• kids is my life

Någon som är ung mamma och lever på soc och bor i soclägenhet?

Hur går det? Är det säkert att alla får hjälp av socialen om man blir gravid när man är ung? Ungefär 15-18.

• Svar på tråden Någon som är ung mamma och lever på soc och bor i soclägenhet?
  • viiinter

Försök istället gå ut skolan och jobba lite. Vem vill leva på soc frivilligt?

• Klantus
    viiinter skrev 2009-01-02 10:55:44 följande:
    Försök istället gå ut skolan och jobba lite. Vem vill leva på soc frivilligt?
    Nä men det är ju inte alltid frivilligt! Jag har gått på soc stora delar av mitt vuxna liv.. Å det har inte varit frivilligt..
  • ladyrosenfjoll

I min kommun får ingen hjälp med lägenhet av soc därför att de inte finns längre.
    Det enda kommunen kan erbjuda är ett fåtal platser på ett gruppboende för missbrukare.

Annars gäller det kommunala bostadsbolaget som har stränga villkor på inkomst etc.
    Soc ställer INTE upp som garant.

Tämligen kört med lägenhet här alltså...

• Alexandra84

Nej det är inte säkert att man får hjälp av soc.
    Jag känner ingen som är så ung och fått barn och behövt hjälp med soc. Men därimot såg jag en dokumentär för ca 1år sedan om en tjej som var 17år tror jag som bodde hemma och blev gravid.
    Hon valde att behålla barnet och behövde ha hjälp av soc för lägenhet och pengar (hennes inkomst var barnbidrag och fp).
    Men dom nekade henne hjälp...

Men jag kan säga så mycket att det är väldigt olika från komun till komun. I vår komun är det inte alls lika svårt att få hjälp som i vår grann komun...
    Ett råd jag kan ge dig, om du kan vänta (om nu detta ens gäller dig) är att vänta. Livet som mamma är mycket lättare om du gått ur skolan och flyttat till egen lägenhet. Har du en egen lägenhet och betalat för den ur egen ficka i minst 3månader så är det mycket lättare att få hjälp av soc.
    Och dessutom om du har arbetat upp lite fp så kanske du inte ens behöver pegar från soc.

Men som sagt, alla gör sina val

Hoppas jag hjälpt dig nåt litet
    Har själv haft hjälp från soc till och från sen jag flyttade hemifrån, inget man strävar efter men ändå skönt att man har ett samhälle som tar lite hand om en när det verkligen behövs

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • viiinter

Jag har läst hennes tidigare trådar här på fl och verkar hel skumt. Vad jag har förstått är hon inte gravid än men bara hon får ett "klartecken" av folk här på fl att soc hjälper varenda kotte så kommer hon troligen göra allt för att bli gravid. Rätt mig om jag har fel, ts!

Så istället för att ens försöka klara sig själv väljer vissa att ta "den enkla vägen".

Som svar på TS fråga. Vet en tjej som blev gravid som 15-åring hon fick ingen hjälp av soc och har bråkat med soc en jävla massa. Hon är idag kring 20, och skulle aldrig någonsin vända sig till soc.

Sen finns det dom som får hjälp. Men bara för att en får det gäller det inte alla. Bara för att många i samma kommun som dig fått hjälp betyder det inte att Du också kommer få det. Så försök klara dig själv först. Se soc som ett sista val.

• ladyrosenfjoll

Ursäkta, men vad har du med hennes val att göra?
    Jag förstår faktiskt inte hur eller varför du låter så fördömmande, kan du förklara för mig?

viiinter skrev 2009-01-02 11:26:02 följande:
    Jag har läst hennes tidigare trådar här på fl och verkar hel skumt. Vad jag har förstått är hon inte gravid än men bara hon får ett "klartecken" av folk här på fl att soc hjälper varenda kotte så kommer hon troligen göra allt för att bli gravid. Rätt mig om jag har fel, ts!Så istället för att ens försöka klara sig själv väljer vissa att ta "den enkla vägen". Som svar på TS fråga. Vet en tjej som blev gravid som 15-åring hon fick ingen hjälp av soc och har bråkat med soc en jävla massa. Hon är idag kring 20, och skulle aldrig någonsin vända sig till soc.Sen finns det dom som får hjälp. Men bara för att en får det gäller det inte alla. Bara för att många i samma kommun som dig fått hjälp betyder det inte att Du också kommer få det. Så försök klara dig själv först. Se soc som ett sista val.
  • viiinter

ladyrosenfjoll skrev 2009-01-02 11:29:05 följande:

Ursäkta, men vad har du med hennes val att göra?Jag förstår faktiskt inte hur eller varför du låter så fördömmande, kan du förklara för mig?
    Jag säger inte hur hon ska göra. Gav henne ett annat alternativ, dvs att gå ut skolan och försöka jobba lite. Hur hon sen gör kan inte jag göra något åt, inget jag har planer på heller.

Svarade på hennes fråga om soc. Ja, vad mer begär du?
  • pussgurkan86

jag tror inte hon menade dig utan jag tror hon menade att om man planerar att bli gravid när man är så ung och inte har någon inkomst så måste man vända sig till sos.

Klantus skrev 2009-01-02 11:18:01 följande:
    Nä men det är ju inte alltid frivilligt! Jag har gått på soc stora delar av mitt vuxna liv.. Å det har inte varit frivilligt..
  • viiinter

pussgurkan86 skrev 2009-01-02 11:32:33 följande:

jag tror inte hon menade dig utan jag tror hon menade att om man planerar att bli gravid när man är så ung och inte har någon inkomst så måste man vända sig till sos.
    Något liknande, ja.

TS har ett val just nu som jag ser det. Vänta med att skaffa barn och på så sätt kommer hon troligen kunna försörja barnet utan soc hjälp som alla ändå inte får.
  • Zezana

Enligt soc så är föräldrarna försörjningsskyldiga tills den dagen man fyller 18 (i vissa fall när man pluggar 20), så det ska till ngt rejält för att en minderårig ska få hjälp från soc.. Jag blev själv utkastad på gatan när jag fyllde 18, men fick bråka med soc läääänge för att få hjälp...

Så mitt råd är precis som alla andras, vänta med att skaffa barn tills du är redo för vuxenlivet.. Hur hemskt det än låter så är det bättre att vänta & göra allt för att kunna stå på egna ben innan man sätter ett barn till livet..

Svar på tråden Någon som är ung mamma och lever på soc och bor i soclägenhet?