• anettef

komvux, hur många kurser samtidigt?

Tänkte söka in till Komvux nu. Har rätt många kurser att läsa in och vill ju, precis som alla andra, bli färdig så fort som möjligt!

Frågan är bara hur många kurser man får skiva sig så samtidigt? och hur mycket man klarar av? Tänkte plugga på heltid, blandat distans och i klassrum. Har även ett barn att ta hand om utöver allt pluggande, men kan ju även plugga kvällstid när han sover.

• Svar på tråden komvux, hur många kurser samtidigt?
  • Nea85

Om man vill ha helt studielån av CSN måste du läsa minst 400p per termin

• Olivers  Mamma

samtidigt får du läsa 400p 450 i vissa fall.
    Man kan läsa 400p på distans/i skolan men är det något ämne du har lite lättare för kan du läsa det på egen hand och sedan tenta av det.
    Lycka till!

• anettef

Okej. Så 400 poäng är det man som högst kan läsa samtidigt? Men även man man minst måste ha för att få fullt studielån? Man kan alltså inte skriva sig på ytterligare en kurs om man pluggar heltid?

Och hur fungerar det där med att läsa på egen hand? Måste man anmäla sig till någonting annat än en prövning då? Hur vet man vilken bok man ska använda osv?

• Lobro

Nej man får läsa hur mycket man vill i princip, jag skrev in mig på 700 poäng förra terminen (men fick hoppa av några kurser ändå sen) och denna terminen ska jag läsa 600 poäng!

vårterminens heltid är 450 poäng
    höstterminens heltid är 400 poäng

• anettef

Lobra - jasså? så det funkar alltså att skriva in sig på ännu fler. Hur mycket hinner man med då? Har alltid haft det rätt lätt för mig när det gäller studier, men nu har jag ju ett barn att ta hand om samtidigt, även om han nu går på dagis dagtid. 700 var inte att rekomendera iallafall?

• Lobro

anettef skrev 2009-01-02 09:54:06 följande:

Lobra - jasså? så det funkar alltså att skriva in sig på ännu fler. Hur mycket hinner man med då? Har alltid haft det rätt lätt för mig när det gäller studier, men nu har jag ju ett barn att ta hand om samtidigt, även om han nu går på dagis dagtid. 700 var inte att rekomendera iallafall?
    Kom på att reglerna är olika från kommun till kommun så kolla upp hur det är där du bor!

Jag har oxå en son och det blev lite väl jobbigt för mig med 700 poäng! Dels för att jag tog lite för "tunga" ämnen med mycket inlämningar och dels för att jag är gravid igen och haft lite komplikationer!
    Men du kan ju skriva in dig och se hur mycket du klarar, annars hoppa av nån kurs!

Min andra bebbe är beräknad till mitten av terminen så får se hur det går för mig..
  • Nostalgica

jag läste en termin, 6 kurser, 450poäng. intensivt men resulterade i 6 MVG. tjohooo.
    jobbigt, men en så kort period så man kan stå ut.

LYCKA TILL!
    tänk på att du alltid kan testa fler och sen hoppa av, om det blir för tungt.

• Lincon

Ska du läsa på distans? Jag ska gå på fysiska kurser och det var väldigt knepigt att få ihop allt eftersom de lagt kurserna så att man bara kan läsa 400-500 poäng. Jag hade sökt 550 poäng men fick inte!! De sa till mig att jag max fick läsa 500 poäng! Nu kom jag inte ens in på alla kurser utan kommer bara läsa 400 poäng vilket känns dumt. Jag slösar tid. Men jag ska se nästa vecka om det finns någon annan kurs jag kan läsa istället för den jag inte kom in på.

Men hör med ditt komvux, verkar vara väldigt olika! Jag tycker själv att 400 poäng är nästan ingenting och hade kunnat tänka mig nästan de dubbla, men det fick man tydligen inte. Kanske nästa termin då jag kan visa upp mina bra betyg

• anettef

Okej!

Tack för dom snabba svaren :) Nu blev jag genast lite klokare på det här!

• anettef

Lincon - tänkte försöka ta det mesta på distans. Men kurser som är helt främmande för mig tänkte jag plugga i klassrum. Är det olika för olika komvux eller är det samma i hela kommunen?

• anettef

"Observera att Vuxenutbildning Stockholm inte gör intagning till kurser överstigande heltidsstudier (20 poäng/vecka). "

Hittade 10 veckorskurser på 100 poäng vardera. Men betyder detta att man bara får plugga 2 sånna åt gången då? det är bara 2 3-timmars pass per kurs i veckan. Det kallar inte jag heltid iallafall. Eller hur funkar det här?

• Olivers  Mamma

Lobro skrev 2009-01-02 09:45:59 följande:

Nej man får läsa hur mycket man vill i princip, jag skrev in mig på 700 poäng förra terminen (men fick hoppa av några kurser ändå sen) och denna terminen ska jag läsa 600 poäng!vårterminens heltid är 450 poänghöstterminens heltid är 400 poäng
    Oj, hur fick du dem att gå med på det?
    Jag sökte 450p men de sa bara ok till 400, "det är bara i vissa fall vi godkänner 450p"
    Gick du i skola eller alla på distans?
  • Lobro

Olivers Mamma skrev 2009-01-02 20:18:54 följande:

Lobro skrev 2009-01-02 09:45:59 följande:
    Oj, hur fick du dem att gå med på det?Jag sökte 450p men de sa bara ok till 400, "det är bara i vissa fall vi godkänner 450p"Gick du i skola eller alla på distans?
    Reglerna är ju sm sagt jätteolika från kommun till kommun!
    Vet att på vissa komvux i landet får man bara läsa upp till Godkänt. Alltså man kan bara få godkänt och inte VG eller MVG i betyg!

Här får man läsa hur många kurser man vill, man kommer oftast in på alla kurser oxå då dom sällan är fulla!
    Många jag pratat med har läst maaaaassa poäng på en termin!
    Det är helt upp till hur mycket man känner att man klarar av!
  • Flakey
    anettef skrev 2009-01-02 11:31:58 följande:
    "Observera att Vuxenutbildning Stockholm inte gör intagning till kurser överstigande heltidsstudier (20 poäng/vecka). "Hittade 10 veckorskurser på 100 poäng vardera. Men betyder detta att man bara får plugga 2 sånna åt gången då? det är bara 2 3-timmars pass per kurs i veckan. Det kallar inte jag heltid iallafall. Eller hur funkar det här?
    På komvux är det mycket självstudier och eget ansvar. Så de räknar med att du behöver plugga heltid för att klara kursen, fastän lektionerna inte är så många och långa.

Ja det ser ut som att du bara kan läsa två 100 poängs kurser i taget. Dock är de bara på 10 veckor, och inte 20 som det brukar vara i andra kommuner, så de är nog rätt intensiva skulle jag tro.
  • LoveSharPei

Jag läser 5 kurser på 450p nu. Hur går det för dig TS?

Svar på tråden komvux, hur många kurser samtidigt?