Inlägg från: flisan16 |Visa alla inlägg
  • flisan16

Halsont! :-( Kan knappt svälja!

I vissa perioder ingår tyvärr streptokocker i vår normalflora o innebär inte alltid att man ska behandla. Det man tjänar på att behandla kan handla om ett dygn tidsmässigt. Man väljer idag att försöka undvika behandling p.g.a resistens som ökar hela tiden.
    Så länge du kan svälja så drick gärna varmt honungsvatten då honung har en lenande effekt.Kombinera panodil och ipren men följ rätt dos på varje ask.
    Krya på dig

• flisan16
    Svar på #30
    Ok, för det känns som att ingen är det när man läser här. Många tips o tankar om vad det kan vara och råd om mediciner som faktiskt är receptbelagda styrkor. Dessutom verkar det inte som att man vet riktigt hur det fungerar i vården, varför man tar in vissa saker men inte andra utan väljer att avvakta 2-3 dagar ytterligare.
    Hoppas du kryar på dig Ts.
  • flisan16
    Svar på #36
    Klart man kan be om råd om huskurer givet.

Jag sitter själv som sjuksköterska i telefonrådgivningen och vet hur svårt det är att bedömma en sjuk person därav kriterierna man sätter upp som symtom m.m. för att se om det är möjligt med en bakteriell infektion kontra virus. Det jag menade även var att man inte vill behandla för mkt p.g.a den allvarliga resistensutvecklingen som ökar. En halsfluss, öroninflammation ex läker många ggr av sig självt o därför vill man avvakta. Kanske tar ett dygn längre men det kan det vara värt i långa loppet kanske...
    Sitter man däremot o spottar ut salivet för att man inte kan svälja det då ska man givet till läkare fort men en virusinfektion kan ge samma jävla smärta som en halsfluss tyvärr.
  • flisan16

37.5 är ingen feber men om tempen fortfarande ligger på 38.7 efter 9 dagar så skulle jag ge dig en tid till Vc

• flisan16
    Svar på #46
    Nepp, feber har inget med att man är sk lågtempare i vanliga fall.
    En infektion med feber i 9 dagar som inte ger med sig kan bero på en bakterie och kanske måste behandlas. Har du dessutom en kraftig hosta borde man kanske lyssna på dina lungor eftersom det kan bero på dem.
    Krya på dig
  • flisan16
    Svar på #48
    Japp klart man kan känna sig påverkad om tempen stiger över sin egen normaltemp trots att det inte är feber. SJälv är jag oxå ganska risig kring 38 grader...
Svar på tråden Halsont! :-( Kan knappt svälja!