Iga-Nefrit
Under början av 2008 fick min son (2 år då)feber och förkylning. I samband med det så började han kissa blod. Inte rent blod utan kisset var mörk-grönt (gammalt blod) och ibland väldigt mörkt och rött.
Efter det att han blev frisk så hade han fortfarande samma "urin", rött å grönt om vartannat! Vi ringde sjukvårdsupplysningen som sa att så länge han inte får feber igen så är det ingen fara men arras skulle vi få Akut tid till sjukhuset.
Det gick ca en vecka å han blev febrig. Fick akut tid och lämnade blod prov samt kissprov, proverna var bra men urinprovet visade att där fanns blod.
Efter detta blev det ca 4 sjuhusbesök med undersökningar, blodprov å mkt klämma å känna, det togs även ultraljud som inte visade något avvikande.
Han har aldrig klagat förutom ett fåtal gng som vi inte vet vad det beror på!
Enligt läkaren har han Iga-Nefrit, IgA-nefrit är en typ av inflammation i njurarna,
som är den vanligaste glomerulonefriten. Typiskt för denna typ av njurinflammation är att antikroppen IgA ansamlas i njurarnas glomeruli. Typiskt är att de drabbade har blod i urinen vid lättare infektioner. Sjukdomen är en vanlig orsak till njursvikt.
Hos vissa individer tar sjukdomen fart snabbt och en halvmåneformad bild (s.k. crescent-nefrit) ses i glomeruli vid en njurbiopsi.
Obotligt och ofarligt men endå så himla otäckt!! Hittar inte så mkt information alls om detta på nätet. Jag undrar såklart om det finns någon som vet hur länge man kan ha det och när det kan försvinna.
Vi ska på återkontroll snart, så fort läkaren hör av sig! är nu ett halvår sen senaste kollen då vi fick bekräftat.
Någon vars barn har Iga-Nefrit som finns i olika svåra "stadier". Min son har en lätt "variant".. vet inte hur dom svåra ser ut??