• Lokatt

Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6

vart har du beställt nålar från? För undrar just om lilla affären här har sy mycket annat än "vanliga". De har nästan bara gardintyger i lilla affären här nämligen. Jag köper ju oxå tyg på nätet eller på loppis då.

Vad spännande att du ska gå över till proffsigare maskin! Men hur funkar kantbandare?
    För mig är min maskin nu steg två, dvs. nybörjarmaskin, steg ett var den gamla ärvda använda i nödfall till raksöm maskin Steg tre ligger nog år fram i tiden.
    Just nu klurar jag på hur jag ska få till en till hylla med plats för tyger, det blir ju lätt att man köper på sig

Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Riskiflickan skrev 2009-03-29 23:40:45 följande:
    Jag brukar handla på tygpyssling.se eller stoff och stil. Det känns jättespännande att uppgradera sig lite, men antagligen så blir det kanske inte med kantbandare, för den maskinen jag vill ha som har alla sömmar jag vill ha, har inte just den sortens pressarfot :/ men det fungerar som så att man klipper till mudd, trär in i maskinen å sätter kanten på tyget under pressarfoten och börjar sy och kantbandsapparaten viker muddremsan och syr fast den runt kanten, blir väldigt bra... å framförallt lätt... skulle gärna vilja ha det tillbehöret om jag hittar en maskin som har alla sömmar jag vill ha.Min första maskin var en trampmaskin från singer som jag ärvt, den har jag fortfarande kvar :) sen har jag haft en mkt enkel från singer och nu denna, som ju också är enkel... men eg så behöver man inte en mer avancerad basmaskin, bättre att ha overlock/coverlock som tillbehör sen isf...Jag har precis skaffat mig förvaring till mina tyger, min man tyckte väl att de låg lite väl mkt tyger i vår lilla 2,5 lgh :) jag köpte två st antonius ställningar med trådbackar, 6 st i varje på ikea, å de blev överfulla med tyg :D men nu ligger allt på ett ställe iaf... skulle behöva ett bra syskrin med för alla trådar å sånt.
    Åh, gud, kantbandsapparaten lär ju som en dröm!!! *vill ha* oj så snabbt och lätt det lät! Annars är ju kantband lite tråkigt tycker jag, tar sån tid och kräver nålning till förbannelse *gillar inte att nåla*
    Vart har du trådbackarna då?
    Jag har en sån här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40104326 som symaskinsplats. Symaskinen står längst ner såklart och så drar jag fram den lite på skrivbordet när jag öppnar. I skåpet ovan ligger de flesta av mina velour tyger och muddar, samt på en av småhyllorna ligger de få mönster och böcker jag har. I lådan brevid skrivbordet där nere har jag nålar måttband och sax, samt tråd i utdragbara lådan. funkar välldigt bra faktiskt! Iaf. för att vara en lösning som kräver så lite plats när allt är stängt. På skåpet står massor med förvaringslådor, sånna i hårdpapp med metall handtag och lock. Där har jag dragkedjor, band och allt sånnt, även mina smycks pysselgrejer och två lådor barnpysslargrejor ryms
    Resten med tygerna är inhysta i en halv garderob. Det är som sagt trångt i en trea med tre barn och husdjur

Nu tar jag natten, så du inte undrar varför jag inte svarar sen nattis.
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Riskiflickan skrev 2009-03-30 00:10:37 följande:
    Ja, kantbandsapparaten är en dröm, en som jag gärna vill ha, för jag gillar inte heller att kantbanda, för jag gillar inte att nåla å hålla på heller :) tråckla skulle jag bara göra om jag ska sy något riktigt riktigt fint som bara måste bli bra med en gång...Jag har mina tyger i klädkammaren, symaskinen är på köksbordet, ingen ideal lösning, men jag ska ha skrivbord i sovrummet sedan när lillen flyttar ut till sommaren när jag ska börja jobba (jobbar nätter), håller som bäst på med målning å golvläggning i hans tilltänkta rum. Jag ska iaf ha symaskinerna i sovrummet sen, men jag drömmer om hus med eget hobbyrum, jag håller ju på med scrapbooking och smyckestillverkning också :D å Pärlvävning.... Vi bor 2 vuxna, ett barn, två innekatter och en hund på 74 kvadrat... fördelat på tre rum, varav ett rum är mindre än 7 kvadrat, därav 2,5:a å inte trea. Men vi bor ju i parhus så vi har altan å liten trädgård iaf... Det låter som du har bra förvaring till dina grejer med... man får ju hitta lösningar när man bor trångt.... den där lösningen för symaskinen såg bra ut, tar väl inte så stor plats heller kan jag tänka mig.
    vi har 8kvm större än er, två hundar tre barn, tre katter Men som tur är har vi ju oxå egen baksida Om du ska ha maskinen i sovrummet sen kan jag verkligen rekomendera någon typ av fälla ner skrivbord, det har jag till datorn oxå, så det är bara att stänga om både symaskin och dator när de inte används, det gör mycket för yta och rörighetsintryck när man bor lite trångt.
    Fröken Småland skrev 2009-03-30 10:21:59 följande:
    Halloj i systugan! Det blir ingen följetong den här gången men för er som är intresserade så vill jag ändå nämna att jag började blöda igår *suck*. Vad *** handlar det om egentligen? Förra månaden var det likadant; först ÄL och sen sex dagar senare fick jag mens. Sen gick det 32 dagar till nästa ÄL (dvs 38-dagars cykel) och nu sex dagar senare mens igen. Ledsamt och irriterande och jag spekulerar inte ens i en eventuell nidblödning eftersom det är precis som förra månaden. Så, nog om det Nu skall jag kolla in på banken om det börjat rulla in några pengar, det är betydligt roligare. Och så skall jag packa upp alla kassar som kom med hem efter helgens maratonshopping med mormor. Maja har fått en komplett vår/sommargarderob inkl skor och Manne fick lite han också. Bara jag som går i gamla trasiga jeans och skor, känns det igen? *surfar över till Swedbank*
    Mysko, mysko det där! haha, japp, känner igen klädsituationen välldigt väl *muttrar om trasiga skor*
    Kavat skrev 2009-03-30 11:16:05 följande:
    Go morron, ungarna vaknade 8 i morse! Inte alltid fel att ställa om klockan.
    Mina vaknade halv 8. Så skönt!! De vaknar ju mellan 6 och 6.30 annars, så det gör stor skillnad! Idag fick vi jäkta (stav?) till dagis!

Är grining nu, tog mig ner på stan, skulle ha nålar och undertrådspolar, den affären öppnade kl 14! Sen gick jag till hälsokost för att köpa sojafärs (enda som har i stan), nejhej då, då har deras leverantör slutat med det! Är det meningen att man ska behöva åka 4mil för att handla färs! *surar* Vi använder det ganska ofta ju, "köttfärssås", lasange och massor av sånt som barnen gillar.

Kavat, du som är super på allergirecept, hur gör man paj utan ägg? Fyllningen? Eller gratängfyllning? 
    Våga vägra blogga
  • Lokatt

tack för bägges tips, passau, jag fattar vilket som var skal och vilket som var fyllning, tror jag Ska nog prova den, *sparar* Bara jag får tag i sojafärs oxå! *surar över dumaffären än*

Kavat skrev 2009-03-30 13:06:30 följande:
    Lokatt, paj utan bara ägg har jag aldrig gjort, eftersom vi även tog bort mjölk och soja samtidigt och sen vete. Men det finns många knep att ersätta ägg med. En variant är ju grädde/havregrädde eller vad man nu vill använda och ev reda upp det lite med maizena om man inte vill ha det så rinnigt och blanda med ost gör det ju också mindre rinnigt.Enligt äggtråden: Ersättning för ägg i gratänger och lådor:1 del mjölkpulver och 2 delar vattenOm man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vattenKänns som om det kan bli lite blaskigt, jag hade nog hellre tagit mjölk/sojamjölk rätt av utan att spä ut det, istället försökt att tjocka till det med ost/redning.Sen finns det något som heter NoEgg som man kan använda, men det är väl inget man köper för enstaka gånger. Pajskalet brukade jag alltid använda kesella till, det tycker jag blir toppen och nyttigare än bara margarin. På allergimat brukar jag kolla recept och sen fixar jag ihop något, ofta en blandning av olika recept, för att det ska funka här hemma. Några tips på recept nedan. www.allergimat.com/recept.asp?id=81www.allergimat.com/recept.asp?id=1095www.allergimat.com/recept.asp?id=1040Varför vill du göra utan ägg?
    ja, det lär ju lite blaskigt att ta vatten oxå. men det funkar alltså med bara mjölk som man reder och ost. bra att veta. Ska kolla trådarna
    Jo, jag vill gärna kunna göra utan ägg ibland, dels försöker jag udvika storkonsumera ägg ev etiska skäl, när jag väl köper köper jag bara från höns som får vistas ute och äter ekologiskt och det är dels dyrt, dels finns det inte alltid i butiken.
    Kesella har jag haft i paj någon gång oxå, nyttigt och bra!
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-03-30 15:31:08 följande:
    Så, nu har jag tröstshoppat lite nya tygbindor . Och så står det en kladdkaka i ugnen
    haha, det var ju lagom kul tröst shopping!
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Kavat skrev 2009-03-30 16:51:29 följande:
    Nif, nu har jag letat återigen och jag hittar inte skoskyddsmönstret. Jag förstår inte vad det har tagit vägen. Vindskyddet har jag dock, ska jag skicka det? Så kan någon annan få äran att skicka skoskyddet till dig, så kan du skicka vidare till mig.
    jag har ett liggandes ju! *kom på* Kan kolla på det, se om jag har något papp att föra över det på.
    Riskiflickan skrev 2009-03-30 16:41:30 följande:
    Lokatt: det ska jag tänka på, vill ha nån form av förvaring som man kan gömma allt, har ju även datorn i sovrummet...Dumt det där med färsen, finns det ingen bra webshop som har det på lager så man får det hem i brevlådan :)
    Gömd förvaring är bäst
    Alla web-shopar har sån frakt, förutom om man köper mycket. En webbshop där vi köper vitaminer har dock, men det var slut sist Om nån vet någon bra sida med sånt får ni gärna tipsa

Nu ska jag äta och sen gå till sytillbehörs affären med de knäppa öppetiderna!
    Riskiflickan, tycker du man behöver 60 nålar? eller klara man sig på 70?
    Våga vägra blogga
  • Lokatt

nu ska jag ta tag i mig själv och lägga ut på tradera! Har ju bättre foton på bärsjalen, vad ska jag skriva för vinnande beskrivning?? *slut på ideer* Hjälp?

Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-03-30 20:13:35 följande:
    Nyskick skall man nog vara försiktig med som vi diskuterat tidigare, men superskick lockar väl rätt bra? (jag vill minnas att den var i just superskick)"Tricot Slen, mycket sparsamt använd i superskick. Instruktionsbok medföljer." Folk som köper en sån här vara vet väl oftast vad de är ute efter så det är väl ingen idé att jiddra om mått och egenskaper eller vad tror du?
    tack, behövde lite isperation och motivation. Nu när jag äntligen satt mig med det och fixat det, tror ni inte då det krånglar! Datorn laddar inte upp bilderna i tradera, det står bara och snurrar!! *suck* Sånt här gör att jag blir sämre att lägga ut minst sagt

Sorterade i kommande kläder lådan till barnen och hittade fyra vårjackor vi inte kommer ha användning för! Tre helt nya och en köpt begagnad men fin!
    Fr.s, vad har maja för stl? En av dom är i 110/116 som jag tror är lite din smak. Inte helt säker dock, men kan vara det. Fina färger och blommor. Aja, du får se på tradera om jag någonsin lyckas med bilderna!
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-03-30 20:54:03 följande:
    Maja har 122 nu, lite rymligt men 110/116 är för litet. Rackarns; färger och blommor lät som något för mig
    misstänkte att det var så med storleken. Ska bli spännande och se om det är i närheten av din smak iaf. eller om jag är helt ute och seglar

EN bild har jag lyckats få dit än så länge! hej å hå
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Ekorrfamiljen skrev 2009-03-30 22:16:27 följande:
    Kikar in och ger ett litet livstecken ifrån mig innan jag ramlar i säng med make och treåring som borde sovit för timmar sedan. Det borde jag också, men vi fastnade i soffan hela familjen. Natti natti!
    Åh du är hemma! Kom in imorgon och berätta hur du haft det!!
    Hoppas du är brun och utvilad och pigg
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Riskiflickan skrev 2009-03-30 23:10:33 följande:
    Lokatt: du klarar dig garanterat med 70-nålar så länge du inte ska sy i något väldigt skört och tunt tyg.
    bra, köpte bara 70, 80 och fick med två 90 oxå. både ett paket vanlig och en för elastiskt, de hette jersey.
    Våga vägra blogga
  • Lokatt

Nu har jag varit så duktig så! 4 annonser på tradera!

Det var något med deras bildserver fick jag felmeddelanden om och så var det segt, men det gick tillslut!

Våga vägra blogga
  • Lokatt

Fyyyy, här är det så surt nu Fick slutbrev från elbolaget -4700:- !! Helt orimliga siffror med dubbelt så hög förbrukning sommarmånaderna mot vintern och december!
    Mycket högre än vi brukat ha föregående år och mycket högre än grannen uppepå som ju har samma storlek på boendet. Vet inte vad vi ska ta oss till! Hade behövt Fr.S telefon-kunskaper för att reda ut det här tror jag!

*går och begraver mig i självömkan*

Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-03-31 11:22:13 följande:
    Maila över fakturanr så fixar jag! (Under förutsättning såklart att ni kan visa statistik och avläsningar varje månadsslut )Åh, jag är så duktig idag, håller på att tokröja i datorbordet som skall UUUUT! Håller på att pruta på en sekretär i grannbyn, hoppas de går ner den där hundringen som jag vill för att den skall kännas billig. I så fall kastar jag mig i bilen och hämtar på studs! Men gud vad jag har samlat en massa skräp . Nu slänger jag allt utom barnvagnskataloger och resebroschyrer/kartor över intressanta resmål.
    nja, avläsningar varje månad har jag inte. Men vilken vanlig människa har det?! Avläsning från augusti har jag Blir seriöst inte klok på det här, helt sjukt är det. Siffrorna är ologiska så in i bomben. Orkar igentligen inte ta en strid med ett stort bolag nu, men man kan ju inte bara acceptera utan att ens försöka! För något fel är det! Oh några 4700:- till räkningen har vi inte heller. 
    Fy jag blir riktigt låg av det här  

Låter bra med skrivbordet och sekatären. kan du inte länka den så vi får se?
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Asereht skrev 2009-04-01 09:49:54 följande:
    Ett par saker att kolla på, vad har ni för typ av elmätare? En vanlig enkeltariff eller en dubbel? Det är helt olika taxor på dessa. Jag visste inte ens att det fanns olika förren jag började jobba med sånt!Om ni har fjärrmätare så ska ni ju inte få en sluträkning/korrigerande räkning? Har ni fått bytt än? Funkar allt som det ska eller ligger ni på beräknade siffror fortfarande? Ett sätt att slippa de här korrigerande räkningarna är att en gång per månad läsa av elmätaren själv och lämna uppgifterna till elbolaget. Men som sagt, alla ska ju ha fjärrmätare i år (lagstadgat) så ni bör ju ha/få en sån. Däremot kan det bli tjall om kontakten är knasig. Har ni samma leverantör som nätägare? Har du frågor som du inte vill dryfta här så kan du ta det privat, jag jobbade ju med detta i nästan ett år så lite har jag ju lärt mig.
    vi har fått bytt mätare, men den är inte tagen i bruk än, de bytte vid årskiftet ca.

Det verkar som mätaren och allt stämmer, det har gått så mycket el. mätaren ligger enligt nya förbrukningen "rätt" på dom siffrorna nu. Grejen är den att det har dragit iväg med mer än dubbla kilowatt per år föregående år!! Mot vad vi haft förrut andra år och mot vad grannen haft i alla år (lika stort osv) Vi hade alltså samma innan.
    De säger att något har dragit mer (mer än dubbla elen!) el. Vi har inget nytt och inga ändrade vanor. Enda vi kan komma på är att vaktmästaren var här och skruvade på vår fläckt när den var trasig för ett år sedan. Själva fläktmotorn. Så nu är hyresvärlden inblandad och ska kolla upp det.
    Så om det är det kanske förbrukningen i år kan bli mer normal om det åtgärdas. Likväl sitter vi med 4700 i rest. *suck* Och som ni kanske minns åt ju hundens sjukdom upp reserverna i pengaväg. Så tjo vad livat Och jag går hemma med mindre än minimal ersättning *gnäller gnäll gnäll*
    Och angående att läsa av varje månad, visst, det är säkert superbra, inser jag med i efterhand. Dels tror jag man lättare tänker på det i eget hus och dels sitter våran mätare inne i grannens del av huset! (äldre hus med konstig dragen el. pga tvåfamiljshus) Så man har inte tänkt på att klampa in där en gång i månaden
    Nu ska jag inte prata så mycket mer om det. känns så deprimerande just nu

Idag har vi varit ute i trädgården länge och vårrustat lite. Riktigt skönt att göra något trevligt ett tag
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-04-01 19:29:39 följande:
    Ny tråd? *sneglar uppfodrande på katten**förbereder sekretärhämtning*
    haha, tänkte just fråga om det, ska jag igen? Ingen som känner sig manad?
    annars kan jag knåpa ihop

asereht, tack för alla el tips förresten. ska sätta mig in i det och byta bolag!

frS. sekatären blir nog jättebra tror jag! åker du nu snart o hämtar?
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2009-04-01 19:36:20 följande:
    Fixa du! Behåll TS, den är jättebra. Förutom särskrivningen i barn kläder... *språkfascist* Japp, sticker så snart Manne slocknat
    hahaha, japp, jag skippar särskrivningen då Attans, jag som tyckte TS var ovanligt välstavad från mig
    Våga vägra blogga
  • Lokatt
    Asereht skrev 2009-04-02 08:24:02 följande:
    Äh, snablar också jag som tänkte åsikta. Jag tycker nämligen det är dags att skrota min gamla titel då merparten av snacket här inne inte är barnvagnsrelaterat längre. Det skulle ju helt klart räcka med "kreativa nördar".
    jo, det är ju en poäng i det kanske, men å andra sidan, barnvagnsnördar är vi att även om alla inte har lika många nuförtiden. jag menar du tex. kan otroligt mycket om barnvagnar och visst kastar du väll ett extra öga om du ser en intressant ute?
    Jag gjorde fetstil i TS texten om att samtalsämmnena handlar om det mesta, så jag hoppas ts iaf. inte antyder att bara barnvagnar är topic
    Våga vägra blogga
Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6