• och

Halsont! :-( Kan knappt svälja!

Man kan få ont av en virusinfektion med, och är det virus kan man inte göra något utan bara vänta ut förkylningen. Jag förstår att du blir irriterad när vårdcentralen inte tar emot dig, men om du inte har feber eller någon direkt snuva så har du kanske bara en vanlig virusinfektion? Det kan göra jätteont ändå, och har man ont i övre delen av halsen kan det stråla ut mot öronen. Apoteket har väl någon slags halstablett som kan lindra lite, men det har du kanske provat redan. Hoppas du kryar på dig.

• och

Klart det är jättesynd om dig.

MajaLarsson skrev 2009-01-04 00:38:42 följande:
    och: jag tror att det bara är nån vanlig virusinfektion, det var därför jag bad om husmorsknep att ta till! Men om det inte gått över till på måndag kommer jag nog åka till vc iaf tror jag..Men det är för tillfället mest synd om mig i hela världen! På måndag ska vi få besök av barnens kusiner varav den ene är en liten prematurpojke som är runt 10 veckor tror jag... Kanske är idé att be dom komma en annan dag istället?
  • och

Varför skulle det inte vara feber om man i normala fall har 36 men är sjuk och har 37.5? Feber är väl en avvikelsen från normaltemperaturen.

• och

Det finns en avhandling där en person har undersökt normaltempen hos 237 personer på ett äldreboende. Hon konstaterade att den varierade mellan 34 och 38 grader. Detta innebar i praktiken att man missade flera fall där de äldre fick lunginflammation (totalt fick 32 personer lunginflammation under undersökningsperioden) eftersom man utgick från 37 grader som normaltemp, och hon drog slutsatsen att man hade kunnat sätta in behandling tidigare om man istället för att utgå från 37 grader hade sett till varje individs normaltemp. Tre av tio som fick lunginflammation dog.

Att det är 37 grader beror på att man har konstaterat att det i ett stort urval går att få in en majoritet av allas normaltemperature vid just 37 grader. Tyvärr innebär det i individfallet att det kan bli väldigt fel. Jag tycker det är mycket märkligt att man inom sjukvården inte är mer medveten om detta utan bara fortsätter och säga att man inte är välkommen till vårdcentralen om man inte har 38 grader. Skulle jag ha 38 grader skulle jag vara så sjuk att jag inte ens skulle kunna ta mig till vårdcentralen själv.

www.vardfacket.se/VFTemplates/Article____4844.aspx

Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!