårsson har valt detta rum som sitt rum i vårt nya hus. Efter att bilden togs har vi börjat grundmåla. Tanken från början var att måla allt vitt. Som ni ser är både väggar och tak i furu.... huh.. frågan är om det blir för flickigt  med bara vitt... kan man måla själva väggen i grått tror ni? Och kan man använda vanlig väggfärg? I ett annat rum på vinden har vi använt vit lackfärg, väldigt snyggt men kanske lite för glansigt och inte så killigt.. Tar tacksamt emot tips

• Svar på tråden Hjälp med tips för furuvägg/tak till tonårsrum!!!!!
  • Callina

Vi har fått tipset av målare att måla med vanlig väggfärg två ggr och sedan oljefärg en gång.  Vilken grå skulle du tycka var snygg?

• Callina

Hur mycket luktar oljefärg?  Kan man använda oljefärg för husfasad? Någon som vet?

• Callina

anmara, det är självklart att jag har frågat honom först men han vet inte vad han vill ha och har bett mig göra det som jag tror att han tycker blir snyggt. 

• Callina

Någon annan som kanske vill komma med tips på det jag frågat om? Tar tacksamt emot idéer

• Callina
    halloj77 skrev 2009-01-01 11:43:28 följande:
    Ganska ljus - för då tröttnar man inte så fort.Skulle det vara väldigt svårt att ta bort panelen, vad finns under?
    Panelen sitter som berg så det blir inget vi tar bort just nu, kanske om några år. Det är massor att göra så vi måste prioritera lite
  • Callina
    Yosa skrev 2009-01-01 12:32:24 följande:
    vi använde ren vattenbaserad färg. I övrigt vet jag inte vad färgen heter men ja kan fråga sambon sen när han kommer hem
    Som jag förstår det måste man använda en oljebaserad färg som sista lager för att kvistarna inte ska tränga igenom senare. Å andra sidan läste jag att om furut suttit uppe länge fanns inte den risken.. Vet ni? Det är ju ett himla jobb att måla allt och jag skulle bli lite ledsen om det om ett år började tränga igenom och blev bruna "fläckar" överallt.
  • Callina

Tack, jag är tacksam för alla tips

Vad tror du om grått på väggarna på långsidorna för att det inte ska bli helvitt? Gillar som sagt helvitt själv men det känns kanske lite för lantligt romantiskt med helvit panel i en 16 årings killes rum?

• Callina

Nu ska vi åka dit och grunda klart, hoppas jag fått lite fler tips när jag kommer tillbaka

• Callina

Vad tror ni om oljefärg då? Att måla med det nu på vintern när det är lite svårare att vädra riktigt ordentligt? Vi flyttar inte in förrän den 30 januari och är där och småvädrar lite varje dag men ändå... luktar inte oljefärg väldigt starkt? Även för oss som ska stå och måla med den i flera timmar.

• Callina
    Videli skrev 2009-01-01 13:03:53 följande:
    Jag skulle välja helvitt... Det har jag till min 14-åring.Superfint!
    Har du några bilder, skulle vilja se
  • Callina

Puh nu är väggar och tack färdiggrundade....  Jag lutar åt att måla en vägg grå....  Jo ni som skrivit om oljefärg så är det för att minska risken att kvistarna lyser igenom. Vi flyttar in den 30 januari så vi hinner ju vädra en del.. men nu när det är så kallt blir det ju inte så mycket. Har aldrig målat med oljefärg inomhus förut. Vet inte hur länge lukten sitter kvar..

• Callina

Observera att vi även ska mla elementet hehe, nu är det mörkbrunt... och fixa persiennerna som nu är trasiga... det ser så väldigt risigt ut på bilden alltihop

• Callina

Miim: Aha det visst jag inte. Ja med tanke på hur trögt det var att måla med grundfärgen på furu är man inte så sugen på ännu än trög färg. Men jag vill heller inte ha kvistar.. vissa säger att har furu suttit tillräckligt länge finns ingen risk att det kvistar igenom, men vissa säger annat. Man vill ju heller inte måla och fixa för att sen bli besviken när kvistarna bryter igenom.

• Callina
    Yosa skrev 2009-01-01 20:06:24 följande:
    hoppas nu vi inte gjort något dumt då vi inte duttat på kvistarna innan. Panelen/taket är gammalt och lackat sen tidigare
    Det är det man inte riktigt vet. Vår panel är också gammal så förhoppningsvis blöder det inte igenom men folk säger olika Det går säkert bra för er

Men som alternativ till shelllack (eller hur det nu stavades) så kan man måla två ggr med vattenbaserad färg och sedan oljefärg. Som vi har... ett rätt stort rum med panel både på väggar och tak.. blir rätt mycket att dutta...
  • Callina

Shellack, går det att dutta på efter att man grundmålat?

• Callina

Vi pratar ett rum på ca 20 kvm och jag vet inte hur många tusen kvistar....

Svar på tråden Hjälp med tips för furuvägg/tak till tonårsrum!!!!!