• Lokatt

Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6

mamma2003 skrev 2009-01-01 22:55:18 följande:
    Zasata: Solanon var billig för att 1) den är gammal (från 2005) och 2) Jag prutade skamlöstLindadjo: Får jag lägga mig i även om du frågade Lokatt? Som gammal viktväktare själv så tror jag skarpt på deras metod; från pointsräkning till gruppstöd och att man är piskad att komma regelbundet som guldmedlem, annars åker man ur/får betala. Om jag varit som du så hade jag hoppat över GI-metoden och bara förberett inför VV-starten genom att göra precis som du föreslår; avgiftning helt enkelt. Lägg ner sockret och försök att göra lite kloka val. En smörgås istället för två, potatis istället för pommes frites osv. Det räcker hur långt som helst. Som viktväktarna säger; Man kan äta allt men inte alltid.
    va, vad frågade hon mig??

fast faktum är att just viktväktarna brister i att de inte tar hänsyn till vart kalorierna kommer ifrån. kroppen reagerar välldigt olika på kolhydrater och protein Att sen hålla sig till medelsnabba och långsamma kolhydrater gynnar inte bara viktmi0nskningen utan hela välbefinnandet. äter man snabba kolhydrater när man inte ska får man bara blodsocker höj och sänkningar, vilket leder till svängigare humör och ork, större hunger och större insulinpåslag, som i sin tur binder kroppens fettreserver hårdare.
  • Lokatt
    Lindadjo skrev 2009-01-01 22:46:18 följande:
    Tanken är där, men jag har ju inte sagt när jag helt ska börja än! Jag ska försöka låta bli sötsaker till att börja med, sen har jag bestämt mig för att bli månadsmedlem i viktväktarna. Jag har testat så mycket olika sätt att gå ner i vikt, och visst, allt funkar ju, men jag måste ha det enkelt för mig för att orka fortsätta. Jag har inte din stenhårda karatär Lokatt, och VV har funkat för mig innan, fast denna gång ska jag vara med heeeela vägen ut och inte tro att jag ska klara resten själv! Jag har räknat med att 6 månader borde räcka 14 januari ska jag gå på första mötet, men som sagt. Godis och annat sliskigt ska jag sluta med nu. Jag har ju grymt sockerberoende som det är bra om jag blir av med först, så jag funderar faktiskt på att köra lite GI. Tror du det blir knäppt? Jag tänkte, för att bli av med suget bara... och sen börja äta enligt VV istället? Vad tror du Katten, du som är bra på sånt?
    nu såg jag

fast det är lite knasigt att skriva så, vad menar du med att köra lite gi? gi är en förkortning på ett mått, glykogenisktindex, det i sin tur mäter hur snabbt en viss kolhydratkälla tar sig ut till blodet. Det måttet kan man sen i sin tur använda på olika sätt, tex. idrottre behöver snabba kolhydrater efter muskeluppbyggande aktiviteter, medelsnabba innan.

Gi har i medierna kommit att användas som någom slags slangterm för att utesluta eller minimera sina kolhydrater i kosten, vilket är helt tokigt, för äter man inga kolhydrater finns där inget gi att mäta diet utan kolhydrater kallas atkins.

att vara medveten om hur gi-indexet funkar och hur kroppen reagerar på olika kolhydrater vinner alla människor på, smala, lagom och överviktiga, för det är en form att må bra, inte gå ner i vikt.
    Sen kan man använda dom kunskaperna för att lättare gå ner i vikt oxå.
  • Lokatt
    Lindadjo skrev 2009-01-01 23:11:59 följande:
    Lokatt: Jag menar deras rivstart, som får en att börja förbränna fett istället för allt socker man äter. Du får förlåta en novis!!!
    menar du Olas-gi-diet nu tror jag? För som sagt, själva gi är ingen diet i sig.

Jag tror att olas rivstart är lite väl. Har för mig att den utesluter kolhydrater helt och bygger helt på atkins.

Men jag tycker absolut att du bör äta långsamma och medellångsamma kolhydrater för att bli av med socker suget.
    Det är det jag själv gör nu.

Din kropp är van vid stora svängningar i blodsockret, det är de som gör dig sugen, målet är att ha en rak och normal kurva på sitt blodsocker, inte få så höga toppar.
    Drar du dessutom ner lite på kolhydraterna och istället ökar protein så kommer du dels må bra, dels använda dina fettreserver.

Att helt ta bort kolhydraterna skulle visserligen ta av fettreserverna, men knappast så nyttigt eller roligt för dig. Hjärnan behöver kolhydrater för att fungera, i brist på sådana hammnar kroppen i ketos, vilket innebär att den bryter ner muskler och fett i kroppen och omvandlar till kolhydrater. Man får då en hjärnfuktion på ca 80% av vanligt och bli trött.
  • Lokatt
    Lindadjo skrev 2009-01-01 23:14:25 följande:
    Äh?!? Vad står det? Jag visste inte att du kunde grekiska Menar du att VV inte är bra? För mig finns det tyvärr inget annat alternativ, VV och träning. Eller alternativt, se ut som jag gör nu, en stor blobb, och hoppas på att jag inte blir ännu tyngre.
    haha, sorry, försökte skriva förståligt. skrev på ett ytterligare långt samtidigt du skrev detta.

Det jag menar är att viktväktarna är ok, men de har stora brister. att man kan komplettera viktväktarna med ytterligare kunskap så blir det bättre.

Jag har ingen koll på de andra medlemssidorna heller, typ viktkoll, men de kanske kan vara ett alternativ. Viktväktarna har ju inte förfinat sina metoder i takt med att kunskapen om näring och kroppen utvecklats.

Vänta ska jag ta och länka några riktigt bra böcker som ger lite grundkunskap och kan hjälpa till på vägen
  • Lokatt
    Lindadjo skrev 2009-01-01 23:35:46 följande:
    Viktkoll har jag varit med i redan. Det blir för tjorvigt att göra olika mat till alla, det orkar jag inte. Jag har ju en sån där superjobbig sambo som bara äter kött. Grönsaker går helt bort, så goda maträtter med grönsaker i blir det inte här.Ge exempel på långsamma och medel långsamma kolhydrater? Vad är det för mat?Som sagt... novis!!!
    fråga på du, gör inget att du är novis.

Det är inte meningen att du ska äta annorlunda än resten av familjen. Grönsaker behöver du dock äta, men koka, stek de separat och ha vid sidan om. Försök tänk på att när man vill vara sund och gå ner i vikt så är en bra riktlinje att fylla halva tallriken med grönsaker och sen 1/4 med protein och 1/4 med bra kolhydrater. På så sätt minskar inte storleken på portionen heller.

medellångsamma kolhydrater är tex.  fiberpasta, fullkornsbulgur, dinkel, qouina, potatis av fast sort (inte som mos, stekt i bitar osv), fullkornsris, svartris.

Kött inehåller ju inga kolhydrater, det är protein. Dock fyllt av mättade fetter.

tips, som mellanmål är keso toppen, keso med frysta hallon, mums!
  • Lokatt
    Lindadjo skrev 2009-01-01 23:50:47 följande:
    Keso är gott! Ja, jag ska börja tänka så redan nu! Tack för att du lär upp en novis som mig, Lokatt!Nu gäller det bara att jag lyckas bli av med mina jäkla 15 kilo. Hur många har du kvar att gå ner?
    några till. *suck* Men det har ju varit samma visa efter alla grav. verkar sitta lite hårdare denna gången bara.

Knaprade just i mig några cocktailtomater, det är gott! bra kvällstugg

Nu blir det natten. natti!
  • Lokatt
    mamma2003 skrev 2009-01-02 09:18:18 följande:
    *skriver upp exempel på medellångsamma kolhydrater*  Tack för tips!Följdfrågor:Vilka långsamma kolhydrater finns det? (För det är väl ännu bättre antar jag?)Varför är bara hel potatis medellångsam, vad är det som händer när den delas eller mosas?
    eftersom gi är ett mått på hur snabbt magen kan tillgodogöra sig kolhydraten, devs. hur snabbt den rusar ut i blodet, så har mosad potatis snabbare gi än hård fast. Magen bryterner och når kolhydraterna snabbare helt enkelt.

ett bra grundknep när man vill fundera på vilka kolhydrater som är bättre och långsamma är att tänka sig magen som en skål med vatten. Lägg i skålen en bit vitt bröd, typ formfranska. Vad händer? Jo den blir snabbt upplöst och geggig! Alltså snabba kolhydrater. En riktigt mörk brödbit med hela korn i då? Den händer inte så mycket med i den där skålen till en början. Alltså långsam.

Gi-tabell: http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=460
  • Lokatt

här är det ruggigt kallt! -17 grader! hua. Fast nu är maken ute på hundprommenaden, så jag ska väll inte klaga

Om ni springer på didrikson på halva priset, får ni gärna hojta. Jag har pengar undanlagda på sparkontot till ändamålet, så jag slipper köpa fullpris nästa vinter
    Dottern kommer troligen kunna ha samma som nu och mellan har då kommit i kapp till exakt samma stl enligt kurvor.

• Lokatt
    Nifelheim skrev 2009-01-02 11:10:10 följande:
    Iiiihk. Jag har HELT glömt att planera nästa års vinterkläder Vad bör man ha för storlek om man blir 3år i slutet av nästa januari??? 98? *förvirrad* 104 låter ju jättestort men 98 är ju bara en storlek större än årets.Har varit skitnöjd med Pop overallen, den har verkligen stått emot ALL väta, men den är ju lite dyyr. Ngt annat bra förslag? Ngt bra förslag på rea tvådelat?
    jag är nöjd med didriksons som dottern hade i år!
Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6