• Calabinna

Studera till veterinär eller läkare!!

Hejsan!
    Det är så att jag planerar att läsa till antingen läkare eller veterinär till hösten 2005. Jag kommer då att ha två barn som kommer att vara 5 år och 1 år. Jag undrar om det finns några andra som har läst dessa utbildningar och kan berätta hur det går/har gått och om det är supertufft, med tanke på att det är ganska tuffa utbildningar!!

Ha en trevlig vårdag allihopa!!

Kram Caroline

• Svar på tråden Studera till veterinär eller läkare!!
  • Sandra78

Hej!

Jag är veterinärstuderande och går för tillfället tionde terminen. Jag är förhoppningsvis klar i januari 2005. Vill först bara säga att det är en fantastiskt rolig utbildning, och jag har trivts otroligt bra och har inte ångrat mitt val en sekund!

Jag har själv inga barn, men flera i min klass hade barn i början av utbildningen alt har fått barn under utbildningen och jag har frågat dem hur det fungerar. De flesta tycker att det fungerar bra, ffa de som ej är ensamstående. De första tre åren är framför allt teoretiska, medan de sista 2,5 åren är mer praktiska. Då ingår rätt mkt jourtjänstgöring som kanske kan vara lite besvärligt med små barn, men då har ju Dina barn blivit lite äldre. Har Du dessutom en förstående pappa till barnen är jag säker på att Du kommer att lyckas!

Hoppas att jag hjälpt Dig lite och lycka till med studieval och studier, å med barnen såklart!

MVH Sandra

• snobben

Jag skulle vilja utbilda mig till djurskötare men det finns bara 20 platser i hela Sverige och det ligger i Skara och jag vill helst inte flytta. Men kanske när jag fått barn.

• Themis

Jag har en vän som började på veterinär men bytte till läkare efter ett år, för hon tyckte att ska jag gå en så lång utbildning så känns det trots allt viktigare för just mig att hjälpa människor än djur, även om det också är viktigt.

En annan kompis började plugga tillsammans med mig men bytte till veterinär och lever nu bland kor och får uppe i sitt vidsträckta Norrlandsdistrikt där han kör 3-4000 mil om året i jobbet. Villkoren för att få jobb efter utbildningen kan skilja sig mycket och det är få veterinärer som står all sin tid och gullar med smådjur på en varm mottagning, även om rätt många verkar tro det. Att noga kolla arbetsmarknaden och var det kan finnas jobb efteråt kan vara en god idé!

Svar på tråden Studera till veterinär eller läkare!!