• nenne31

Någon med erfarenhet av X2000 tågen???

Hej jag undrar om någon har erfarenhet av att resa med X2000 tågen?
    Jag och min man är inte åksjuka inte helelr barnet vi ska ta emd oss...men jag ahr hört mycket om att folk blir åksjuka på dessa tågen...och undra om dte är någon som åkt dessa tågen...som ej är åksjuka och ändå blivit det??
    Eller hur ni upplevt tågen??

Tacksam för svar!!!

Det gäller en resa på 4 timmar vi ska göra nästa vecka...men jag e osäker på om jag vill ta dessa tågen nu!!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av X2000 tågen???
  • SarahA

tror inte folk blir mer åksjuka på x2000 än vanliga tåg ;)*

• Leather Cravat

Nope, har aldrig blivit åksjuk av x2000.
    Men blir alltid åksjuk när jag åker buss..

• eec82

känner ingen skullnad på tågen, jofarten men inte av åksjuka. För min man var det tvärt om åksjuk på de andra men inte x2000... så är nog olika från person till person.

• Karlstadtös

Jag blev åksjuk på X2000, men blir det ej på andra tåg.

• dogcatbird

X2000 kallas ju "kräks-till-tusen" och det finns ju en orsak.

jag tror att det mest är vuxna som mår dåligt.
    jag tror att man inte ska sitta och titta ut, då blir det jobbigare. Annars tror jag på att man ska vara lagom mätt och inte för trött.

Finns det möjlighet för barnen att röra sig? Då kan det nog gå bra!!

• lotttalotta

Tror mest att det var i starten av X-2000 tågen som folk blev sjösjuka, har ett minne av att dom stramade till "gungan" som tåget gungar i under svängarna, och det minskade illamåendet.

Jag åkte från Gbg-Malmö med ett tåg där gungan var trasig, och jag LOVAR att det gungade som på en båt! Det var ingen höjdare..

• LaFontaine

Jag blir alltid fruktansvärt åksjuk på X2000 och blev det också som barn (jag är ju så ung att X2000 fanns när jag var "liten" )

De vanlia snälltågen kan jag åka hängandes upp och ner i utan att bli det minstaste åksjuk. Det är alltså bara i X2000.

• Jordgubbstjejen

Jag hade problem med åksjuka när jag var barn, men nu när man är vuxen går det lite bättre. Men inför min första X2000-resa fick jag höra att om man har lätt för att bli åksjuk skulle man åka baklänges (lite knepigt kan man tycka), men jag har därför i stort sett alltid åkt baklänges och det går alldeles finfint!

• LaFontaine

Jordgubbstjejen skrev 2009-01-01 14:38:56 följande:

Jag hade problem med åksjuka när jag var barn, men nu när man är vuxen går det lite bättre. Men inför min första X2000-resa fick jag höra att om man har lätt för att bli åksjuk skulle man åka baklänges (lite knepigt kan man tycka), men jag har därför i stort sett alltid åkt baklänges och det går alldeles finfint!
    Om jag åker baklänges mår jag ännu lite sämre än om jag sitter framlänges. Åksjuka över lag är ganska knepigt...

TS: Tilläggas bör kanske att jag alltid varit mer eller mindre åksjuk. Jag kan exempelvis inte sitta långt bak i bussen eller, när det är som värst, i baksätet på en bil. Att jag är åksjuk på X2000 kom alltså inte som nån överraskning.
  • nenne31
    Tack så mycket för era svar!

Ja jag hade aldrig hört det förut om att det skulel avra värre att åka med X2000 tågen...min man ahr åkt det precis när dom kom och märkte ingen skillnad...men inget biter på honom hehe...

Men min mamma som ALDRIG varit åksjuk och brukar vara ute och fiska när det gungar och blåser sa att hon blev det på de tågen...at dom " låg ner i kurvorna" haha..jaja hon tycker vi ska flyga!!

Och hon åkte dom när dom nyss kommit!!

Har även pratat med Sj om detta...och dom visste ej vad som orsakade detta riktigt...för dom gjorde tågen så minst gungande som dom kunde...så att säga och detta var det mest "spända" tåget dom hade!!!

Men jag e så nojad av mig så nu vet jag ej hur vi ska komma dit hehe!!!
  • fryxan

min sambo är mkt åksjuk o känner av det lite grann, men mår inte illa.
    då kan man åka utan att vara orolig. så boka bara.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av X2000 tågen???