• annelie80

Hur göra egen yoghurt efterrätt?

Hej

Våran 7 månaders dotter bara älskar de här efterrätterna med yogurt i.
    Nu behöver jag tips på hur man kan göra egen.

När kan man börja ge snåbarn mjölkprodukter?

• Svar på tråden Hur göra egen yoghurt efterrätt?
  • stinamaräng

Jag river ett päron fint o mosar en banan o blandar ner lite turkisk yogurt, mums tycker sonen. Ta vilken frukt eller bär du har hemma,det mesta funkar. Inga stora mängder mjölk förens barnet är 1 år men i matlagning o lite i desserter går fint...

• Kaldorei

turkisk yogurth och fruktpure =) svårare än så behöver det inte vara. =)

• ticktick

Köp turkisk yoghurt, tioprocentig, och blanda med fruktpuré. Ta ganska mycket puré i förhållande till youghurt i början. Lätt som en plätt! : )

• karmela

Du ska inte göra egen yoghurt själv när barnet bara är 7 månader!
    Inga mjölkprodukter före ett års ålder. De yoghurtar och liknande som finns på barnmatshyllan är speciellt framtagna och har fått det farliga proteinet i dem borttaget.

Detta enligt vår dietist på BVC.

• karmela

Du ska inte göra egen yoghurt själv när barnet bara är 7 månader!
    Inga mjölkprodukter före ett års ålder. De yoghurtar och liknande som finns på barnmatshyllan är speciellt framtagna och har fått det farliga proteinet i dem borttaget.

Detta enligt vår dietist på BVC.

• annelie80

oki va bra! Hade hört nåt om turkisk yoghurt, men va osäker på det här med mjölkprodukter till så små!

• karmela

Från "Growing people" - där är tydligen rekommendationen 9-10 månader, men det betyder ändå att ditt barn är för litet för yoghurt nu.

"Hej!

Mitt barn är 6 mån. Kan jag ge honom naturell yoghurt eller jag ska vänta tills han blir äldre?

/Yoghurtälskare

Experten svarar:
    Vi rekommenderar att vänta med mjölk, yoghurt eller filmjölk till 9-10 månaders ålder. Orsaken till detta är att mjölkprodukter hämmar järnupptaget i tarmen, och då dessa produkter gärna kan dominera barnets matsedel i den här åldern föreslår vi barnläkare, liksom livsmedeslverkets expertgrupp i barnnutrition att avvakta med denna typ av mjölkprodukter fram till 9-10 månader. Däremot är det fritt fram att ge järnberikade mjölkprodukter såsom välling.

Det är dock inte skadligt att före niomånadersålder någon enstaka gång bjuda på exempelvis naturell yoghurt."

• Kaldorei

SMÅ mängder mjölkpridukter brukar gå bra att börj aintroducera, men har man mjölkallergier elelr laktosintolerans i familjen eller närmsta släkten bör man nog vara ännu försiktigare.

• ticktick

Du kan ge mjölkprodukter i liten mängd, inga problem.

• ticktick

Kanske skall förankra det också:

"Mjölk, fil och yoghurt
    Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier."

(www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV#mjo)

Svar på tråden Hur göra egen yoghurt efterrätt?