Inlägg från: EllieMay |Visa alla inlägg
  • EllieMay

Halsont! :-( Kan knappt svälja!

kanske ska uppsöka läkare, tänkte på om halsmandlarna blivit infekterade.

• EllieMay

Kan tillägga att jag har haft ca 30 st halsflusser.
    Nu mera får jag inte ens feber.
    Bara svullna halsmandlar, ont som attans och ibland får jag även vita prickar, men inte jämt.
    har man haft halsfluss känner man igen symtomen.

Min vårdcentral vägrade ta i mot mig oxå, men när jag väl kom dit
    så tog te stroptokock prov, vilket var negativt. Fick då höra att jag ej hade halsfluss. Gick till min husläkare som kollade detta igen, och jo det var halsfluss. Finns andra bakterier också som orsakar halsfluss, men dessa tar man ej prov för tyvärr.

• EllieMay

Hej igen.
    jag hade nyligen en infektion, visade sig vara en ovanlig bakterie, där av genomgick jag tre antibiotika kurer INNAN vi hittade den rätta som fungerade. hade både bihålsinflammation, halsfluss, över luftvägsinfektion samt lunginflammation.
    Kan ju säga att jag inte var jätte lycklig precis.

Att vårdcentralen säger att man måste ha feber osv för att komma in tycker jag är fel. Alla de gånger jag varit tvungen att få antibiotika, som nu senast har jag inte haft en tillstymmelse på feber. Där av har de försökt neka mig med, men jag vägrar. Jag känner min kropp bäst och vet när det inte rör sig om en vanlig förkylning.
    Har övergått till husläkare nu då han alltid tar emot en och har akut tider, och det är heller inge tjaffs om hurvida jag får komma dit utan eller med feber.

Är man sjuk så är man, och man har rätt till vård.

• EllieMay
    Svar på #27
    flisan16 skrev 2009-01-04 10:31:02 följande:
    Kul o läsa det ni skriver. Är det ngn här som är utbildad inom vården?
    japp jag är det
  • EllieMay
    Svar på #33
    flisan16 skrev 2009-01-04 16:27:09 följande:
    Svar på #30Ok, för det känns som att ingen är det när man läser här. Många tips o tankar om vad det kan vara och råd om mediciner som faktiskt är receptbelagda styrkor. Dessutom verkar det inte som att man vet riktigt hur det fungerar i vården, varför man tar in vissa saker men inte andra utan väljer att avvakta 2-3 dagar ytterligare.Hoppas du kryar på dig Ts.
    Nej men tråden går ju ut på att ge tips, råd och knep man kan ta till hemma. Där inbegriper nog också bra mediciner på apoteket man kan pröva. Ganska dumt att rekomendera något som är receptbelagt, för då måste ju TS först få komma in till vårdcentralen.
    Jag vet hur det är i vården, och man tar ju in personer med mest akuta besvär som behöver komma samma dag, dessa tider kallas akut tider.
    Men jag tycker att ibland måste det vara svårt för den som svarar i telefonen att avgöra hur pass sjuk personen som ringer verkligen är, man ser till symtomen men man vet ju ändå inte hela biten. Och personen som ringer vet ju självklart bäst kring sin egen kropp.
    Där av bytte jag till en helt underbar husläkare för han fixade alltid fram en tid.
    Oc dessutom känner jag ju honom och han mig så det blir bettydligt trevligare för mig att gå till doktorn då jag är lite sprut rädd osv.

Nym
    Ja mina mandlar börjar se för jävliga ut rent ut sagt. Den ena är jätte stor med stora gropar och skit i, totalt sönder inflammerade.
    Men sen har jag hört att mandlarna är de som tar upp nfektionen först, utan dessa kan det bli lättare att få ÖLI eller lunginflammation, vilket jag inte är så pigg på då jag har astma. men sen vet jag faktiskt inte om det helt stämmer.
  • EllieMay
    Svar på #37
    flisan16 skrev 2009-01-04 18:51:45 följande:
    Svar på #36Klart man kan be om råd om huskurer givet.Jag sitter själv som sjuksköterska i telefonrådgivningen och vet hur svårt det är att bedömma en sjuk person därav kriterierna man sätter upp som symtom m.m. för att se om det är möjligt med en bakteriell infektion kontra virus. Det jag menade även var att man inte vill behandla för mkt p.g.a den allvarliga resistensutvecklingen som ökar. En halsfluss, öroninflammation ex läker många ggr av sig självt o därför vill man avvakta. Kanske tar ett dygn längre men det kan det vara värt i långa loppet kanske...Sitter man däremot o spottar ut salivet för att man inte kan svälja det då ska man givet till läkare fort men en virusinfektion kan ge samma jävla smärta som en halsfluss tyvärr.
    Ja absolut kan en virus infektion ge samma hemska symtom, och resultera i halsfluss med mera. Det trista med virus är just att det inte går att behandla med antibiotika, utan man får helt enkelt försöka överleva på mediciner som dämpar symtomen istället
    Självklart förstår jag att ni har riktlinjer osv, men sammtidigt är det jobbigt som patient när man verkligen är dö sjuk och inte få inkomma då man inte har feber.
    Har själv bråkat massor kring detta då jag blivit nekad att komma in då jag ej haft feber. Och alla dessa gånger så har jag haft bakteriella infektioner, som inte vill gå över. Vilket ni självklart inte i grund och botten kan rå för då ni har riktlinjer, och det är svårt att bedömma en patient över telefon.

Fast jag är tyvärr sådan att när jag åker på bakteriella infektioner antingen blir det en vanlig förkylning, eller så bryter helvetet lös och jag får halsfluss, lunginflammation och rubbet. Och det går inte att rida ut stormen som man normalt bör kunna göra. När jag var 10 år började dessa infektioner, vid ett tillfälle höll jag på att dö då halsen svullnade igen, och ja massor mer.
    Så tyvärr får jag äta antibiotika ofta, vilket är jätte jobbigt då jag vet att man inte ska äta det ofta.
    Får bara hoppas att det lugnar ned sig och jag får en normal förkylning en gång för alla.
  • EllieMay
    Svar på #54
    och skrev 2009-01-04 20:57:06 följande:
    Varför skulle det inte vara feber om man i normala fall har 36 men är sjuk och har 37.5? Feber är väl en avvikelsen från normaltemperaturen.
    Jo fast den normala temperaturen ska ligga på ca 37 grader,
    det är inte för än man kommit över 37 grader som man börjar räkna det som feber. Detta är ju normal temperaturen, så man utgår från det. Sedan är ju det självklart att om man är låg tempare så känner man sig ju mosig om man kommer upp i 37 grader. Men rent medicinskt utgår man ju från 37 grader och uppåt.
  • EllieMay
    Svar på #59
    Baba Screetch skrev 2009-01-05 00:39:23 följande:
    Svar på #58
    fast då borde ju 37,5 räknas
    Ja det gör det.
    Jag tycker själv man borde se till personens
    normala kropps temperatur, och utgå från den.
  • EllieMay
    Svar på #62
    och skrev 2009-01-05 01:26:39 följande:
    Det finns en avhandling där en person har undersökt normaltempen hos 237 personer på ett äldreboende. Hon konstaterade att den varierade mellan 34 och 38 grader. Detta innebar i praktiken att man missade flera fall där de äldre fick lunginflammation (totalt fick 32 personer lunginflammation under undersökningsperioden) eftersom man utgick från 37 grader som normaltemp, och hon drog slutsatsen att man hade kunnat sätta in behandling tidigare om man istället för att utgå från 37 grader hade sett till varje individs normaltemp. Tre av tio som fick lunginflammation dog.Att det är 37 grader beror på att man har konstaterat att det i ett stort urval går att få in en majoritet av allas normaltemperature vid just 37 grader. Tyvärr innebär det i individfallet att det kan bli väldigt fel. Jag tycker det är mycket märkligt att man inom sjukvården inte är mer medveten om detta utan bara fortsätter och säga att man inte är välkommen till vårdcentralen om man inte har 38 grader. Skulle jag ha 38 grader skulle jag vara så sjuk att jag inte ens skulle kunna ta mig till vårdcentralen själv.www.vardfacket.se/VFTemplates/Article____4844...
    Håller faktiskt med dig där.
    Själv har jag en normal temperatur på 37.5-38.5, har alltid haft så och då tror alla jag har feber. Feber har jag när jag kommit över 39 grader, då är jag väldigt sjuk kan jag säga.
Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!