-
Vi tumlar på vinterhalvåret och hänger ut på sommarhalvåret (så fort det går). Jag sorterar också i vardagsrummet, finns inte plats för den biten i badrummet bland alla fem tvättkorgarna och övrigt. Men den biten stör mig inte. Däremot skulle jag villa ha mer organiserat runt själva smutstvätten. Nu känns det bara som det blir högar med kläder i hela badrummet. *blä*Lokatt skrev 2009-01-29 10:52:47 följande:fast ni har ett badrum att ha det i! Skulle hellre ha det, här får vi gå ner i källaren i uthuset och använda en gammal maskin, torktumlaren trasig, äckligt känns det att hänga kläderna där nere för det är rått och putsen släpper från väggarna. (tidigare kunde vi inte hänga där alls iof. det var värre) Såfort det torkat (vi har ställt dit bärbart element) måste grejerna in i vardagsrummet för sortering. Så tvättsortering och vikning sker i vardagsrummet, mindre kul Har ni tumlare då? eller får du hänga allt på toa? då kan jag tänka det blir fuktigt även om toan är stor. -
Vi har fem. *s*Lokatt skrev 2009-01-29 11:09:12 följande:jag öser ner all tvätt i en korg, sen sorterar jag i tvättstugan innan jag slänger in.Kan ni inte ha fler tvättkorgar? en för varje färg? -
Slänger in ett
till Elric!
-
Jag tycker det är så kul när barnen är små och har egna namn på saker och ting. Några av favoriterna här hemifrån är.
Mullra = humla (storbusen när han var mindre)
Nonni = välling (mellanbusen när han var mindre)
Lespapatej = leverpastej (minibusen nu)
Salmami = salami (mellanbusen nu)
Kanske mindre kul när man är på stan men ändå:
Kuckelikuk = kuckeliku så klart!(syrran vid två års ålder)
fitta = ficka (mellan och minibusen nu)!
kuk = sjuk (syrran vid 5 års ålder i skriftspråk, hon kunde uttala det)

-
haha ja den var ju bra!Lokatt skrev 2009-01-29 11:28:52 följande:haha Min mellan har något konstigt för sig, han kan uttala mjölk, men när han själv ska ha, då vill han ha mölk Kan låta såhär:Han: Jag vill ha mölk!Jag: jaha vill du ha mjölk, ok.Han: neeej, inte mjölk, jag vill ha bara mölk!
-
Har lagt upp lite nytt i bloggen. Nu ska jag fixa lunch till ungarna, tiden springer iväg när man har saker att göra!
-
Ungefär som här då, mina är 17, 6, 4 och nyss 3 år fyllda.Pärlor åt svin skrev 2009-01-29 23:16:19 följande:Gulliga när är här Barnen är mellan 18-2 år så lite blandat blir det Tonårsmamma med 2årstrotsare de minsta är 6,4,3,2år
Vagntok är jag ju också men numer har jag bara en Easy Walker Sky och en Sitty. Tidigare har det varit ett gäng. Är och har varit en stor P&T fantast/förespråkare och har själv haft 3 st (inte på en gång). Övriga vagnar jag haft finns att beskåda här: http://www.familjeliv.se/hem/asereht/galleri.php?cur_album=Vagnparken -
Går ut, leker med vatten (när mina var mindre kunde de leka med en skål/balja vatten och lite husgeråd hur länge som helst), lyssna på musik/dansa/sjunga försöker sysselsätta helt enkelt. Men gå ut är alltid bäst eftersom dom sysselsätter sig själva med att upptäcka då.zasata skrev 2009-01-30 08:03:45 följande:hej och välkommen!era barn är ju nästan lika gammla som mig vad gör ni som är ensama hemma på dagarna med era barn? herregud ebba ör 1½ och jag har vart ensam en gång innan till ca 3 på dagen med henne förutom igår och idag. annars ha rju tobbe alltid vart hemma, vad gör man?
Numer är ju mina små så pass stora att man kan sysselsätta dem med olika pyssel (rita, klippa, måla, pärla mm) och pysslar dom inte så leker de inne eller ute. Det är himla skönt faktiskt för man kan göra lite själv också utan att alltid behöva vara precis där de är (samma rum). -
Jag känner mig helt och totalt förvirrad. Var inne på internetkassan (a-kassan på nätet) och kikade om mina intyg hade blivit registrerade än, vilket de hade så det var ju en lättnad. Det som däremot förbryllar mig är att det ser ut som om jag får fortsätta på samma ersättningsperiod som jag påbörjade när jag var arbetslös förra året.
Allvarligt, jag fattar ingenting. Jag har arbetat i nio månader med helt annan lön och anställning än tidigare. Borde det inte bli en helt ny ersättningsnivå och inte en fortsättning på den tidigare? Där hade jag ju avverkat nästan hälften av dagarna. Om jag ska fortsätta på den perioden så innebär det ju att jag dels får utbetalning efter nivå två (ersättningen sjunker ju med tiden precis som antalet dagar). Och dels att hälften av dagarna redan är förbrukade.
Jag förstår verkligen inte hur det här fungerar längre! Förr fick man ett antal dagar men en viss ersättning och så var den perioden slut ifall man avanmäldes som arbetssökande. Nu verkar det som om det räknas som ett avbrott i ersättningsperioden från förra året. *sliter mitt hår*
Jag har läst och läst och läst på a-kassans hemsida men jag får ingen reda i det hela. Jag har skickat en förfrågan och hoppas verkligen på svar snarast för jag fattar nada!
-
Problemet är ju att för oss som varit där men för ett bra tag sen (räknar inte förra årets) har lärt oss helt andra regler än vad som gäller idag. Det som gäller idag är lite svårare att greppa. Jag fattar som sagt ingenting och om jag läser på min sida på a-kassan så står det att min ersättningsperiod startade 070702 och att den är aktiv och så antal förbrukade dagar och nivån på ersättning. Om detta stämmer har jag bara en kort period kvar på min ersättning (en knapp tredjedel) + att jag strax är nere på nivå 3 i ersättningen (60% av det ersättningsgrundade beloppet). Så om jag inte får jobb illa kvickt kommer mina dagar att innan sommaren gå ned på noll och jag måste ansöka om extra dagar pga barn under 18 år. Jag trodde att man fick nya dagar efter att ha jobbat en längre sammanhängande period.Kavat skrev 2009-01-30 12:43:51 följande:Åh vad drygt! Hoppas verkligen att de gjort fel för det där lät ju helt sjukt. I mina öron är det ju självklart att om du jobbar och får en annan lön så börjar man på ny period. Men vad vet jag, länge sedan jag var inne i den svängen...
Jag har inte fått hem några papper från a-kassan än men det fanns en utbetalning registrerad på min sida. Exakt när den ska betalas ut fick jag inte fram dock. Jag blir tokig på detta! Jag hoppas att den skriftliga informationen om ersättning förklarar läget!