• Meah

Rengöring av Induktionshäll

Nyfiken...
    Hur gör ni när ni rengör eran induktionshäll?
    Vilket-a medel använder ni?

• Svar på tråden Rengöring av Induktionshäll
  • Maria40

Jif (fd vim), funkar jättebra till hällar.

• Meah

Får du bort allt då du rengör med det medlet?

• Maria40

Ja, jag får bort allt, överkok, stekfett osv, har även lyckats få bort plast (glömde en plastbunke på plattan när jag slog på, syns ingenting).

• Dundermamman
    Maria40 skrev 2009-01-01 18:11:21 följande:
    Ja, jag får bort allt, överkok, stekfett osv, har även lyckats få bort plast (glömde en plastbunke på plattan när jag slog på, syns ingenting).
    Hmm...har aldrig hört talas om magnetisk plastFundersam!

Jag använder Mr Muscle´s keramikrent på en fuktig trasa, gnor som tusan, spraya sedan på Emanco´s Pri ( http://www.emanco.se/grillrent-brun-rengoringsmedel-p-298.html ) och eftertorkar med en microfibertrasa!
    Vi har kattungar
  • AnnaOliver031016

svinto är det bästa jag testat... har keramikhäll.. använder det dock inte varje dág

• Motljus

Vi har glashäll och när något bränt på den tar jag en slags fönsterskrapa och skrapar loss det som bränt in. Sen tar jag bara köksspray och torkar rent med.

Fönsterskrapan är som denna: www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

• Franka

Tar bara diskborsten eller disktrasan med lite diskmedel på för att lösa upp hård smuts. Sen mirakeltrasa/microfibertrasa för att snygga till. Behövs inga speciella medel!

• Parniara

Mr muscle keramikhäll. Har letat skrapa, men finner ingen som säljer. använder naglarna. Torkar med hushållspapper. Gör det varje dag så håller den sig som ny

• Rosa83

Både jif o svinto skadar hällen eftersom det är slipmedel i det, det syns kanske inte så tydligt nu men om ett par år...mr muscle keramikrent funkar ok, det finns säkert nåt bättre, men det är det bästa jag hittat

• AnnaOliver031016

Jag har hört att det inte repar så länge det löddrar? kan ha fel...

Rosa83 skrev 2009-01-04 11:10:47 följande:
    Både jif o svinto skadar hällen eftersom det är slipmedel i det, det syns kanske inte så tydligt nu men om ett par år...mr muscle keramikrent funkar ok, det finns säkert nåt bättre, men det är det bästa jag hittat
  • Meah

Tack för alla råd...

Vi har varje gång Innan vi använt hällen eller Efter (då plattan/orna svalnat) torkat ren den med kökstrasan och lite Yes, och varit rätt noga. Trots det fick vi skit som inte gick bort som tillslut blev en cirkel där pannan stått/står.

Jag o min man var till affären där vi köpte vår induktionshäll och pratade med dem. Där fick vi rådet att ha Sidol. Vi provade det och det är SUPERB!! alla märken är borta, den ser ut som NY!

• Meah

Parniara skrev 2009-01-04 11:02:30 följande:

Mr muscle keramikhäll. Har letat skrapa, men finner ingen som säljer. använder naglarna. Torkar med hushållspapper. Gör det varje dag så håller den sig som ny
    Där vi köpte vår häll visade oss även en skrapa, det är en vanlig fönsterskrapa. Det kan du köpa om du vill.

Men om du använder Sidol, så behöver du inte ngn skrapa heller, kan jag lova. (jag är nöjd)
  • eli1

Vad är sidol? Har aldrig hört talas om det. Vi har en svag missfärgning på vår ena platta. Kanske kunde prova med det.
    Fördelen med induktion är att det aldrig bränner fast som på en vanlig glashäll.

• Meah

Den finns inte i vanliga affärer som Willys, Ica etc... Jag har inte sett den där. Den är mkt dryg o priset är 89kr. Kolla med en vitvaru butik.

• Flina78

Jag använder ett medel som min sambo köpte på ICA. Det heter Vitro Clen och det funkar fint. Till mer inbrända fläckar har jag ett litet rakblad av typen "klick" som jag får bort precis allt med. Rakbladen brukar finnas i järnhandlar, de funkar även att få bort färg med när man råkat måla på glaset vid ommålning av fönster. Lycka till!

• mimmi 1

brukar finnas på ica åxå.... (en rostfri skrapa som man sätter ett rakblad i...)

Svar på tråden Rengöring av Induktionshäll