• LykkeLii

hur är era barn i utveckligen?

Vi fick våran lilla Lykke 10 veckor för tidigt. Nu undrar jag om det finns några som vill dela med sig om tiden efter. Hur ligger era barn till i utveckligen osv..

• Svar på tråden hur är era barn i utveckligen?
  • hejpa

hej! mina killar kom 13v för tidigt, de blir ett år den 20jan :)
    det går rätt segt med utvecklingen, den ena har precis börjat åla sig fram, och de kan inte sitta själva riktigt än.. men annars har det varit problemfritt, de är pigga och glada, skrattar mkt och "pratar" som bara den :)

• Grüth

hej!
    har en son född i v 24+3! 26 veckor förtidigt. har hjärnblödning grad 4 av 4.
    är idag okorr 18 månader och är väldigt sen. kan inte krypa eller gå men sitter bra. kan säga mamma och pappa och lampa är pa hihi.
    har misstänkt cpskada som vi ska på utredning med i jan. neo är svagera i vänsterkroppshalva...

• FruEdberg

hejsan.
    Har en kille som är född 16 veckor för tidigt 23 + 4. Är 19 månader nu i januari ( 15 mån korrigerat ). Han kan gå, bygga med klossar o rita med mera. Kan säga aj, aaah som betyder kaffe , tittut o babblar en massa annat med. Varit hos sjukgymnasten nyss o hans rörelser är normala.

• LykkeLii

tack för era svar..

vad var vikten på era små underverk?

• FruEdberg

695 när han föddes o i lund tyckte dom att han var stor då .
    Nu väger han ca 11 kg . Längden var ca 30 när han föddes o nu är den 77 cm.

• knäppisen

Grovmotoriskt är han långt efter beroende på en cp-skada, men förståelsen och finmotoriskt har han följt normalutvecklingen i korrigerad ålder och språkligt var han tidig.
    Föddes i v 29+0. Vägde 1405 g. Är drygt 2 år.

• cloudberry79

Min egen son är född i 28+3 i oktober -07, han är alltså ganska precis ett år korrigerat. Han har just lärt sig att gå några få steg, klappar händerna och vinkar. Han säger några få ord, som mamma, pappa (dappa), morfar (moppa) och vovve. Min Vidar är ganska liten ännu och håller sig just under nedersta kurvan korrigerat. Han är 73 cm och väger just över åtta kilo, så han är en smal liten grabb, men han har utvecklats mycket de senaste två månaderna. Innan dess låg han efter i det mesta. Två dagar efter födseln uppstod en blödning (grad II) i höger hjärnhalva, som kan ge men i framtiden. Än så länge märker vi inte av den. Vägde 1355g och var 40 cm kort när han kom.

Skillz that Killz 10k+
  • LykkeLii

På vilket sjukhus fick ni ligga?

• MsBeauty

Min son föddes i v. 24+2 (16 v. för tidigt) på Lunds Universitetssjukhus. Han vägde 700 gram och var 32 cm. Han hade inga blödningar och bär inte få några men. Nu är han 8 månader korrigerat. Han kan inte sitta utan stöd och inte krypa. När han var 7 månader korrigerat lärde han sig rulla från rygg till mage. Så han har varit lite sen, men inte så att BVC eller Neo har reagerat i alla fall. De senaste månaderna har han stått still i vikt, så han väger 7,4 kg och är 72 cm lång. Han har inte varit så intresserad av fast mat förrän han fick sina första tänder. Nu vill han tugga på allt

• LykkeLii

MsBeauty. Min lilla Lykke står också still i vikten, hur länge stod din son sill i vikten?

Svar på tråden hur är era barn i utveckligen?